Kosiarki spalinowe

W czasie sezonu trzeba sprawdzać czystość filtra i świec, oraz poziom oleju. (Fot. Briggs & Stratton)

Konserwacja silników spalinowych

Kosiarki spalinowe, jak silniki w samochodzie, wymagają okresowej kontroli. Należy kontrolować stan świec zapłonowych i wymieniać olej. Podstawową zasadą bezpieczeństwa jest, aby przed pracami konserwacyjnymi wyłączyć maszynę oraz zdjąć fajkę świecy. Pozwoli to uniknąć przypadkowego rozruchu sprzętu.

Dbaj o filtr powietrza

Jedną z podstawowych prac eksploatacyjnych w narzędziach z silnikami spalinowymi jest czyszczenie lub wymiana filtra powietrza. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu znajduje się wiele drobin i pyłów, z kolei do zasilenia silnika spalinowego niezbędna jest mieszanka paliwowo-powietrzna. To właśnie filtr odpowiada za oczyszczanie powietrza, aby w silniku nie znalazł się niepożądany pył, który przyspieszy jego zużycie. W trakcie sezonu należy kontrolować stan filtra powietrza. Zapobiega on przedostaniu się kurzu, piasku i innych zanieczyszczeń do gaźnika. Na przykład w kosiarkach marki Stiga są stosowane filtry powietrza papierowe lub gąbkowe. Gdy filtr papierowy jest brudny, można go ewentualnie przedmuchać sprężonym powietrzem, ale docelowo należy go wymienić na nowy. Filtr papierowy może zostać również zalany olejem na skutek zbyt dużego przechylenia kosiarki (na stronę, gdzie znajduje się filtr). Wtedy musi być on bezzwłocznie wymieniony. Filtr gąbkowy, jeśli nie jest uszkodzony, można wypłukać w letniej wodzie z detergentem i wysuszyć, a następnie delikatnie nasączyć olejem silnikowym, który zapobiega przedostaniu się drobnych zanieczyszczeń do wnętrza silnika. W razie uszkodzenia filtra powietrza należy natychmiast go wymienić, gdyż jego elementy mogą oderwać się, przedostać do silnika i spowodować awarię. Warto mieć ze sobą filtr zapasowy, aby nie tracić czasu na jego czyszczenie w czasie pracy.

Używaj dobrego paliwa i kontroluj poziom oleju

Podstawowym czynnikiem gwarantującym bezawaryjną eksploatację maszyn spalinowych jest stosowanie właściwego paliwa oraz oleju silnikowego. Do napędzania silników czterosuwowych stosowana jest czysta benzyna bezołowiowa E95. Silniki dwusuwowe napędzane są przez mieszankę benzyny oraz oleju. W celu prawidłowego przygotowania mieszanki należy wymieszać całkowitą ilość oleju z połową ilości benzyny, a następnie uzupełnić mieszankę o pozostałą benzynę W trakcie eksploatacji korek zużywa się, należy więc kontrolować jego stan i profilaktycznie wymieniać raz na 2–3 lata.

Przed sezonem, co zalecany przez producenta silnika czas pracy, należy wymienić olej silnikowy na nowy. Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik, aby wszelkie zanieczyszczenia zostały z niego wypłukane i spłynęły na jego dno (do misy olejowej). Przed pierwszym uruchomieniem kosiarki trzeba sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków ani ubytków oleju w misie. Następną czynnością jest podpompowanie paliwa do gaźnika za pomocą ręcznej pompki paliwa. Tak przygotowana kosiarka powinna odpalić za pierwszym, drugim pociągnięciem linki rozruchowej. W trakcie sezonu przed każdym koszeniem należy również skontrolować stan oleju i uzupełniać go zgodnie ze wskazaniem.

Kosiarki spalinowe

Wybierając kosiarkę spalinową, trzeba liczyć się z okresowymi przeglądami silnika. (Fot. Stiga)

Świeca zapłonowa

Jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego jest świeca zapłonowa, która wytwarza iskrę elektryczną. Ma ona za zadanie we wnętrzu komory spalania dokonać zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Kontrola stanu świecy zapłonowej to podstawowe zadanie mające zapewnić prawidłową pracę silnika. Regularnie trzeba sprawdzać stan przewodu świecy zapłonowej, a jeśli jest on uszkodzony lub rozerwany, konieczna jest wymiana.

W kosiarkach z rozrusznikiem elektrycznym należy sprawdzić stan naładowania akumulatora i ewentualnie go naładować.

Konserwacja napędu

W kosiarkach z napędem przy dłuższej eksploatacji może nastąpić ślizganie się paska. Prawidłowe napięcie paska można uzyskać przez regulację linki napędu. Sama przekładnia napędu nie wymaga dodatkowej obsługi, jednak po każdych 10 h pracy należy oczyścić i naoliwić oś napędową łącznie z kołami zębatymi. Należy również kontrolować dokręcenie osłony paska klinowego i sprawdzić, czy pod osłonę nie dostały się resztki trawy.

Kosiarki spalinowe

Dobrym patentem jest przyłącze do wody, aby umyć po pracy mechanizm kosząc trawę. (Fot. Stiga)

2021-03-22
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket