APPLiA

Branżowe otwarcie roku i rynek małego AGD w 2020 r.

Branżowe otwarcie roku

W trakcie konferencji prasowej online APPLiA Polska zaprezentowała raport „AGD 2020/2021”, podsumowujący działalność sektora w Polsce. Choć dla wielu firm zeszły rok był bardzo trudny, to branża okazała się wyjątkowo odporna na skutki pandemii.

W tak trudnym 2020 r. odnieśliśmy sukces, notując wzrosty zarówno po stronie produkcji, jak i sprzedaży. Jesteśmy numerem jeden w Unii. Produkujemy głównie na eksport, przyczyniając się do wzrostu dobrobytu rodaków – komentuje Wojciech Konecki, prezes zarządu związku producentów AGD APPLiA Polska. Całość raportu jest dostępna pod linkiem: Raport AGD 2020/21.

Średnia cena sprzedawanych artykułów rośnie. Łączne przychody producentów i importerów ze sprzedaży AGD w Polsce i za granicą osiągnęły w 2020 r. 33 mld zł. Pandemia nie wyhamowała inwestycji w przemyśle AGD, które w 2020 r. wyniosły ponad 1 mld zł. Obejmują one rozwój nowoczesnych linii produkcyjnych, cyfryzację i automatyzację procesów produkcyjnych, pracę laboratoriów, globalne i regionalne centra B+R, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne.

 

Zatrudnienie w AGD

Bezpośrednio przy produkcji AGD zatrudnionych jest 26 tys. osób. Dodatkowe 5 tys. osób to pracownicy ulokowanych w Polsce regionalnych i globalnych centrów badań i rozwoju, centrów informatycznych, zakupowych, usług biznesowych oraz oddziałów handlowych obsługujących sprzedaż w Polsce, Europie Środkowo-Wschodniej, na Bałkanach, Ukrainie, w Rosji. 28 proc. pracowników branży AGD to pracownicy umysłowi. Wartość wynagrodzeń przemysłu AGD to ok. 1,8 mld zł (12 największych producentów). Średnie wynagrodzenie to 5,6 tys. zł brutto.

Z uwzględnieniem poddostawców materiałów oraz usług wokół całego łańcucha „życia” produktu, w tym serwisów napraw AGD (ok. 2,5 tys. pracowników), zatrudnienie sektora AGD przekracza 100 tys. osób. Pod względem wielkości zatrudnienia główne firmy to BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o., Electrolux Poland Sp. z o.o., Whirlpool SA, Samsung Electronics Poland Manufacturing Sp. z o.o. oraz Amica SA. Firmy te dostarczają ponad 50 proc. wartości sprzedaży w produkcji AGD. Przychody 12 największych producentów AGD w Polsce osiągnęły 26 mld zł.

 

Wydatki na AGD w Polsce

Rok 2020 przyniósł nieoczekiwane zmiany dla wielu rynków, w tym AGD. Kwietniowe zamknięcie sklepów stacjonarnych z dnia na dzień zatrzymało całą sprzedaż. Jak się jednak okazało, kolejne miesiące przyniosły szybkie i mocne odbicie. Według szacunków APPLiA w roku 2020 konsumenci wydali na duże i małe AGD 13,6 mld zł – o 14 proc. więcej niż przed rokiem. 2/3 tej kwoty przypada na duże AGD. W ujęciu ilościowym to ok. 13 mln urządzeń.

W roku 2020 znacząco zmienił się proces zakupowy konsumenta. Na szczęście polska branża detaliczna AGD już znacznie wcześniej inwestowała w rozwój elektronicznych kanałów sprzedaży, co pozwoliło bardzo szybko przystosować się do zmieniających się trendów konsumenckich – komentuje Konrad Pokutycki, przewodniczący Rady Związku APPLiA Polska i prezes zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Wydatki na AGD

Rynek małego AGD

Rynek małego AGD, liczonego jako sprzedaż do dystrybucji, odnotował wzrost wartości o 8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Jego największa część to drobny sprzęt AGD do kuchni, który stanowi blisko 65 proc. wartości całego panelu małego AGD. Czołową kategorią są tu ekspresy ciśnieniowe, których sprzedaż stale wzrasta – od 5 lat średnio o ok. 30 proc. rocznie. W 2020 r. sprzedano ponad pół miliona sztuk tego sprzętu, o 12 proc. więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ekspresy do kawy to już ok 37 proc. wartości całego rynku małego AGD. Według szacunków APPLiA w polskich gospodarstwach domowych jest już ok. 3 mln takich urządzeń. Drugą w kolejności kategorią są sprzęty z obszaru przygotowywania żywności (food preparation), czyli miksery, roboty oraz blendery. Tu największą dynamikę, bo aż 40 proc., odnotowano w robotach planetarnych. Odkurzacze to zdecydowanie nadal największa grupa całego segmentu małego AGD w ujęciu ilościowym. W 2020 r. sprzedano ich prawie 1,4 mln szt., czyli o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Ponad połowę tych urządzeń stanowią odkurzacze tradycyjne, które z roku na rok ustępują dynamicznej podgrupie odkurzaczy akumulatorowych. Te ostatnie po raz pierwszy w historii przewyższyły łączną wartość odkurzaczy workowych i bezworkowych, osiągając dynamikę wzrostu 30 proc. w porównaniu do 2019 r. Budzącą coraz większe zainteresowanie klientów grupą urządzeń są oczyszczacze powietrza. W tym wypadku pandemia odmieniła ich sezonowy charakter.

„Inteligentne” AGD

AGD to coraz częściej urządzenia „inteligentne”, wyposażone w routery i łączące się bezpośrednio bądź to z użytkownikiem przez smartfon, bądź z producentem w razie awarii. Lodówki, pralki, piekarniki, zmywarki czy roboty kuchenne coraz częściej komunikują się ze swoimi użytkownikami, nie tylko oszczędzając ich czas, ale też dostarczając cennych wskazówek. Dziś możemy zajrzeć przez kamerę do lodówki i uzupełnić brakujące produkty. Algorytmy sztucznej inteligencji czuwają nad pracą np. odkurzaczy automatycznych, tzw. robotów. Zdalna obsługa urządzeń smart to także najwyższy poziom cyberbezpieczeństwa oraz poufności danych zbieranych przez urządzenia. Według dostępnych szacunków liczba użytkowników produktów smart będzie wzrastać w tempie 24 proc. rocznie.

Branżowe otwarcie roku
2021-03-10
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket