Pomimo panującej na całym świecie sytuacji w tym roku nie zabrakło targów IFA. Jedne z największych na świecie targi elektroniki użytkowej odbyły się jednak w znacznie okrojonej formie, która skupiała się na konferencjach prasowych wybranych producentów.
To można było zresztą śledzić online z każdego zakątka świata. Wąskie grono firm prezentowało również swoje produkty na fizycznych stoiskach. Oprócz tego przygotowano prezentacje i stoiska wirtualne na platformie IFA Xtended Space.
Światowa sytuacja, oczywiście, nie pozostała bez wpływu na rynek elektroniki użytkowej oraz zachowania konsumentów. Na początku „fazy paniki” najbardziej podstawową potrzebą była ciągłość pracy i edukacji. Sektory IT i biurowy odnotowały stały wzrost o wartości 15 proc. w marcu i kwietniu 2020 r. Okres między 9 marca a 5 kwietnia, w którym rozpoczęto blokadę, charakteryzował się paniką kupowania. Wolumen sprzedaży kamer internetowych wzrósł o 297 proc., monitorów o 120 proc., a notebooków i tabletów komputerowych o 62 proc. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tendencja ta utrzymywała się nawet po zamknięciu, a wynikiem było szybkie ożywienie. W rezultacie sektor IT wzrósł o 17,2 proc., a biurowy o 12,1 proc. pod względem wartości na całym świecie w pierwszych sześciu miesiącach 2020 r.
Gdy konsumenci przystosowali się do życia w zamknięciu, pojawiła się potrzeba zapewniania w domu rozrywki. Rynki produktów takich jak urządzenia do streamingu znacząco wzrosły w niektórych krajach, np. o 54 proc. w Holandii podczas początkowej blokady w okresie od 9 marca do 5 kwietnia. W pierwszej połowie 2020 r. notebooki do gier odnotowały znaczne zwiększenie sprzedaży – o 55 proc., a monitory do gier – o 62 proc. Wartość rynku telewizorów spadła o 7 proc. – jednym z powodów jest to, że telewizor jest uważany za duży wydatek. Ogółem sektor elektroniki użytkowej, w tym sprzętu fotograficznego, zanotował spadek o 8,7 proc.
W tym roku część ekspozycyjna była znacznie ograniczona, jednak niektórzy producenci zdecydowali się na udostępnienie wybranych sprzętów do testów.
Pod względem prezentowanych rozwiązań konferencja marki TCL była jedną z wywierających największe wrażenie na IFA 2020 Special Edition. Jedną z kluczowych innowacji jest procesor AiPQ Engine Gen 2. Jednostka wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego połączone z rozległą wiedzą na temat ludzkiej percepcji wzrokowej. Optymalizuje ona obraz oraz dźwięk w czasie rzeczywistym, biorąc pod uwagę nie tylko wyświetlaną treść, ale także warunki otoczenia. Procesor optymalizuje kolory, kontrast i ostrość, zapewniając niezrównane wrażenia podczas oglądania treści 4K HDR. Dzięki funkcji AI Super Resolution (AISR) możliwe jest skalowanie w górę klatka po klatce materiałów wideo o małej rozdzielczości do jakości 4K. Ustawienia obrazu są optymalizowane zgodnie z rozpoznanym typem treści i wbudowanymi w algorytmy scenariuszami, takimi jak zielone krajobrazy, sceny nocne, animacja czy ruch, a także niezależnie dostosowywane są ustawienia wyświetlanego obrazu dla pierwszego planu (twarze) oraz tła. Dodatkowo rozróżniane są rodzaje materiałów, np. film czy transmisja sportowa. Oprócz funkcji rozpoznawania treści i ciągłego dostosowywania ustawień procesor wykrywa dźwięki otoczenia za pomocą ukrytych w telewizorze mikrofonów. Głośność treści wideo dostosowywana jest automatycznie do dźwięków otoczenia.
Konferencja TCL była także okazją do zaprezentowania nowych serii telewizorów – P61 i P81. Seria P61 odznacza się smukłą konstrukcją ramki, wyświetlaczem 4K, obsługą standardu HDR10 oraz zaawansowanym systemem Android TV. To przystępne telewizory dla użytkowników, którym zależy na jakości obrazu oraz łatwym dostępie do treści. Seria P81 ma elegancką centralną podstawkę i wyróżnia się bezramkową, metalową konstrukcją. Jest więc nie tylko wytrzymała, ale i elegancka. Funkcje takie jak 4K HDR PRO z Motion Clarity Pro, Dolby Vision, HDR10 i zaawansowany system Smart TV, Android TV z wbudowanym Asystentem Google gwarantują łatwy dostęp do treści i najlepszą jakość obrazu. Również w kwestii dźwięku TCL nie zasypia gruszek w popiele. Firma zaprezentowała uniwersalny soundbar Dolby Atmos TCL TS8111 z dwoma zintegrowanymi subwooferami. To idealny wybór dla użytkowników, którym zależy, aby kompaktowa forma nie ograniczała możliwości ich systemu audio.
Zaprezentowana prototypowa technika TCL NXTPaper ma szansę być prawdziwą rewolucją na rynku wyświetlaczy dla urządzeń mobilnych. Rozwiązanie to jest owocem dwóch lat badań i projektowania produktu oraz 11 patentów związanych z ochroną wzroku. Dzięki temu technika NXTPaper umożliwia uzyskanie obrazu w rozdzielczości Full HD przypominającego papier w pełnym kolorze, bez migotania i bez szkodliwego wypływu niebieskiego światła. Do tego zużywa mniej energii niż tradycyjne ekrany. W przeciwieństwie do ekranów e-ink pozwala także na odtwarzanie treści wideo. Może również okazać sie znakomitym rozwiązaniem dla wielbicieli komiksów. Firma powiększa także ofertę tabletów o modele TCL 10 Tabmax i TCL 10 Tabmid. Mają one odpowiednio 10- lub 8-calowy ekran. Dostępne są w wersji z łącznością 4G. Dla osób starszych przydatnym gadżetem może być zegarek Movetime Family Watch MT43A. Umożliwia prowadzenie rozmów bez użycia rąk, automatyczne wykrywanie upadku, monitorowanie tętna i ma wbudowane alerty przypominające o przyjmowaniu leków. Z pewnością ułatwi opiekę nad seniorami. Firma rozwija także ofertę mobilnych urządzeń audio, tym razem o słuchawki bezprzewodowe Moveaudio S200 True Wireless.
Telewizor w „inteligentnym” domu powoli przestaje być jedynie sprzętem do rozrywki. W systemach smart urasta on do miana huba, który agreguje informacje z innych urządzeń i pozwala na zarządzanie nimi.
Oprócz konferencji prasowej firma LG postanowiła zaprezentować swoje produkty w przestrzeni cyfrowej na LG Virtual Exhibiton. Osoby zainteresowane wirtualną wystawą LG przygotowaną na targi IFA mogą odwiedzić stronę http://exhibition. lg.com/ lub pobrać interaktywną aplikację LG Virtual Studio, dostępną na urządzenia z systemem Android lub iOS.
Konferencja koreańskiej firmy skupiła się wokół systemu LG opartego na platformie sztucznej inteligencji LG ThinQ, która przez cały czas jest rozbudowywana i udoskonalana, co pozwala tworzyć nowe usługi, rozwiązania i modele biznesowe stanowiące podstawę nowatorskich koncepcji. Dostępna w aplikacji i oparta na sztucznej inteligencji funkcja Proactive Customer Care (PCC) potrafianalizować i zgłaszać informacje o statusie operacyjnym poszczególnych urządzeń, a także udostępniać porady dotyczące konserwacji i napraw sprzętu.
Prezentację marki LG poprowadził dr I. P. Park – dyrektor ds. technicznych, który na scenie pojawił się w postaci hologramu. Swój system smart home firma opiera na wspomnianej platformie sztucznej inteligencji LG ThinQ. W oparciu o nią zaprojektowano LG ThinQ Home. W mieście Pangyo, nazywanym koreańską Doliną Krzemową, znajduje się ThinQ Home. To prawdziwy przykład wizji LG Life Good from Home jako idealnego domu przyszłości, stanowiącego bezpieczne i wygodne miejsce do życia. Zastosowano w niej najnowsze urządzenia i rozwiązania IT opracowane przez LG.
Firma LG inwestuje w różnorodne rozwiązania, aby poprawić jakość codziennego życia. Roboty z serii CLOi mogą ułatwić bezpieczną obsługę w restauracjach i szpitalach z zachowaniem zasad dystansu społecznego. Od lipca 2020 r. roboty LG CLOi ServeBot są wdrażane w różnych przedsiębiorstwach na terenie Korei Południowej. LG jest pionierem w dziedzinie robotyki. Obecnie trwają prace nad rozbudową systemu robotów z wykorzystaniem platformy CLOi, skoncentrowane na konstrukcji urządzeń samojezdnych, analizie sytuacji i sterowaniu ruchem. Pozwoli to skrócić czas tworzenia nowoczesnych produktów, co jest niezwykle ważnym aspektem rozwoju tej branży. Dr Park przedstawił możliwości platformy CLOi 2.0 jako efektywnego zamiennika interakcji między ludźmi. Rozwiązanie jest zgodne z dostępnym na zasadach open source systemem operacyjnym Robot Operating System (ROS) w wersji 2.
W okolicy terminu IFA 2020 Special Edition miała miejsce również ważna premiera w segmencie telewizorów. Jest to telewizor OLED 8K, wyposażony w procesor α (Alpha) 9 Gen 3 AI, zdolny do obsługi pełnej rozdzielczości 8K przy odświeżaniu 60 Hz. Jest on wprost stworzony do współpracy z najnowszymi kartami graficznymi Nvidia RTX z serii 30, 20 oraz GTX 16. Dzięki obsłudze techniki G-Sync i krótkiemu czasowi reakcji oraz trybowi ALLM minimalizującemu opóźnienia użytkownicy mogą cieszyć się swoimi ulubionymi grami bez migotania, rozdarcia czy zacinania się, czyli artefaktów typowych dla większości popularnych wyświetlaczy. Telewizory LG OLED 8K obsługują system Dolby Atmos oraz opartą na technologii głębokiego uczenia się funkcję LG AI Acoustic Tuning. Dzięki niej możliwe jest dostrojenie dźwięku do warunków, w których znajduje się telewizor. Wyposażono je także w łączność BT Surround, która umożliwia podłączenie dwóch dodatkowych głośników Bluetooth LG. W ten sposób do 2-kanałowego dźwięku z telewizora dołączają kolejne dwa kanały, tworząc wirtualny dźwięk przestrzenny 4.0.
W nowoczesnych telewizorach wzrasta znaczenie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Pozwalają one poprawić jakość obrazu materiałów, które nie są dostarczane w standardzie Ultra HD.
Jednym z punktów otwarcia tegorocznej IFA 2020 Special Edition była konferencja firmy Qualcomm. Skupiła się ona oczywiście na rozwoju infrastruktury mobilnego dostępu do sieci 5G. Standard ten znajdziemy obecnie w smartfonach z wysokiej i średniej półki cenowej. Celem Qualcomma na najbliższe lata jest zaś popularyzacja 5G i wprowadzenie go także do produktów budżetowych. Pomóc w tym mają nowe chipsety Snapdragon z serii 4. Wszystko więc wskazuje na to, że już w przyszłym roku większość nowych smartfonów będzie kompatybilna z 5G. Jak podkreśla kierownictwo Qualcomma, rozwój nowej infrastruktury jest ważny nie tylko z perspektywy dostępu do szybkiego Internetu na urządzeniach mobilnych. Infrastruktura ta będzie niezwykle istotna także dla rozwoju „inteligentnych” miast, które będą wymagały szerokopasmowego dostępu do sieci.
Popularyzacja sieci 5G jest niezbędna także w celu zapewnienia większej dostępności do treści multimedialnych na urządzeniach mobilnych i telewizorach.
Huawei wraz ze swoją marką Honor było jedną z niewielu firm, które zdecydowały się na umieszczenie swojego stoiska na IFA 2020 Special Edition. Odwiedzający mogli więc bezpośrednio zapoznać się prezentowanymi na scenie produktami, które były, oczywiście, regularnie dezynfekowane. Z uwagi na blokady i niemożność stosowania usług Google w urządzeniach marek Huawei i Honor firma intensywnie rozwija swój własny system HMS i sieć salonów. Tylko do końca tego roku ma zostać otwartych 8 nowych salonów w Europie, m.in. w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.
Marka Honor w swojej prezentacji skupiła się na nowych produktach. Szczególną uwagę poświęcono smartwatchom. Honor Watch ES to stylowy zegarek, niewiele większy niż opaska. Wyposażono go jednak w kolorowy ekran AMOLED. Dla najbardziej aktywnych osób, którym nieobce są ekstremalne warunki, przygotowano model Honor Watch GS Pro. Może on pracować w temperaturze od -40 do 70 °C oraz spełnia wymogi normy MIL-STD–810G. Nie są mu straszne wstrząsy, woda, a nawet oleje czy smary. Dodatkowo szereg funkcji wspiera pomiar aktywności w zakresie różnych dyscyplin. Miłośnicy wędrówek docenią także cyfrowy kompas.
Honor zaprezentował także nowe komputery przenośne z linii MagicBook. Wszystkie wyposażono w znakomite ekrany oraz nowe procesory AMD Ryzen 5 4XXX. Wyśrubowane parametry sprawiają, że producent adresuje je m.in. do mobilnych profesjonalistów, poszukujących wydajnych rozwiązań w kompaktowej i stylowej formie.
Obecna sytuacja na świecie nie przeszkadza Targom Berlińskim – organizatorom IFA snuć śmiałych planów co do przyszłości imprezy. Kolejne targi, miejmy nadzieję, w jak największym formacie, odbędą się w dniach 3–7 września 2021 r. Organizatorzy na pewno przygotują całą masę atrakcji, a jedną z nich już zapowiedzieli. Współtowarzyszącą imprezą będzie Berlin Photo Week. Z powodzeniem zadebiutowała ona w 2019 r., kiedy przyciągnęła ponad 30 000 entuzjastów fotografii, użytkowników smartfonów i aparatów cyfrowych, a także profesjonalistów.
© 2024 InfoMarket