Przemysł AGD inwestuje w Polsce corocznie ponad 1 mld zł w najnowsze fabryki przemysłu 4.0, globalne i regionalne centra R&D, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne. Dzięki temu nasz kraj umacnia swoją pozycję lidera w produkcji AGD w Unii Europejskiej, wytwarzając już ponad 50 proc. całej unijnej produkcji pralek, suszarek oraz zmywarek.
Wartość produkcji sprzedanej AGD wzrosła w roku 2019 o 1 mld zł, do 22 mld zł. W tym samym czasie zatrudnienie bezpośrednie zwiększyło się do 30 tys. osób. Z uwzględnieniem łańcucha dostaw przemysł AGD zatrudnia pośrednio ponad 100 tys. osób w Polsce. Wielkość produkcji dużego AGD wyniosła 23,5 mln, czyli o 4 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Około 85 proc. wolumenu trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski.
– Cała branża AGD systematycznie wspiera Polską gospodarkę, zatrudnienie oraz innowacyjność. Nasz kraj jest już istotnym puntem na mapie wielu światowych koncernów w tej branży. Bardzo cieszy nas także rosnąca pozycja krajowych producentów – mówił Wojciech Konecki, Członek Zarządu i Dyrektor Generalny APPLiA Polska.
Krajowa sprzedaż do dystrybucji (tzw. sell-in) wzrosła w roku 2019 o 6 proc. osiągając rekordowy wynik 6,4 mln sztuk dużego AGD. Największe grupy produktowe to pralnictwo (21 proc.), chłodnictwo (20 proc.) oraz piekarniki i kuchnie (16 proc.). Kategorią zbliżającą się do granicy 1 mln sztuk są także zmywarki, o których korzyściach przekonało się już ponad 40 proc. gospodarstw domowych. Niekwestionowanym hitem sprzedaży pozostają suszarki do ubrań ze wzrostem o 65 proc.. Według analiz APPLiA Polska, urządzenia te działają już w ok. 4 proc. domów w Polsce.
Dostawy do dystrybucji małego AGD wzrosły wartościowo o prawie 16 proc. Duży w tym udział mają coraz popularniejsze ekspresy do kawy, których sprzedaż sięgnęła prawie 0,5 mln szt., dwa razy więcej niż w roku 2016. Wartościowo to największa grupa w małym sprzęcie. Sektor klimatyzacji i wentylacji również mocno się rozwija. Według szacunków APPLiA, w Polsce sprzedano blisko 300 tys. klimatyzatorów typu split (ok. 70 proc. wzrost r/r).
Krajowa branża AGD jest także niekwestionowanym liderem w realizacji tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie ochrony środowiska. Cały asortyment AGD jest dzisiaj wytwarzany w oparciu o ekoprojektowanie. Efektem jest m.in. redukcja zużycia prądu przez lodówki – każdy dodatkowy plus na etykiecie energetycznej to zwiększenie efektywności energetycznej o ok. 20 proc.. W roku 2019 branża zebrała 200 tys. ton zużytego AGD – ponad 60 proc. masy całej zbiórki elektroodpadów. W przeliczeniu na jednego mieszkańca to ponad 5kg. Od utworzenia systemu na system recyklingu wydano już 1,1 mld zł.
– W roku 2020 wraz z przygotowaniami na nowe etykiety energetyczne producenci będą musieli wprowadzić nowe modele i je ponownie przetestować w laboratoriach. Dodatkowo czekają nas nowe obowiązki w zakresie ekoprojektowania, czyli zapewnienie magazynowania części zamiennych przez nawet 10 lat od zakończenia produkcji. W roku 2019 poddaliśmy recyklingowi prawie połowę masy sprzedanego sprzętu, czyli o 45 proc. więcej niż w 2017. W kolejne dwa lata musimy zwiększyć te masy o kolejne 35 proc., do ok. 270 ton (7 kg per capita) – wyjaśnia Radosław Maj, Project Manager w APPLiA Polska.
© 2024 InfoMarket