Jeszcze kilka lat temu pojazdy elektryczne wydawały się co najwyżej fanaberią, tymczasem dynamiczny rozwój zarówno silników, jak i źródeł zasilania sprawił, że coraz częściej spotykamy je na ulicach. i nie jest mowa tu tylko o samochodach, ale może właśnie przede wszystkim małych pojazdach elektrycznych, idealnych w ruchu miejskim, jak i w terenie.
Tym, co z pewnością zaskakuje, jest niezwykle bogata i zróżnicowana oferta tych pojazdów. Dotychczasowy rower, którym np. dojeżdżaliśmy do pracy, możemy zamienić więc na elektryczny, podobnie jak hulajnogi, deskorolki, longboardy czy nawet niewielkie skutery. Tak duży wybór sprawia, że znajdziemy produkty praktycznie dla każdego odbiorcy, zarówno poszukującego użytecznego środka transportu, jak i gadżetu. Oczywiste wydają się także ich zalety, jak chociażby bezszelestne poruszanie się czy brak emisji spalin.
Wybierając pojazd elektryczny, oczywiście należy zwrócić uwagę na jego podstawowe parametry, takie jak moc silnika, napięcie zasilające, osiągana prędkość, zasięg oraz maksymalne obciążenie. W zależności od sprzętu i jego stopnia zaawansowania producenci stosują standardowe komutatorowe silniki elektryczne, jak i silniki bezszczotkowe w najbardziej zaawansowanych produktach. Przewagą tych ostatnich są mniejsze zużycie energii oraz rozmiary i większa trwałość. Za zasilanie odpowiadają najczęściej akumulatory wykonane w technice litowo-jonowej. Ich największe zalety to duże napięcie zasilające, a co za tym idzie, większa moc oraz brak takich cech jak efekt pamięci czy leniwej baterii, występujących np. w akumulatorach Ni-Mh czy Ni-Cd. W praktyce można je dzięki temu w dowolnej chwili doładowywać, a wbudowana elektronika dba o to, aby akumulator nie rozładował się całkowicie. Samo ładowanie również odbywa się szybciej, a akumulator jest trwalszy. Producenci zazwyczaj deklarują wydajność przynajmniej 500 cykli ładowania. Moc silnika zależy przede wszystkim od przeznaczenia produktu. Na rynku znajdziemy deskorolki czy hulajnogi z silnikami o mocy już 30 W. Rozwijają one niewielkie prędkości (ok. 3 km/h) i przeznaczone są dla małych dzieci. Oczywiście, dostępne są także produkty z wydajniejszymi silnikami o mocy 150, 250, a nawet 500 W, co pozwala dobrać produkt odpowiednio do osoby, która z niego będzie korzystać. Silnik w tego typu pojazdach elektrycznych umieszczony jest najczęściej bezpośrednio przy kole. Dlatego też dostępne na rynku hoverboardy (deska z dwoma kołami umieszczonymi w osi poziomej) wyposażone są w dwa silniki. Pozwala to na równomierne rozłożenie napędu, co jest wraz z licznymi czujnikami niezbędne do utrzymania odpowiedniej równowagi. Oczywiście, o ile na deskorolce elektrycznej czy hulajnodze możemy jeździć także tak jak na tradycyjnych z pomocą siły własnych mięśni, to hoverboardy są całkowicie uzależnione od energii zgromadzonej w akumulatorach. Niezależnie jednak od pojazdu zasięg jest istotnym parametrem. W praktyce wpływ na niego ma kilka czynników, takich jak prędkość, z którą się poruszamy, liczba wzniesień na pokonywanej drodze, no i oczywiście masa ciała kierowcy. Zazwyczaj jest to do kilkudziesięciu, nawet 30 km. Parametr ten jest deklarowany przez producenta podobnie jak maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać z uwagi na ryzyko uszkodzenia sprzętu. Oszczędność energii w sprzęcie mogą zapewniać specjalne systemy jej odzyskiwania podczas hamowania, podobne do tych stosowanych w samochodach elektrycznych. Dużo emocji wzbudza również kwestia prędkości. W zależności od modelu może ona wynosić nawet 30 km/h.
Rower z napędem hybrydowym spisze się znakomicie zwłaszcza w trudniejszym terenie.
Wśród rowerów elektrycznych możemy wyróżnić modele hybrydowe określane również jako pedelec (ang. pedal electric bike), których silnik elektryczny pracuje jedynie podczas pedałowania, oraz e-bike, które mogą być napędzane samym silnikiem elektrycznym. Rowery hybrydowe z silnikami o mocy do 250 W rozpędzające się do 25 km/h są traktowane tak samo jak tradycyjne rowery i nie wymagają żadnej dodatkowej certyfikacji. Dlatego też cieszą się one bardzo duża popularnością. W miastach nie obowiązują ich również ograniczenia wjazdu, np. do stref, gdzie nie mogą pojawiać się skutery. Oczywiście, jeśli tylko chcemy, możemy siłą własnych mięśni osiągać większą prędkość, jednak wtedy specjalny system odłącza wspomaganie i uruchamia je dopiero po obniżeniu prędkości do 25 km/h. W praktyce sprzęt z silnikiem o większej mocy – do 4 kW według przepisów należy do kategorii L1e i jest traktowany jako motorower. Nakłada to pewne obowiązki, jak np. używanie podczas jazdy świateł mijania przez cały rok czy wyposażenie roweru w tablicę rejestracyjną i numer VIN. Dotyczy to jednak rowerów poruszających się po drogach publicznych, te przeznaczone do jazdy w terenie czy tzw. off-road nie podlegają przepisom o ruchu drogowym. Producenci, ograniczeni przepisami prawnymi, oferują więc rowery terenowe, które pozwalają rozwijać prędkość nawet ponad 80 km/h, jednak poruszanie się nimi po drogach publicznych może przynieść przykre konsekwencje prawne.
To kolejny z powodów, dlaczego obecnie rowery typu pedelec z silnikami o mocy do 250 W cieszą się dużą popularnością. Tego typu konstrukcja to wiele zalet w wypadku rowerów do jazdy w terenie – silnik elektryczny z pewnością przyda się przy bardziej wymagających trasach i podjazdach, z kolei w rowerach miejskich sprzęt pozwoli dotrzeć na miejsce wypoczętym, a nie zlanym potem. W dalszym ciągu jednak angażujemy mięśnie, więc jest to zdrowy wysiłek fizyczny. Siłę wspomagania użytkownik może regulować, dzięki czemu jest ona idealnie dopasowana do aktualnej trasy. W zależności od niej oraz masy użytkownika czy prędkości zasięg może wynosić nawet ponad 100 km. W razie konieczności zawsze można dokupić dodatkową baterię.
Podobnie jak w tradycyjnych hulajnogach składana konstrukcja pozwala łatwo przenosić pojazd.
Hoverboardy cieszą się bardzo dużą popularnością zwłaszcza wśród młodzieży i dzieci.
Pojazdy elektryczne mogą być wyposażone w wiele nowatorskich funkcji, które jazdę czynią jeszcze przyjemniejszą. W wielu sprzętach takich jak rowery i hulajnogi stosowane są wyświetlacze LCD. Informują one o aktualnym stanie baterii, przebytej trasie czy prędkości poruszania się. Innym ciekawym rozwiązaniem, zwłaszcza dla młodszych użytkowników, może być wbudowany głośnik Bluetooth, przydatny podczas jazdy czy zabawy z przyjaciółmi.
Część pojazdów jest zresztą wyposażona w możliwość podłączenia smartfona. Dzięki temu użytkownik może rejestrować przebyte trasy, aby na bieżąco śledzić prędkość czy odległość, jaką przejechał. Ciekawym dodatkiem są również funkcje społecznościowe, np. w aplikacji eMotion do pojazdów elektrycznych marki Skymaster. Wbudowany komunikator pozwala tworzyć sieć znajomych, z którymi można umawiać się na wspólne przejażdżki. Możemy też podejrzeć obecność bliskich znajomych na mapce w smartfonie. Dodatkowo w aplikacji rodzice mogą sprawdzić, gdzie znajduje się jeżdżące dziecko, oraz zostaną poinformowani np. o upadku.
© 2024 InfoMarket