Wygoda użytkowania i brak konieczności magazynowania fizycznych nośników z materiałami audio to dwa główne powody, dla których wielu użytkowników decyduje się na odtwarzanie cyfrowej muzyki prosto z Internetu. Rozwiązanie to ma wiele zalet, choć nie jest też pozbawione wad.
Do streamingu niezbędne są odpowiednie urządzenia – od kompaktowych, takich jak radioodbiorniki internetowe, smartfony czy tablety, po zaawansowane odtwarzacze strumieniowe oraz amplitunery do segmentowych systemów audio. Strumieniowe odtwarzanie muzyki umożliwiają również głośniki aktywne, a nawet telewizory z funkcjami multimedialnymi, określane mianem „smart TV”.
Jeśli posiadamy nieco starszy sprzęt, pozbawiony funkcji sieciowych, nic straconego. W sprzedaży dostępne są specjalne przystawki, pełniące funkcję kompaktowych urządzeń sieciowych. Aby móc odtwarzać dźwięk z internetowych serwisów streamingowych, trzeba taką przystawkę podłączyć do wejścia audio, np. w stereofonicznym zestawie wieżowym.
Dostęp do serwisów streamingowych jest bardzo zróżnicowany i zależy od producenta sprzętu lub też wykorzystywanej aplikacji. Do najpopularniejszych serwisów możemy zaliczyć m.in. Spotify, Deezer czy Tidal. Swoje rozwiązania oferują również twórcy dwóch najpopularniejszych systemów operacyjnych na urządzenia mobilne, a więc Google i Apple. Są to odpowiednio Google Play Music i Apple Music.
To właśnie serwisy streamingowe są jednym z najważniejszych internetowych źródeł muzyki. Różnią się one dostępnością na platformach systemowych. Najwięcej serwisów streamingowych obsługuje systemy Android i iOS. Część z nich dostępna jest również na komputery, a niektóre mogą być obsługiwane przez urządzenia i systemy multiroom różnych producentów, np. Sonosa czy Denona (system Heos).
Drugim, nie mniej ważnym kryterium podziału serwisów streamingowych jest ich dostępność w zależności od kraju. Dość duża liczba serwisów jest dostępna globalnie, ale te najbardziej rozpoznawalne w Polsce, np. Tidal czy Spotify, mają ograniczony „zasięg”. Serwis Tidal jest obecnie dostępny w 52, a Spotify w 61 krajach.
Z punktu widzenia użytkownika istotna jest liczba albumów i utworów muzycznych, które można odtwarzać w danym serwisie streamingowym. Biblioteka muzyczna jest zwykle bardzo obszerna, niezależnie od serwisu. Utwory w bazach najpopularniejszych serwisów streamingowych liczone są w milionach. Dla przykładu Tidal czy Deezer oferują ponad 40 milionów utworów.
Większość popularnych serwisów do uzyskania dostępu do biblioteki muzycznej wymaga opłacenia stosownego abonamentu, np. w serwisie Spotify standardowy abonament wersji Premium to 19,99 zł miesięcznie. Opłata za możliwość odtwarzania muzyki w bezstratnych formatach jest, oczywiście, większa niż w wypadku dostępu do formatów stratnych. Wersja Tidal HiFi czy Deezer HiFi to koszt 39,99 zł miesięcznie. Część serwisów streamingowych udostępnia swoje zbiory za darmo. Do takich możemy zaliczyć np. SoundCloud, który cieszy się dużą popularnością w Europie i na świecie. Niektóre serwisy udostępniają darmowe wersje testowe swoich aplikacji. Na przykład korzystanie z darmowej wersji Spotify pozwala na losowe odtwarzanie utworów wybranego artysty. Minusem darmowych wersji aplikacji jest też obecność reklam.
Większość serwisów oferuje możliwość pobierania dostępnych plików do późniejszego odsłuchu „offline”. Pod tym względem mogą występować jednak pewne ograniczenia, np. co do braku możliwości pobierania wybranych utworów, a także maksymalnej możliwej liczby plików, jakie można pobrać na urządzenie.
Dla użytkownika bardzo istotnym elementem jest również interfejs graficzny wykorzystywany przez poszczególne serwisy. Ma on olbrzymie znaczenie dla komfortu obsługi i satysfakcji z korzystania z takiego serwisu. To właśnie intuicyjny, łatwy w obsłudze i płynnie działający interfejs często decyduje o tym, czy użytkownik będzie nadal korzystać z aplikacji i wykupi bądź przedłuży subskrypcję.
Cyfrową muzykę można odtwarzać strumieniowo, ale również nabywać wybrane utwory lub całe albumy w formie plików audio za pośrednictwem specjalnych sklepów internetowych. Zakupione pliki są następnie przechowywane nie na płytach CD, a bezpośrednio na dysku komputera. W ten sposób można zakupić muzykę w różnorodnych formatach audio, w tym wykorzystujących kompresję bezstratną.
Amplitunery kina domowego MRX 720 i MRX 1120 firmy Anthem są kompatybilne ze standardem Play-Fi, co umożliwia włączenie tych urządzeń w domowy bezprzewodowy system multiroom korzystający z tego rozwiązania.
Popularnym źródłem muzyki jest radio internetowe. Możemy z niego korzystać m.in. za pośrednictwem sprzętu audio obsługującego różnorodne aplikacje pozwalające na dostęp do rozgłośni radiowych nadających swoje programy w sieci. Popularnym sposobem dostępu do radia internetowego są również aplikacje mobilne instalowane na smartfonach i tabletach. Interfejs takiej aplikacji umożliwia łatwe i szybkie znalezienie tej ulubionej spośród ogromnej liczby stacji radiowych. Niekiedy można tworzyć listę ulubionych stacji radiowych, co ułatwia późniejsze znalezienie tych najczęściej i najchętniej odtwarzanych.
Większość tego typu aplikacji jest darmowa. Niektóre dostępne są w dwóch wersjach – bezpłatnej, zwykle mniej funkcjonalnej, i płatnej, która może być wzbogacona o dodatkowe rozwiązania techniczne, funkcje i np. pozbawiona reklam. Przykładem aplikacji mobilnej, z wykorzystaniem której możemy odtwarzać dostępne w Internecie stacje radiowe, jest np. TuneIn Radio.
Swoje aplikacje mobilne mają też stacje radiowe nadające tradycyjnie – analogowo z wykorzystaniem modulacji FM. Mamy tu na myśli m.in. RMF FM, Radio Zet czy Polskie Radio. Dzięki temu ulubionej rozgłośni radiowej można słuchać nie tylko w wersji analogowej, ale również cyfrowej. W tego typu aplikacjach, oprócz odtwarzania cyfrowego odpowiednika sygnału, który dostępny jest na klasycznych analogowych radioodbiornikach, użytkownik może mieć dostęp do kanałów tematycznych.
Wygodne strumieniowe odtwarzanie muzyki z aplikacji mobilnych – również w plenerze – umożliwiają kompaktowe głośniki bezprzewodowe.
Muzyka dostępna jest w sieci w postaci cyfrowych plików audio o różnorodnych formatach wykorzystujących kodowanie stratne (najczęściej) lub bezstratne (niektóre serwisy streamingowe, np. Deezer czy Tidal). Darmowe wersje serwisów streamingowych mogą oferować gorszą jakość dźwięku, np. odtwarzanie plików MP3 w jakości 128 kbit/s. Po wykupieniu płatnej subskrypcji dostępne są zwykle pliki audio w formacie MP3 w jakości 320 kbit/s. Wersje Tidal HiFi i Deezer HiFi wykorzystują bezstratny format FLAC, odpowiadający parametrom przetwarzania płyty CD (częstotliwość próbkowania 44,1 kHz i rozdzielczość 16 bit). W serwisie Tidal wykorzystywane jest dodatkowo kodowanie MQA, które pozwala zachować niemal studyjną jakość dźwięku przy stosunkowo niewielkim rozmiarze pliku. Internetowe programy radiowe, nadając dźwięk, wykorzystują stratne formaty, w dodatku o znacznie mniejszej przepływności niż ma to miejsce w płatnych serwisach streamingowych. Wynika to m.in. z profilu programu radiowego. Jeśli na antenie emitowane są głównie audycje mówione (np. programy informacyjne), wówczas duża przepływność bitowa nie jest wymagana do zachowania dobrej jakości dźwięku.
Na popularności zyskuje audiofilski standard DSD (Direct Stream Digital), który wywodzi się z płyt SACD (Super Audio Compact Disc), a jego historia sięga lat 90. ubiegłego stulecia.
DSD wykorzystuje kodowanie 1-bitowe i tzw. modulację gęstości impulsów – PDM (Pulse- -Density Modulation). W odróżnieniu od modulacji PCM, stosowanej na płytach CD, amplitudę sygnału w DSD reprezentuje gęstość impulsów cyfrowego sygnału, składającego się z zer i jedynek (gdzie 1 to pojawiający się impuls, a 0 to jego brak), a nie wartości sygnału zapamiętywane w poszczególnych próbkach. Podstawowy standard DSD, w którym częstotliwość strumienia bitów wynosi w przybliżeniu 2,8 MHz, określany jest jako DSD64, ponieważ częstotliwość ta jest 64-krotnie większa niż w wypadku płyty CD. Istnieją jeszcze bardziej zaawansowane odmiany standardu DSD – DSD128, DSD256, a nawet DSD512, wykorzystujące strumień bitów o odpowiedniej wielokrotności częstotliwości 44,1 kHz.
Coraz łatwiejsza dostępność dla użytkowników systemów audio do szybkiego internetu z pewnością przyczyniła się do wzrostu popularności standardu DSD. Pojawiają się już nawet serwisy streamingowe wykorzystujące ten standard (np. PrimeSeat). Pliki zakodowane w DSD można też nabyć w niektórych sklepach i platformach internetowych z cyfrową muzyką.
Nagrania zgodne z DSD zapisywane są w postaci plików w formatach DSF lub DFF. Pliki w formacie DSF pozwalają na przechowywanie tzw. metadanych o utworach, co ułatwia przeszukiwanie cyfrowej biblioteki muzycznej. Są obsługiwane przez takie aplikacje komputerowe jak Audirvana czy Foobar2000 (z zainstalowaną dodatkową wtyczką DSDIFF Decoder do obsługi kodowania DSD).
Na rynku pojawia się coraz więcej nowych hi-endowych urządzeń obsługujących odtwarzanie audio w standardzie DSD. Najpopularniejszymi są odtwarzacze sieciowe oraz odtwarzacze CD/SACD. Obsługę standardu DSD oferuje jednak nie tylko sprzęt stacjonarny, ale również urządzenia mobilne – przenośne odtwarzacze audio.
Kabel sieciowy Shawline Streaming firmy The Chord Company został zbudowany z zachowaniem najwyższych standardów dotyczących streamingu.
Jak widać, strumieniowanie muzyki z sieci internetowej ma wiele zalet. Nie jest jednak pozbawione wad. Tą najważniejszą jest uzależnienie dostępności do wykorzystywanego serwisu m.in. od sprawności łącza internetowego.
Problemem może być też zmieniająca się oferta muzyczna serwisu streamingowego. Najczęściej zbiór utworów w danym serwisie stale się powiększa, ale może zdarzyć się tak, że albumy niektórych artystów nie będą lub przestaną być dostępne. Wynika to z umów, jakie artyści czy oficjalni dystrybutorzy mają podpisane z poszczególnymi serwisami. Umowy z wykonawcami lub wytwórniami muzycznymi mogą być czasowe, czasami nie udaje się osiągnąć porozumienia z właścicielami serwisu, a czasem po prostu prawa autorskie zmieniają właściciela i utwory znikają z oferty danej usługi streamingowej.
Może też być tak, że na niektórych serwisach streamingowych, mimo dostępnej twórczości danego artysty, nie będzie dostępna jego pełna dyskografia, a jedynie wybrane albumy. Dostępność poszczególnych albumów może ponadto różnić się w zależności od kraju.
Na szczęście najpopularniejsze serwisy streamingowe oferują pobieranie utworów i odsłuchiwanie ich „offline”, czyli bez konieczności nawiązywania połączenia z Internetem. Jednak to rozwiązanie również ma swoje ograniczenia, ponieważ pobrana muzyka może nie być dostępna „na stałe” w wersji offline. Dla przykładu, aby zachować dostęp do pobranej muzyki w serwisie Spotify, trzeba przynajmniej raz na 30 dni korzystać z wersji online serwisu. Utwory pobrane na urządzenie są też automatycznie usuwane w wypadku ponownej instalacji oprogramowania.
Strumieniowe odtwarzanie muzyki to podstawowe zadanie bezprzewodowego systemu multiroom audio. Świetnie brzmiący system bezprzewodowy, składający się z dobrze wyposażonych urządzeń, może być wygodnym sposobem nagłośnienia kilku domowych pomieszczeń. Rozwiązanie takie oferuje m.in. firma Paradigm. Seria Premium Wireless tego producenta to 6 różnych urządzeń. Wśród nich dostępny jest kompaktowy głośnik bezprzewodowy PW 300. Urządzenie obsługuje standard Bluetooth (z kodekiem aptX włącznie). Muzykę może więc strumieniowo odtwarzać z urządzeń kompatybilnych z tym standardem komunikacji bezprzewodowej, np. ze smartfonów lub tabletów.
Model PW 300 to dwudrożna konstrukcja o mocy 40 W. Charakteryzuje się pasmem przenoszenia od 67 Hz aż do 18 kHz (na osi głównej urządzenia). Ma wbudowane złącze Ethernet i moduł Wi-Fi (dwuzakresowy – 2,4 oraz 5 GHz). Obsługuje standardy AirPlay i DTS Play-Fi. Dzięki kompatybilności ze standardem DTS Play-Fi model ten może współpracować z urządzeniami innych producentów, które go obsługują. Parę głośników można też wykorzystać w bezprzewodowym systemie kina domowego w połączeniu z soundbarem należącym do serii Premium Wireless tego producenta. Do kalibracji można wykorzystać mikrofon pomiarowy i oprogramowanie systemu ARC (Anthem Room Correction), z którym model PW 300 jest kompatybilny, podobnie zresztą jak inne modele należące do serii PW firmy Paradigm.
Do sterowania urządzeniem można wykorzystać aplikację mobilną, która dostępna jest na smartfony i tablety z systemami iOS i Android, a także na komputery z systemem Windows.
Jeśli domowy system audio nie jest wyposażony w funkcje sieciowe, nic straconego. Niektórzy producenci mają w ofercie adaptery z wbudowanym modułem sieciowym, pozwalające na dostęp do Internetu i strumieniowe odtwarzanie muzyki z wielu różnorodnych źródeł, w tym z serwisów internetowych i radia internetowego. Takim urządzeniem jest model DigitRadio MR1 firmy TechniSat.
Bezprzewodową łączność urządzenia z domową siecią internetową zapewnia wbudowany dwuzakresowy moduł Wi-Fi (2,4 i 5 GHz). Na tylnym panelu adaptera znajduje się wejście Ethernet, które pozwala również na przewodowe podłączenie do Internetu. Dostępne są złącza audio: cyfrowe (optyczne i koaksjalne) oraz analogowe złącze 2 × RCA. Tryb pracy urządzenia sygnalizowany jest za pomocą diody znajdującej się na przednim panelu. Model DigitRadio MR1 obsługuje funkcję Spotify Connect, która pozwala na strumieniowe odtwarzanie muzyki z serwisu Spotify (wymagane jest posiadanie konta Spotify Premium). Streaming audio umożliwia ponadto dostęp do zasobów w sieci UPnP, np. plików multimedialnych zapisanych na komputerze lub na dysku twardym wbudowanym w dekoderze czy telewizorze wykorzystywanym w domowym systemie audio-wideo.
Urządzenie jest kompatybilne z aplikacją MyDigitRadio Pro. Pozwala ona m.in. na sterowanie wyborem źródła odtwarzania, a także na korekcję brzmienia czy tworzenie grup urządzeń w wielostrefowym systemie audio. Aplikacja obsługuje również inne urządzenia Techni- Sata kompatybilne z systemem multiroom tego producenta.
Wśród urządzeń do odtwarzania cyfrowej muzyki dostępne są prawdziwe „kombajny” multimedialne, pozwalające na odtwarzanie muzyki z wielu różnorodnych źródeł. Takim urządzeniem jest model ND8006 firmy Marantz. Jest to sieciowy odtwarzacz CD z przetwornikiem DAC, kompatybilny z systemem multiroom Heos.
Odtwarzacz ND8006 został tak zaprojektowany, aby spełnić wymagania miłośników cyfrowej muzyki. Opierający się na sukcesie dotychczasowych modeli NA8005 i SA8005, ale z wykorzystaniem nowych funkcji i ponownego strojenia, model ND8006 pozwala na odtwarzanie płyt CD, strumieniowanie muzyki z Internetu (z serwisów streamingowych i internetowych programów radiowych), lokalnych urządzeń sieciowych i odtwarzanie plików audio z pamięci przenośnych. Całości dopełniają kompatybilność z systemem multiroom Heos oraz możliwość bezpośredniej współpracy odtwarzacza z komputerem (dzięki wbudowanemu przetwornikowi cyfrowo-analogowemu). Odtwarzacz ma dwuzakresowy moduł Wi-Fi (2,4 i 5 GHz). Obsługuje wszystkie formaty DSD (do 11,2 MHz) i PCM (w jakości do 384 kHz/32 bit). Zapewnia obsługę zarówno Apple AirPlay, jak i łączności Bluetooth, co umożliwia bezprzewodowe odtwarzanie muzyki z urządzeń mobilnych. Wśród wejść audio na tylnym panelu dostępne są dwa cyfrowe złącza optyczne, a także jedno złącze koaksjalne. Urządzenie ma ponadto koaksjalne i optyczne wyjścia audio, złącza Ethernet i RS- -232C. Odtwarzacz jest dostępny w kolorach czarnym lub srebrno-złotym. Jest doskonałym uzupełnieniem wprowadzonego niedawno do sprzedaży wzmacniacza PM8006.
IFTTT, czyli „If This Then That”, to innowacyjna usługa, która pozwala zautomatyzować wiele czynności wykonywanych m.in. na komputerach lub urządzeniach mobilnych. Z IFTTT współpracuje ponad 400 aplikacji, w tym m.in. Instagram, Twitter, Google Drive, Gmail czy Twitch, a także urządzenia takie jak Amazon Alexa, Google Home, Philips Hue czy telefony z systemem Android.
Z usługą jest też kompatybilny odtwarzacz sieciowy MPL firmy Musaic. Dzięki niemu użytkownicy mogą połączyć swój system audio z setkami urządzeń, jakie mogą być wykorzystywane w tzw. inteligentnym domu.
Urządzenie może być obsługiwane za pomocą aplikacji mobilnej Musaic, dostępnej na urządzenia z systemem iOS lub Android. Umożliwia to odtwarzanie muzyki z telefonu, tabletu, serwera DLNA/UPnP, serwisów streamingowych (np. Spotify, Tidal, Napster i wielu innych) oraz radia internetowego.
Model MPL – dla większej kompatybilności z komponentami systemu audio – można podłączyć przez wejście analogowe jack 3,5 mm. Dostępne są również analogowe wyjście audio (2 × RCA) i cyfrowe (koaksjalne S/PDIF oraz optyczne). Na tylnym panelu znajduje się ponadto złącze Ethernet (do przewodowego połączenia z Internetem). Odtwarzacz jest w pełni kompatybilny z „inteligentnymi” głośnikami Musaic MP5 i MP10. Może być stosowany w połączeniu z nimi w ramach konfiguracji typu multiroom.
Urządzenie zostało wyposażone w bardzo dobrej jakości przetwornik cyfrowo-analogowy ESS Sabre z funkcją eliminacji zniekształceń typu jitter. Pozwala na przetwarzanie nieskompresowanych plików audio o dużej rozdzielczości, w tym 24-bitowych plików o jakości studyjnej (w formacie Studio Master).
Model MPL ma wyjście na dodatkowy nadajnik podczerwieni (złącze IR Out na tylnym panelu). W ten sposób odtwarzacz sieciowy, przez aplikację Musaic, może kontrolować podłączony wzmacniacz lub amplituner (np. głośność, włączenie/wyłączenie, sterowanie wyborem źródła dźwięku).
Odtwarzacz MPL wyposażono zarówno w moduł Wi-Fi w konfiguracji dwuzakresowej 2 × 2 Multi-In Multi-Out (MIMO). Zapewnia to stabilne połączenie z domową siecią internetową bez konieczności użycia dodatkowego, specjalnego mostka.
© 2024 InfoMarket