Oprócz sprawdzenia parametrów obiektywu i przetwornika warto sprawdzić możliwości funkcyjne kamer, które pozwolą filmować w różnych warunkach i współpracować z różnymi urządzeniami.
W znakomitej większości kamery kompaktowe SD i HD mają obudowę obejmowaną całą dłonią, i przytrzymywaną paskiem. Niewielka stosunkowo liczba kamer SD i HD jest w kształcie pistoletu, gdzie w rękojeści znajduje akumulator i szereg innych elementów wyposażenia, co dzięki spłaszczeniu korpusu kamery ułatwia noszenie jej w kieszeni. Dzięki temu można ją trzymać „pod ręką” albo w „kaburze” przy pasie.
Do przeszłości odchodzi powolne wyjmowanie kamery z naramiennego futerału lub torby i długie przykładanie się do „strzału”, podczas gdy powód filmowania już dawno minął. Na tym zresztą polega m.in. wyższość kamer amatorskich nad profesjonalnymi, że często dają bardziej aktualny i ciekawszy materiał do telewizji, który dla kamer profesjonalnych wymagałby przewidywania i przygotowań. Zaawansowane miniaturowe kamery amatorskie mają już zbliżone do profesjonalnych możliwości filmowania w rozdzielczości Full HD z zastosowaniem regulacji ręcznych. Praktycznie każda fi rma udostępnia serię kamer o wymiarach kieszonkowych przy zachowaniu podstawowych parametrów. Mają szereg funkcji, które pozwalają je używać nie tylko na wakacjach.
JVC GZ-EX315WE
Wizjery w nowszych kamerach prawie nie występują, co umożliwiło obniżenie kosztów i miniaturyzacje kamer. Nowoczesne wizjery pozostały jeszcze w najlepszych kamerach amatorskich i profesjonalnych. Najważniejszą funkcją wizjera było zastąpienie monitora w świetle słonecznym, a drugą – oszczędzanie energii. Wyświetlały niezbędne informację o parametrach filmowania oraz stanie baterii. Jest wielu zwolenników wizjera, ponieważ kamery z wizjerem oprócz możliwości filmowania przy dużym nasłonecznieniu (na ekranie LCD obraz jest wtedy ciemny i prawie niewidoczny) są większe i lepiej się je trzyma. Przyciśnięcie wizjera do twarzy w pewnym stopniu stabilizuje obraz, gdy jest silnie przybliżony.
Ze zniknięciem wizjerów zaopatrzonych w regulowany okular znikło udogodnienie dla osób z dalekowzrocznością, bo monitor bywa dla takich osób źle widoczny. Udoskonalone monitory LCD bronią się przed słońcem możliwością zwiększenia jasności, często samoczynnie. To zwiększenie jasności osiąga się nie tylko zwiększeniem prądu podświetlenia LCD, ale także sposobami bardziej ekonomicznymi, np. wykorzystaniem odbitego światła słonecznego od specjalnej wewnętrznej warstwy w monitorze LCD.
Przewagą monitora nad wizjerem, oprócz większego rozmiaru obrazu, jest dowolność jego ustawiania. Umożliwia to filmowanie i fotografowanie z różnych pozycji. Jest to wygodne, zwłaszcza przy użyciu pilota, który wchodzi w skład kompletu lub jest opcjonalny w wypadku niektórych kamer. Na monitorze umieszcza się przyciski sterowania, zazwyczaj dotykowe do obsługi menu kamery. Można ustawiać tryby filmowania dotykaniem odpowiednich piktogramów na płaszczyźnie wyświetlacza albo można to robić wyborem napisów na wyświetlaczu, dotykając przycisków na jego ramce (np. JVC). Drugi sposób wydaje się pewniejszy, zwłaszcza dla osób słabo widzących w słońcu, a ponadto nie pozostawia on odcisków palców na wyświetlaczu.
Odchylenie monitora włącza kamerę będącą w stanie gotowości. Na niektórych kamerach osobny przycisk wyłączania zasilania bywa niezbędny do wyłączania po odczycie nagrań na telewizorze lub komputerze. Dzieje się to w kamerach, gdzie w trakcie odczytu i transmisji nagrań kamera automatycznie wyłącza monitor w celu oszczędnego korzystania z akumulatora, a w tym czasie nie ma zasilania ze źródła zewnętrznego.
Nowością są monitory bezbramkowe o większej powierzchni użytkowej, np. w kamerze JVC GZ-GX1.
© 2024 InfoMarket