Dźwięk wielokanałowy lub stereo

Dźwięk wielokanałowy

Wbudowany w kamerze mikrofon stereo jest standardem, a kamery wyższej klasy mogą nagrywać w układzie 5.1, przy pomocy mikrofonów czterokanałowych wbudowanych lub zewnętrznych.

W kamerach średniej klasy mikrofon stereofoniczny rejestruje dźwięk w systemie Dolby Stereo, który przy odtwarzaniu jest przetwarzany na system 2.1 i/lub 4.1. Przy czterech mikrofonach dźwięk jest zapisywany w systemie Dolby Digital 5.1. Dwa mikrofony rejestrują scenę dźwiękową z przodu, a dwa z tyłu. Dźwięk kanałów centralnego i subwoofera jest tworzony w wyniku przetwarzania w procesorze DSP. Poziom zapisu dźwięku jest ustalany automatycznie.

Mikrofon zewnętrzny może być bezprzewodowy, połączony z kamerą łączem Bluetooth. Bezprzewodowy mikrofon WM-V1, współpracujący z kamerą Canon Legria HF G25, zapewnia jeszcze większą elastyczność i umożliwia rejestrowanie głosów osób, które znajdują się w odległości nawet 50 m od kamery bez żadnej straty jakości. Bezprzewodowy mikrofon można również wykorzystać jako nadajnik-odbiornik, dzięki czemu operator kamery może odpowiednio ustawić filmowane osoby przed rozpoczęciem nagrania.

Z zoomem optycznym jest związany zoomu akustyczny, w którym wykorzystuje się odbiór przez mikrofon fali dźwiękowej zawartej określonym kącie sferycznym. Gdy obiektyw skupia się na jakimś obiekcie, to sygnał dźwiękowy odbierany mikrofonem z tego samego kierunku jest rejestrowany z wyższym poziomem zapisu niż z pozostałych kierunków. W uproszczonym wariancie po prostu wraz ze zbliżeniem rośnie poziom zapisywanego dźwięku. W kamerach popularnych dominuje automatyczna regulacja poziomu zapisu. Oznacza to, że poziom zapisu kamera ustala na podstawie średniej głośności odbieranego dźwięku. Przy płynnych zmianach tego dźwięku zapis nadąża za nim dość wiernie, zachowując duże przybliżenie do jego naturalnej dynamiki. Natomiast przy występowaniu silnych uderzeń dźwięku (np. silnie rytmiczna muzyka taneczna) automatyka zmniejsza na jakiś czas czułość zapisu, powodując wręcz jego „zatykanie”. Mamy wówczas do czynienia z nieprzyjemnym pulsującym dźwiękiem. Wszystkie tegoroczne kamery firmy JVC mają filtr automatycznie odcinający szum wiatru, który można wyłączyć, jednak najskuteczniejszy jest mikrofon zewnętrzny do kamer ze stopką z osłoną przeciwwiatrową MZ-V10 do serii kamer GX/EX500.

W nowych kamerach z serii Legria HF R technika Canon Audio Scene Select poprawia jakość dźwięku rejestrowanego przez wewnętrzny mikrofon i oddaje do dyspozycji użytkowników pięć trybów z ustawieniami zoptymalizowanymi pod kątem filmowanej sceny (m.in. tłumienie szumów, muzyka i mowa). Użytkownicy po prostu wybierają najodpowiedniejszy tryb, a kamera zajmuje się całą resztą, pozwalając im skupić się na filmowaniu sceny.

Zapis dźwięku w kamerach JVC dokonuje się z kompresją, podobnie jak wizji, ale według zupełnie innego algorytmu. Przy odczycie na telewizorze odtwarza się ten dźwięk w tym formacie, co na ogół jest zupełnie wystarczające. Przy wyższych wymaganiach, np. przez kino domowe, niektóre kamery oferują regenerację do dźwięku oryginalnego. Przykładem jest technika K2 firmy JVC, w której stosuje specjalny algorytm i kwantyzację, aby przywrócić sygnały wysokiej częstotliwości w niesłyszalnych zakresach, które są tracone podczas procesu konwersji analogowo-cyfrowej. Reprodukcja tych ledwie słyszalnych dźwięków tworzy bardziej realistyczne pole.

Dźwięk wielokanałowy

Mikrofon CANON WM-V1

Dźwięk wielokanałowy

Mikrofon JVC MZ-V10

2017-01-27
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket