Tegorocznej globalnej międzynarodowej konferencji poświęconej wrześniowym targom IFA towarzyszyły pierwsze w historii targi elektroniki konsumenckiej w Chinach – CE China, zorganizowane przy współpracy z targami IFA w Berlinie.
W Hongkongu w hotelu Renaissance odbyła się dwudniowa globalna konferencja IFA, na której firmy przedstawiały najnowsze produkty, omawiane były wyniki sprzedaży, trendy rozwojowe rynków elektroniki konsumenckiej oraz AGD i odbywały się panele dyskusyjne.
Miss IFA i Bernd Laudahn – managing director Philips GmbH Market DACH prezentowali urządzenia do kontroli stanu zdrowia. |
Philips stawia na zdrowie
Jako pierwsza prezentowała się firma Philips, która chce być liderem w ochronie zdrowia i tworzy innowacyjne produkty HealthTech. Za najważniejsze kierunki rozwoju firma Philips uznaje ochronę zdrowia i przygotowywanie zdrowej żywności. Znaczny udział w kontroli zdrowia będą miały urządzenia elektroniki ubieralnej połączone z czujnikami kontrolującymi ciśnienie krwi, temperaturę, obsługiwane za pomocą aplikacji smartfonowych. Do najciekawszych należą mierniki ciśnienia krwi nadgarstkowe lub naramienne, zegarki (Philips health watch), wagi określające procent tłuszczu i wskaźnik BMI, termometry douszne. Przewiduje się, że do 2018 r. 1,7 mld ludzi będzie korzystać z aplikacji związanych ze zdrowiem. Dla zdrowia ważne jest także powietrze, jakim oddychamy, a którego jakość można kontrolować za pomocą nawilżaczy marki Philips, np. z systemem oczyszczania powietrza VitaShield IPS, usuwającym drobne cząsteczki, alergeny, bakterie i wirusy, oraz klimatyzatorów. Dla zdrowia jest istotne, jak się odżywiamy i jak przygotowujemy jedzenie. Firma Philips ma wiele urządzeń do przyrządzania zdrowych posiłków.
Na stoisko Kärchera pokazywano najnowsze myjki wysokociśnieniowe. |
Kärcher – urządzenia do domu i ogrodu
Firma Kärcher zaprezentowała myjki wysokociśnieniowe do domu i ogrodu, w których wprowadziła szereg innowacji. Wąż ogrodowy jest w stanie wytworzyć maksymalnie 4 bary ciśnienia podawanej wody, natomiast urządzenia marki Kärcher do 160 barów, dzięki czemu wypływająca przez lancę woda czyści dokładniej. W najnowszych urządzeniach Full Control Range zadbano o wygodę obsługi za pomocą czytelnych paneli z ikonami funkcji i wyświetlaczami LED. Produkty firmy były wystawiane na stoisku na targach CE China.
Panono – start up z sukcesem
W panelu dyskusyjnym „Różne regiony różne start upy” omawiano zalety takiego sposobu finansowania innowacyjnych produktów. Przykładem jest kamera marki Panono, która potrafi robić zdjęcia dookólnie (360°). Kamera w postaci piłki zwiera 36 kamer wykonujących zdjęcia o rozdzielczości 3 Mpx. Sumaryczny obraz ma rozdzielczość 108 Mpx. Firmie udaje się konkurować z takimi gigantami jak LG i Samsung, będącymi producentami kamer LG 360 VR i Samsung Gear 360. W czasie konferencji taka kamera rejestrowała obraz.
Miss IFA i Waiman Lam vice president ZTE prezentowali Spro Plus – hybrydę tabletu z projektorem. |
ZTE – chiński producent urządzeń przenośnych
Firma ZTE, specjalizuje się w produkcji urządzeń mobilnych. Jej najnowszy model smartfona to ZTE AVID Plus z 5-calowym wyświetlaczem FWVGA, czterordzeniowym procesorem (1,1 GHz), pamięcią 1 GB RAM i LTE, oraz ZTE Blade z kamerą o rozdzielczości 13 Mpx i zakrzywionym 5,2-calowym wyświetlaczem.
ZTE jest także producentem najmniejszego na świecie przenośnego pikoprojektora Spro Plus z techniką laserowej projekcji, zasilanego z akumulatorów (6 godzin pracy, 12 100 mAh), będącego także tabletem, konsolą do gier, przenośnym kinem, streamerem TV, który zdobył już 20 światowych nagród. Jest on wielkości tabletu o grubości 2 cm. Może wyświetlić obraz przekątnej od 8,4 do 300 cali. Obsługiwany jest także głosem. Urządzenie to, będące systemem konferencyjnym, wyposażono w łącza LTE+, WiFi, Bluetooth, Wireless HDMI, HDMI oraz USB 3.0.
Na stoisku firmy Vargo można było zobaczyć prezentowany na konferencji komputer PC All in One z zakrzywionym monitorem. |
Vargo – smartfony i komputery PC All in One
Vargo jest młodą chińską firmą z Szanghaju, powstałą w 2014 r. będącą producentem komputerów PC All-in-one i smartfonów Zhuonyue i Qifan z wydajnymi systemami zabezpieczania danych przy wykorzystaniu zabezpieczonych chmur danych. Dużym zainteresowaniem cieszył się komputer PC All in One z zakrzywionym ekranem, który można było zobaczyć na targach CE China.
Dlodlo – gogle VR
Dlodlo to chińska firma próbująca swoich sił na runku wirtualnych gogli. Chce konkurować z takimi firmami jak Oculus, HTC, Samsung, Sony. Tradycyjne gogle VR są dosyć ciężkie (ok. 300 g lub więcej). Dlodlo Glass V1 ważą zaledwie 78 g i mogą korzystać z aplikacji DLOS na PC i telefony. Na stoisku na CE China można było zobaczyć najnowszy i starsze modele wirtualnych okularów.
Azja głównym rynkiem sprzedaży dużego i małego AGD
Dwie konferencję poświęcone były dużemu i małemu AGD. Dla rozwoju rynku dużego AGD, a więc pralek, suszarek i lodówek, przewiduje się w 2016 r., według badań GfK, wzrost rynku na poziomie 2–4 proc. Znaczący wzrost sprzedaży do 2020 r. nastąpi w Azji dzięki rozwijającej się klasie średniej. W ujęciu regionalnym podział rynku dużego AGD wygląda następująco: Ameryka Południowa – 8 proc., Ameryka Północna – 10 proc., Afryka i Bliski Wschód – 6 proc., Europa – 32 proc., Rosja – 4 proc., Azja i Australia – 30 proc. W 2030 r. już 66 proc. dużego AGD będzie sprzedawane w Azji.
Przewiduje się także wzrost sprzedaży małego AGD w 2016 r. od 2 do 6 proc. Rok 2015 to sprzedaż na poziomie 70 mld dolarów: 5 proc. – Ameryka Południowa, 23 proc. – Ameryka Północna, 6 proc. – Afryka, Europa – 32 proc. Rosja – 4 proc. oraz Azja i Oceania – 30 proc. Dynamiczny wzrost sprzedaży jest notowany w Europie (między innymi Hiszpania – 15 proc. Anglia, Niemcy, Polska – po 13 proc.), chociaż w niektórych krajach występuje spadek sprzedaży (Rosja – 6 proc., Białoruś – 14 proc.). Największy wzrost sprzedaży notują Chiny – 32 proc. i Indie – 15 proc.
Trendy na rynku dużego AGD omówił Friedemann Stöckle – global director MDA and Automotive GfK. |
W ciągu 5 lat (2010–2015) sprzedaż małego AGD zwiększyła się o 30 proc. Dalszy rozwój będzie związany z rozwojem technik sieciowych (connectivity) w takich urządzeniach jak pralki, lodówki, szczotki do zębów, wagi łazienkowe, multicookery, serwisy kawowe czy mobilne odkurzacze (roboty sprzątające).
Connectivity napędza rynek konsumencki
Na konferencji z kierownictwem IFA Jurgen Boyny – global director Consumer Electronics GFK omówił wpływ „connectivity” na rynek elektroniki konsumenckiej. Szybkie zwiększanie się liczby ludności świata (z 7,3 mld dzisiaj do 7,8 mld w 2020 i 8,5 mld w 2030 r.) spowoduje przyrost klasy średniej z 1,8 mld (dzisiaj 24 proc.) do 3,2 mld w 2020 r (41 proc.) i 4,9 mld 2030 (58 proc).Zwiększy się także liczba ludności w zurbanizowanych obszarach świata z 50 proc. do 2/3 populacji w 2030 r. Zwiększy się również liczba jednoosobowych gospodarstw domowych o 40 proc do 2030 r. Będzie to miało znaczący wpływ na rozwój elektroniki konsumenckiej.
Według badań GfK największy wpływ na nasze życie będą miały dziedziny związane z Internetem rzeczy, takie jak płatności mobilne, smart home, drukowanie 3D. elektronika ubieralna, samochody autonomiczne, connected car, wirtualna rzeczywistość, ochrona zdrowia i drony, rozrywka wideo, audio. Z badań GfK wynika, że 9 na 10 osób zna termin smart home.
Jurgen Boyny – global director Consumer Electronic podkreślił znaczenie Internetu rzeczy. |
Wzrostowi sprzedaży elektroniki konsumenckiej i AGD sprzyjać będzie rozwój techniczny urządzeń działających w oparciu o usługi sieciowe (connectivity), przede wszystkim za pomocą aplikacji mobilnych na smartfony, ale także, co jest nowością, urządzeń elektroniki ubieralnej. 49 proc badanych jest zainteresowanych wykorzystaniem smartwatcha do obsługi urządzeń smart home, a 47 proc. samochodu, 90 proc. oczekuje ułatwienia wymiany danych między smartwatchami a smartfonami.
Największe zainteresowanie w zakresie smart home związane jest z urządzeniami w takich dziedzinach jak bezpieczeństwo i ochrona, zarządzanie energią i światłem, rozrywka i „mobile”, zdrowie i sprzęt AGD. 58 proc. badanych planuje zakup urządzeń z tych kategorii w ciągu dwóch lat.
Zmniejsza się popyt na rynku smartfonów. Przewiduje się wzrost sprzedaży na poziomie 7 proc. W 2016 r. planuje się sprzedaż 1,4 mld smartfonów, dla porównania w 2015 r. sprzedano ich 1,310 mld. Nadal rośnie zainteresowanie muzyką odtwarzaną z urządzeń mobilnych. Dynamika wzrostu w obu Amerykach wyniesie ok. 13 proc., a w EMEA (Europa, Afryka i Bliski Wschód) – 3 proc.
Rynek smartfonów w 2015 r. i prognoza sprzedaży na 2016 r.
Regiony |
Rynek 2015 [proc.] |
Prognoza wzrostu 2016 [proc.] |
Chiny |
28 |
3 |
Azja rozwinięta |
5 |
0 |
Azja wschodząca |
16 |
22 |
Północna Ameryka |
14 |
2 |
Ameryka Łacińska |
8 |
0 |
Bliski Wschód/Afryka |
13 |
16 |
Zachodnia Europa |
10 |
4 |
Centralna i wschodnia Europa |
6 |
6 |
Rynek telewizorów i rozrywki
Zmienia się struktura sprzedaży odbiorników. Zwiększa się liczba smart TV, w tym gwałtownie rośnie sprzedaż telewizorów 4K.
Prognoza sprzedawanych odbiorników TV w mln sztuk.
Lata |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
LCD TV |
234 |
231 |
226 |
231 |
239 |
Smart TV |
82 |
95 |
97 |
104 |
114 |
4K |
10 |
31 |
52 |
73 |
90 |
Przewiduje się nieznaczne skrócenie czasu oglądania tradycyjnej telewizji o 2 proc. – z 179,5 min dziennie w 2015 r. do 175,4 min dziennie w 2018 r. na rzecz telewizji oglądanej w Internecie o 18 proc. – ze 122,4 (2015) do 144,8 min/dzień (2017). Jedną z przyczyn jest wzrost popularności takich serwisów wideo jak YouTube. Obecnie jest 1,3 mld użytkowników serwisu YouTube na świecie, każdej minuty pojawia się 300 godzin filmów, notowanych jest 1 000 000 000 wyświetleń każdego dnia.
Goście wieczornego przyjęcia poprzedzającego otwarcie targów CE China szli po czerwonym dywanie. |
Rozrywka wideo ma się dobrze
50 lat temu korzystano z kin, 25 lat temu z magnetowidów, 10 lat temu z DVD, a obecnie liczyć będą się coraz bardziej serwisy VoD, takie jak YouTube, Amazon fire TV, Netfix Letv i inne. Do 2019 r. 80 proc. internetowego „ruchu” będzie wykorzystywane do przesyłania i pobierania materiałów wideo. Zwiększa się liczba smart TV. 47 proc. jest dołączonych do Internetu, wzrasta liczba dołączanych do telewizorów urządzeń wykorzystujących Internet, takich jak set top boksy, konsole do gier (38 proc.). Telewizor jest wtedy monitorem.
Uroczyste przecięcie wstęgi otwierające targi CE China. |
Z technik wideo najlepsze perspektywy rozwoju mają telewizory Ultra HD, rozwijane będą techniki poprawy jakości obrazu HDR i WCG. W 2017 r. pojawią się pierwsze telewizory 8K o przekątnych 65–80 cali, których sprzedaż w 2020 r. będzie wynosić ok. 2 000 000 sztuk. Duże nadzieje wiąże się z wirtualnymi goglami. które współpracują ze smartfonami i kamerami 360°.
Targi elektroniki konsumenckiej CE China
Po dwóch dniach w Hongkongu dziennikarze z całego świata przejechali do Shenzen i w dniach 20–22 kwietnia wzięli udział w otwarciu i zwiedzaniu pierwszych w historii targów poświęconych chińskiemu rynkowi elektroniki konsumpcyjnej i AGD, zorganizowanych na terenach wystawienniczych. Oparte na modelu IFA CE China są dostosowane do lokalnych potrzeb – w przeciwieństwie do większości targów w Chinach są skierowane do detalistów i klientów indywidualnych. Chociaż targi CE China koncentrują się przede wszystkim na dynamicznym rynku chińskim, mają charakter międzynarodowy.
Duże zainteresowanie wzbudzały gogle VR chińskiej marki Dlodlo. |
Shenzhen, gdzie odbywały się CE China, jest jednym z najszybciej rozwijających się miast w Chinach, ważnym centrum przemysłowym i gospodarczym. Położenie w specjalnej strefie ekonomicznej (uproszczone przepisy), dobra infrastruktura, stosunkowo niewielka odległość od Hongkongu i Makau czynią z niego dogodną lokalizację targów.
W przeddzień otwarcia CE China na terenie targów odbyła się wieczorna gala, w której uczestniczyło ponad 400 osób, w tym urzędnicy państwowi, przedstawiciele chińskich i światowych mediów, handlu i przemysłu oraz kierownictwo berlińskich targów IFA .
Na CE China największe stoiska miały firmy AGD: Bosch i Siemens. |
Następnego dnia odbyła się ceremonia przecięcia wstęgi otwierającej targi z udziałem przedstawicieli chińskich władz i kierownictwa Messe Berlin. Wystawiało się ponad 150 firm na powierzchni 15 000 m2. Największe stoiska znanych europejskich marek miały firmy z branży AGD: Bosch, Siemens, Melitta, Severin, Onkyo, Jura. Prezentowały najnowsze, lodówki, pralki, kuchenki, ekspresy do kawy. W praktyce można było spróbować chińskich potraw przyrządzanych na indukcyjnych kuchniach. Wśród chińskich zwiedzających zainteresowaniem cieszyły się firmy sprzedające smartfony czy okulary do wirtualnej telewizji, a także sprzęt AGD najlepszych europejskich marek.
© 2024 InfoMarket