Antenę należy zamontować tak, aby miała kontakt z karoserią samochodu, która stanowi dla niej pewnego rodzaju uziemienie. Anteny wyposażone w podstawę magnesową nie wymagają tzw. masy. Po zamontowaniu antena powinna być ustawiona pionowo, aby jak najlepiej odbierała sygnał.
Prawidłowe dostrojenie całego zestawu, a więc m.in. dopasowanie impedancyjne anteny i odbiornika, umożliwia miernik SWR, zwany także reflektometrem. Reflektometry sprzedawane w sklepach nie wyróżniają się najczęściej dużą dokładnością, jednakże w zupełności wystarczą, aby za ich pomocą dokonać orientacyjnych pomiarów podczas strojenia zestawu. Miernik podłącza się pomiędzy urządzeniem a anteną. Po skalibrowaniu miernika należy dążyć do uzyskania zbliżonej wartości SWR na kanale 1 i 40. Wartość SWR dla poprawnie zestrojonej anteny powinna mieścić się w przedziale od 1 do 1,5. Nie ma jednak stałej wartości SWR, którym powinna charakteryzować się antena. Jest natomiast pewna zasada z tym związana. Mianowicie, jeżeli na kanale 1 wartość SWR będzie znacznie wyższa niż na 40, oznacza to, że antena jest za krótka i promiennik należy nieco wydłużyć. Jeżeli mamy sytuację odwrotną, tzn. wartość SWR na kanale 40 znacznie przewyższa tę zmierzoną na kanale 1, wówczas nasza antena jest za długa i promiennik trzeba nieco skrócić. Niektóre konstrukcje anten, zamiast regulacji długości „bata” anteny, umożliwiają strojenie za pomocą specjalnych pierścieni. Najmniejsza wartość SWR powinna występować dla kanałów środkowych, czyli 19 lub 20, a w miarę oddalania się od nich (zarówno w prawo i w lewo) wartość ta powinna nieco rosnąć – oczywiście, do przyzwoitej granicy, za którą przyjęło się uważać wartość ok. 1,5. Należy pamiętać, że anteny CB mocowane na stałe w samochodach zawsze należy odpowiednio zestroić z urządzeniem, ponieważ miejsce montażu stałego może wpłynąć na ich funkcjonowanie. Ponadto strojenie anteny powinno odbywać się na terenie niezabudowanym, gdzie mamy kilkadziesiąt metrów wolnej przestrzeni. Wówczas zmniejszamy ryzyko zafałszowania przeprowadzanych pomiarów.
Anteny CB są zwykle sprzedawane razem z przymocowanym kablem. Jego długość jest wówczas tak dobrana, aby antena po podłączeniu do radia CB była wstępnie zestrojona. Jeżeli użytkownik będzie chciał zmienić długość wykorzystywanego kabla, wtedy ponowne zestrojenie anteny będzie konieczne do prawidłowego działania całego zestawu. Wówczas regulacja strojenia anteny polega najczęściej na manipulowaniu długością anteny za pomocą odpowiedniego pokrętła lub przy użyciu klucza nimbusowego. Odpowiednie dostrojenie anteny CB ma ogromny wpływ na zasięg urządzenia. Teoretycznie najkorzystniejszą charakterystykę promieniowania daje ustawienie anteny na środku dachu samochodu (patrz rysunek). Wówczas uzyskujemy największy zasięg w kierunku do przodu i do tyłu samochodu, co jest najbardziej pożądanym i najefektywniejszym zjawiskiem. Położenie to jest w praktyce stosunkowo rzadko stosowane przez właścicieli CB radia.
© 2024 InfoMarket