Asekol PL Organizacja Odzysku Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i Organizacja Odzysku Opakowań, realizuje swoje statutowe obowiązki w Polsce od 2015 roku. Jednym z kluczowych zadań organizacji jest edukacja ekologiczna, którą Asekol prowadzi poprzez lokalne akcje zbiórkowe i konkursy ogólnopolskie. Cel jest jeden – budowanie świadomości ekologicznej i przekazywanie wiedzy na temat prawidłowego postępowania z odpadami.
ASEKOL PL Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA jest polskim oddziałem firmy ASEKOL a.s. założonej w Republice Czeskiej w roku 2005, jako organizacja not-for- -profit, przez największych producentów branży elektroniki użytkowej, biurowej, telekomunikacyjnej oraz informatycznej. ASEKOL PL w działaniach edukacyjnych współpracuje z zakładem przetwarzania Enviropol PL, który wspiera organizację w obszarze logistyki, zbiórki, przetwarzania i recyklingu zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, oraz zbiórki zużytych baterii.
Zaangażowanie organizacji ASEKOL PL w edukację ekologiczną jest widoczne poprzez jej obecność w licznych wydarzeniach zbiórkowych, eventach związanych z ekologią, jak również w mediach społecznościowych, dzięki którym dociera do odbiorców gotowych zaangażować się w ekologiczne wydarzenia oraz konkursy.
Konkurs „Elektrośmieci oddajesz – nagrody dostajesz!” to niezwykle ważna inicjatywa, m. in. dlatego, że mogą brać w nim udział wszystkie placówki oświatowe, wychowawcze i terapeutyczne z całej Polski. Wszystkie placówki otrzymują środki finansowe za zebrany sprzęt a laureaci na poziomie wojewódzkim i ogólnopolskim, dodatkowo dostają pamiątkowe dyplomy.
Publiczne kampanie edukacyjne obejmują wszelkie działania mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz wspieranie wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu, baterii i opakowań. Ich zakres obejmuje również informowanie o właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi oraz zwiększanie świadomości dotyczącej wpływu zużytego sprzętu i baterii na środowisko i zdrowie ludzi.
ASEKOL PL koncentruje się m.in. na działaniach, które mają na celu stworzenie realnych możliwości prawidłowego postępowania z odpadami. W tym celu organizuje zbiórki lokalne i ogólnopolskie a także tworzy sieć zbierania ZSEE w czerwonych kontenerach ulicznych. Ponadto organizacja informuje jak i gdzie należy właściwie przekazywać odpady oraz promuje idee ograniczania zakupów i ponownego wykorzystywania przedmiotów i surowców. Autorskim pomysłem Asekol, łączącym zbiórkę sprzętu i edukację, jest pojemnik Smart Ecobox, przystosowany do zbierania 5 różnych frakcji odpadów elektrycznych a jednocześnie wyposażony w duży ekran, na którym prezentowane są treści edukacyjne.
W roku szkolnym 2024/2025 trwa jedenasta edycja konkursu współorganizowanego z zakładem przetwarzania zużytego sprzętu Enviropol PL. Akcja kierowana do placówek oświatowych, wychowawczych i terapeutycznych na terenie całego kraju, ma na celu zaangażowanie dzieci, młodzieży, pedagogów i rodziców w aktywną zbiórkę elektrośmieci i baterii. Od ubiegłej edycji ASEKOL rozszerzył formułę konkursu, umożliwiając również dodatkową rywalizację na poziomie lokalnym, łącząc ją z prelekcjami i pokazami edukacyjnymi dla dzieci.
Obecnie trwa również druga edycja konkursu Czyste Sołectwo, w ramach którego sołectwa i koła gospodyń wiejskich biorą udział w zbiórkach a w zamian za zebrany sprzęt, otrzymują środki finansowe. Zbiórka w pierwszej edycji programu okazała się imponująca – sołectwa zebrały wówczas ponad 400 Mg sprzętu.
Trzeci z tego typu projektów – konkurs Posprzątaj ROD z Asekol, kierowany jest do działkowców i jest najbardziej lokalnym z projektów zbiórkowych ASEKOL.
Eko Piknik Radia Kolor to wydarzenie, które łączyło zabawę z nauką i dało możliwość zaangażowania się w działania na rzecz naszej planety.
Wiosną 2024r. na antenie Radia Kolor ogłoszono konkurs z nagrodami na stworzenie sloganu dotyczącego prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Dzięki promocji medialnej i atrakcyjnym nagrodom, organizator otrzymał blisko 400 zgłoszeń konkursowych.
Wyprawa Asekol EVEREST Expedition to w sumie 1200 km jazdy rowerem przez Indie, 80 km pieszej wędrówki przez Himalaje i 3484 metry wspinaczki na Mount Everest.
Asekol zainicjował tą wyjątkową wyprawę i w ramach swoich działań marketingowych nawiązał współpracę z podróżnikiem Mateuszem Waligórą. Ogromną wartością tego typu działań jest możliwość wykorzystania wyprawy jako katalizatora uwagi fanów podróżnika, którzy z zapartym tchem śledzili wyprawę od startu na poziomie oceanu aż do finału na szczycie Mount Everest. W czasie największego zainteresowania wyprawą zarówno mediów jak i obserwatorów w social mediach, podróżnik przekazywał treści dotyczące ogromnego problemu z odpadami zastanego pod Mount Everest. Jednocześnie na fali zainteresowania wyprawą i tematyką odpadów, przekazywane były treści dotyczące problemu odpadów w Polsce. W ramach cyklu „#piątki z Asekol”, w każdy piątek ukazywały się informacje o dostępnych systemach zbiórki elektroodpadów i zagrożeniach wynikających z nieprawidłowego postępowania z tego typu odpadami.
© 2024 InfoMarket