Dobrej jakości wideorejestrator zapewni wyraźne ujęcia nawet podczas nagrywania nocą. (Fot. Mio)
To unikalna funkcja w wideorejestratorach, która pozwala na rejestrację obrazu w razie wykrycia ruchu przed kamerą oraz nagłego przeciążenia, np. uderzenia (stłuczka parkingowa, wandalizm). Tryb parkingowy to system uruchamiający zapis tylko wedle ustawień użytkownika (poziom czujności). Dzięki temu oszczędzane jest miejsce na karcie pamięci, a użytkownik otrzymuje tylko interesujące go nagrania. Wideorejestratory mogą być wyposażone w kilka rodzajów trybu parkingowego. Najczęściej spotykanym jest detekcja ruchu w oparciu o analizę obrazu. Kamera rozpocznie zapis, gdy ktoś na parkingu znajdzie się w polu jej działania. W trybie parkingowym pasywnym z detekcją wstrząsów wykorzystywany jest G-sensor, który uruchomi zapis w razie kolizji, gdy np. inny samochód uderzy w nasz w czasie parkowania.
MIO MiVue 955WD Dual; NAVITEL R99 4K
Zaawansowane technicznie modele wideorejestratorów mogą wykorzystywać system ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), który powiadamia kierującego pojazdem o różnych zagrożeniach i sytuacjach drogowych. System ADAS wykorzystuje dwa rozwiązania: LDWS (Line Departure Warning System) i FCWS (Front Collision Warning System). Pierwszy ostrzega przed nagłą zmianą pasa ruchu, a drugi przed kolizją z pojazdem jadącym z przodu.
W wideorejestratorach przyjmują one jedynie formę sygnalizacji zagrożenia. Zależnie od modelu urządzenia system ADAS może sygnalizować zagrożenie z wykorzystaniem sygnału dźwiękowego oraz komunikatu wyświetlanego na ekranie urządzenia. W wideorejestratorach to od kierującego pojazdem, a nie od automatyki samochodowej, zależeć będzie reakcja pojazdu na zasygnalizowane przez wideorejestrator zdarzenie, np. nagłe zahamowanie auta jadącego z przodu.
SILICON POWER Superior Pro; MIO High Endurance 256 GB; SILICON POWER Golden Series Superior; SILICON POWER Golden Series Elite
Wraz z obrazem z kamery wideo zapisywanych jest wiele danych, które mogą być dowodem w dochodzeniu roszczeń. Źródłami danych są moduł GPS i sensor przeciążeń – G-Sensor (akcelerometr). Na rynku dostępne są modele zintegrowane z systemem GPS lub umożliwiające opcjonalne podłączenie zewnętrznego modułu GPS. Dzięki temu na ekranie urządzenia mogą być prezentowane współrzędne geograficzne poruszającego się pojazdu, a nawet może być możliwość odtworzenia trasy, po której się poruszaliśmy. Rejestruje on również prędkość samochodu w czasie jazdy. Wideorejestrator z GPS-em może mieć też wgraną bazę fotoradarów. Pomocne jest też oprogramowanie nawigujące z mapami, punktami POI (point of interest) itp. Urządzenia takie mogą więc pełnić funkcję klasycznej samochodowej nawigacji GPS.
MIO MiVue 935W; NAVITEL E501
Bardzo przydatny jest G-Sensor. Trzyosiowy sensor przeciążeń pozwala na automatyczne uruchomienie zapisu wideo, kiedy występują zmiany przeciążeń, np. w czasie gwałtownego hamowania pojazdu czy nagłej zmiany kierunku jazdy, co może mieć miejsce podczas wypadku czy kolizji. Zapis parametrów z wykorzystaniem czujnika G-Sensor umożliwia dokładne wyznaczenie momentu i kierunku zdarzenia. Nagranie takie zostaje automatycznie zabezpieczone przed usunięciem, nawet w trybie nagrywania w pętli. W wideorejestratorach może być też dostępna regulacja czułości czujnika G-Sensor.
Na rynku nawigacji wyróżnia się dwie główne kategorie urządzeń: do samochodów osobowych i do ciężarowych. To rozróżnienie związane jest z odrębnymi przepisami ruchu drogowego dla tych dwóch typów samochodów. Nawigacja dla ciężarówek ma możliwość wprowadzenia danych dotyczących samochodu (liczba osi, nacisk na oś oraz gabaryty zewnętrzne). Uwzględnia na przykład drogi, w wypadku których ruch ciężarówek jest zakazany ze względu na tonaż czy obecność wiaduktów i tuneli.
Samochodowe nawigacje GPS mają za zadanie sprawić, by podróż przebiegała szybko, sprawnie i bezpiecznie, a co najważniejsze, zakończyła się w zamierzonym celu, do którego pomaga doprowadzić. Nawigacja oprócz wskazania aktualnej pozycji na mapie umożliwia wyświetlanie prędkości i kierunku poruszania się pojazdu, w którym została zainstalowana.
Urządzenia nawigacyjne mogą mieć różnej wielkości ekrany. Najczęściej spotykane są nawigacje o wielkości ekranu od 3,5 do 7 cali. Wielkość ekranu może mieć wpływ na cenę urządzenia, ale także na komfort obsługi. Większe ekrany są odpowiednie, jeżeli chcemy wykorzystywać nawigację także do wyświetlania zdjęć czy filmów. Dobrze sprawdzą się ponadto w większych autach, np. autobusach, ciężarówkach, wozach dostawczych.
Nowoczesne nawigacje GPS, wskazując drogę do celu, wykorzystują do tego innowacyjne rozwiązania, które pozwalają nie tyko wygodnie podróżować, ale przede wszystkim optymalnie dopasować trasę do wymagań użytkownika. Występowanie i zróżnicowanie poszczególnych funkcji ułatwiających podróżowanie zależy oczywiście od producenta i modelu nawigacji, a więc także od zastosowanego oprogramowania. Do najczęściej spotykanych rozwiązań zaliczamy: nawigację głosową, „inteligentną” klawiaturę, ostrzeganie o przekroczeniu prędkości i fotoradarach, ASR (Automatic Speech Recognition), czyli funkcję automatycznego rozpoznawania mowy, a także asystenta parkowania, asystenta pasa ruchu oraz prezentację punktów POI (point of interest) i kanał TMC (Traffic Message Channel).
© 2024 InfoMarket