GRUPA AMICA

Podsumowuje trzy kwartały 2024 roku

Podsumowuje trzy kwartały 2024 roku

Największy polski producent AGD odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego na dobra trwałe w Europie przy utrzymywaniu się wysokiej bazy kosztowej. Odpowiedzią Grupy Amica na zmiany w otoczeniu jest nowa strategia „Back to Profitability”, której realizacja już się rozpoczęła.

Grupa Amica w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. zanotowała 1,9 mld zł przychodów ze sprzedaży, co odzwierciedliło spadek popytu na AGD w Europie. Choć sprzedaż urządzeń w Polsce, na rodzimym i biznesowo najważniejszym rynku dla Grupy Amica, wzrosła o ponad 9 proc. rdr, o tyle nie pokryło to spadków na przeżywających głębszą dekoniunkturę innych rynkach.

Planowane wzrosty i cele

Amica skupia się na rynkach europejskich oraz na asortymencie sprzętu grzejnego, a ważną rolę w efektywnym zrealizowaniu postawionych celów widzi w obszarach ESG. Kluczowe kwestie to szeroko rozumiane pojęcia „jakość” i „efektywność”.

Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. po roku 2030. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. po roku 2030.

Misja i wizja spółki w nowej strategii

W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najlepszej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom przy respektowaniu lokalnych tradycji i dziedzictwa silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o opracowane z myślą o konkretnych obszarach strategie sprzedażowo-marketingowe.

Strategia produktowa i doświadczenia pozakupowe

Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.

Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65 proc. wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.

Strategia dla obszaru ESG „Action for Climate”

Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 r. strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 r. W styczniu tego roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu br. spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupi się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30 MWp.

Nagrody dla Grupy Amica

W minionych trzech kwartałach Amica została doceniona nagrodami Heros Rynku Kapitałowego ESG (Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych), Listek ESG Polityki oraz ESG Firma Roku Gazety Finansowej. Nagrody te stanowią dowód uznania dla ciągłych starań firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju, relacji inwestorskich oraz odpowiedzialności społecznej.

Podsumowuje-trzy-kwartaly-2024-roku-2

Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów

W roku 2024 jako cała branża mierzymy się z dekoniunkturą. Z jednej strony widzimy słabszy popyt, a z drugiej strony odczuwamy wysokie koszty surowców czy komponentów oraz wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia pracowników. Dodatkowo importerom towarów z Dalekiego Wschodu na pewno nie służy blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej.
Wykonaliśmy pracę nad kapitałem obrotowym i strukturą bilansu, dzięki czemu mamy wciąż bezpieczne wskaźniki i zdrowy bilans, przykładowo dług netto do EBITDA na koniec września był znacznie poniżej poziomu wynikającego ze zobowiązań finansowych z instytucjami finansowymi, a stan gotówki i jej ekwiwalentów przekraczał 106 mln zł. Mamy jasny plan, jak powrócić do generowania satysfakcjonujących zysków i wzrostów sprzedaży nawet przy niesprzyjającym otoczeniu. Upubliczniliśmy pod koniec września ogólne założenia długoterminowej strategii „Back to Profitability”, której plany operacyjne w każdym obszarze konsekwentnie już realizujemy.

Podsumowuje-trzy-kwartaly-2024-roku-3

Jacek Rutkowski, prezes zarządu Amica SA

Minione 10 lat wykorzystaliśmy na ekspansję w Europie Zachodniej, inwestycje w moce produkcyjne i nowe technologie, optymalizację działalności operacyjnej oraz wzmocnienie bazy finansowej. Na drodze do pełnej realizacji celów strategii HIT2023 stanęły czynniki zewnętrzne, jak zawirowania pandemiczne, wojna w Ukrainie i nasze wyjście z rynku rosyjskiego, które oznacza utratę sprzedaży około 300 tys. sztuk sprzętu grzejnego rocznie. Nowa strategia „Back to Profitability”, którą ogłaszamy w okresie cyklicznej dekoniunktury w branży AGD, skupia się na zapewnieniu Grupie Amica trwałej rentowności i wykorzystaniu potencjału centrum produkcyjnego w wielkopolskich Wronkach. Zamierzamy dobrze wykorzystać możliwości, jakie widzimy w kolejnych latach.

2024-12-30
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket