Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

ZESTAWY GŁOŚNIKOWE

Różnorodność konstrukcji, spójność brzmienia

Różnorodność konstrukcji,

Zestaw kolumn głośnikowych możemy skompletować sami lub zakupić gotowy oferowany przez producenta. Aby zapewnić nie tylko spójne brzmienie, ale także spójne wzornictwo, należy wybierać modele należące do jednej linii wzorniczej. Dzięki temu zestaw, czy to stereofoniczny, czy wielokanałowy, będzie świetnie się prezentował.

Wzornictwo kolumn głośnikowych – ich kształty i kolorystyka – jest dla wielu użytkowników równie ważne jak ich brzmienie. Często przez niektórych to właśnie wygląd kolumn jest stawiany na pierwszym miejscu, a dopiero później szuka się tego najodpowiedniejszego brzmienia. Kolumny głośnikowe, zwłaszcza duże modele podłogowe, to istotny element wystroju wnętrza. Muszą więc współgrać z aranżacją pomieszczenia, w którym są zainstalowane. Producenci kolumn głośnikowych, chcąc spełnić oczekiwania klientów, oferują całe serie czy też zestawy produktów w wielu różnorodnych wersjach kolorystycznych. Często dostępne są takie wersje kolorystyczne jak czarna, biała, a także wiśnia, wenge czy orzech włoski. Może to być także wykończenie matowe lub na wysoki połysk. Dla niektórych modeli dostępne są nawet wykończenia w dowolnym kolorze z całej palety barw, np. RAL. Przy zakupie zestawu kolumn głośnikowych nie należy zapominać o testach odsłuchowych. Brzmienie kolumn najlepiej oceniać na podstawie dobrze znanych nam utworów lub z wykorzystaniem specjalnie przygotowanych płyt testowych z nagranymi sygnałami z zakresu pasma akustycznego, czyli od 20 Hz do 20 kHz. Testy odsłuchowe są szczególnie ważne w wypadku zakupu kolumn do zestawu stereo. Jeśli jednak poszukujemy kolumn do rozbudowanego systemu kina domowego, a nie mamy możliwości sprawdzenia w praktyce całego zestawu nagłośnieniowego, warto wtedy przynajmniej sprawdzić w praktyce brzmienie modeli frontowych odpowiedzialnych za przetwarzanie lewego i prawego kanału audio.

Różnorodność konstrukcji,

Kolumny do zestawu stereo

Przy wyborze zestawu stereofonicznego możemy zdecydować się na mniejsze modele podstawkowe lub większe konstrukcje podłogowe. Wiele będzie zależało od tego, czy mamy wystarczająco dużo miejsca na poprawne rozstawienie nagłośnienia. Zastosowanie kolumn o odpowiednich parametrach determinuje także kubatura pomieszczenia odsłuchowego. Nie ma sensu kupować dużych kolumn do niewielkiego mieszkania. Z kolei w dużych pomieszczeniach nie poradzą sobie niewielkie modele podstawkowe. Trzeba zatem znaleźć ten „złoty środek”, jeśli chodzi o wymiary kolumn i wielkość pomieszczenia odsłuchowego. W wypadku zestawów stereofonicznych można również zwrócić uwagę na to, czy kolumny głośnikowe pozwalają na połączenie w tzw. bi-wiringu. Pozwoli to na uzyskanie brzmienia lepszej jakości przy wykorzystaniu odpowiedniego wzmacniacza lub wzmacniaczy. Dźwięk stereo można oczywiście odtwarzać także z wykorzystaniem kolumn frontowych zestawu kina domowego.

Zestawy do kina domowego

Znacznie większe pole do manewru mamy przy wyborze systemów kina domowego, w którym znajduje się znacznie większa liczba kolumn, a do tego o bardziej zróżnicowanej konstrukcji. W podstawowej konfiguracji w kinie domowym wykorzystuje się zestaw pięciu lub sześciu kolumn głośnikowych (włączając w to subwoofer). Bardziej rozbudowane systemy kina domowego, np. obsługujące dźwięk Dolby Atmos, wymagają jeszcze bardziej złożonych instalacji (z dwoma lub czterema dodatkowymi głośnikami). Każda kolumna głośnikowa jest za przesyłanie sygnału z innego kanału audio wychodzącego z amplitunera. W kinie domowym możemy wyróżnić kolumny: frontowe, surround (efektowe), a także kolumnę centralną i subwoofer. Kolumny frontowe są zwykle największymi konstrukcjami z całego zestawu kina domowego. Odpowiadają głównie za odtwarzanie prawego i lewego przedniego kanału w kinie domowym oraz materiału stereofonicznego. Dobierając kolumny frontowe, należy zwrócić uwagę na ich gabaryty oraz moc, która musi być dopasowana do wielkości pomieszczenia odsłuchowego. Ważne jest także ich brzmienie, które może być lepiej dopasowane do odtwarzania filmów niż muzyki – wszystko zależy już od preferencji użytkownika i tego, czego najczęściej będzie słuchał na zestawie głośnikowym. Znacznie mniejsze są zwykle kolumny surround, odpowiedzialne w zestawie kina domowego głównie za uprzestrzennienie obrazu dźwiękowego. Zwykle odtwarzają jedynie dodatkowe odgłosy i efekty dźwiękowe. Choć oczywiście system nagłośnienia można ustawić też tak (np. do odtwarzania muzyki), by w każdym głośniku był odtwarzany ten sam sygnał. Trzecim rodzajem, charakterystycznym dla zestawów kina domowego, jest kolumna centralna. Jej brzmienie jest odpowiedzialne za zrozumiałość wokali oraz dialogów podczas oglądania materiałów wideo. Zwykle ma głośniki rozstawione w poziomie, a więc inaczej niż pozostałe kolumny.

Zestawy

Aktywne systemy głośnikowe

Niektórzy producenci oprócz klasycznych kolumn głośnikowych oferują również modele aktywne (zintegrowane już ze wzmacniaczem). Tego typu modele mogą być również wyposażone w moduły łączności bezprzewodowej jak Bluetooth czy Wi-Fi. Aktywne zestawy głośnikowe pozwalają na stworzenie łatwego w konfiguracji zestawu stereo, systemu multiroom czy nawet zestawu kina domowego. Aktywne, a do tego bezprzewodowe modele łatwiej jest rozstawić w pomieszczeniu, czy nawet „rozproszyć” po całym domu lub mieszkaniu. Nie trzeba do tego dodatkowych instalacji kablowych czy systemów zabudowy. Dzięki tego typu konstrukcjom w systemie audio możliwe jest np. strumieniowe odtwarzanie muzyki z Internetu lub z urządzenia mobilnego. Może być też dostępna aplikacja mobilna (najczęściej darmowa), z wykorzystaniem której możemy takim bezprzewodowym zestawem sterować, bez konieczności korzystania z tradycyjnego pilota.

Kolejne generacje

Producenci kolumn głośnikowych nie tylko wprowadzają zupełnie nowe zestawy głośnikowe do swojej oferty, ale też, skupiając się na sukcesie oferowanych już serii kolumn, opracowują ich kolejne generacje. Dobrym tego przykładem jest 5. już generacja linii kolumn głośnikowych Gold marki Monitor Audio. Wykorzystano w niej najlepszej jakości materiały i wiedzę zdobytą w trakcie dekad produkcji kolumn głośnikowych przez tę brytyjską firmę. Świetnie brzmiące i równie świetnie wyglądające kolumny zostały wykonane z najwyższą dbałością o szczegóły. W skład serii Gold najnowszej generacji wchodzą: kolumna podstawkowa Gold 100, kolumny podłogowe Gold 200 i Gold 300, a także kolumna centralna Gold C250, kolumna surround Gold FX i subwoofer Gold W12 (z 12-calową membraną C-CAM). Zaokrąglone pionowe krawędzie obudów kolumn w połączeniu z ostrym profilem poziomych linii nadają wspomnianym modelom klasyczny, ponadczasowy wygląd. Dzięki wyborowi ultragładkich wykończeń klasy premium kolumny zachwycają klasą i stylem praktycznie w każdym wnętrzu. Dostępne są w 4 wersjach kolorystycznych: Piano Ebony, Dark Walnut, Piano Gloss Black i Satin White. W 5. generacji po raz pierwszy w serii Gold wykorzystano technikę znaną z topowej serii Platinum II firmy Monitor Audio. Przetworniki zostały jednak przeprojektowane i udoskonalone pod kątem zastosowania ich w konstrukcjach z serii Gold. Zamontowano je w odpowiednio wytłumionych obudowach z wykorzystaniem uznanego rozwiązania firmy Monitor Audio, w którym głośniki mocowane są za pomocą pojedynczej śruby.

Kolejne

Subwoofer w zestawie?

W rozmaitych liniach kolumn głośnikowych może znajdować się także subwoofer – oczywiście dopasowany wzorniczo. Dodatkowy głośnik niskotonowy jednak nie zawsze jest konieczny w domowym systemie nagłośnieniowym. Owszem, niskie tony nie będą bez niego tak wyraziste, ale wielu użytkownikom to wystarcza. Wszystko zależy od preferencji słuchacza. W związku z tym przez producentów subwoofer często oferowany jest w oddzielnej sprzedaży. Subwoofer większe znaczenie ma w systemach kina domowego niż tych stereofonicznych. Wśród modeli dostępnych na rynku można znaleźć zaledwie kilkuwatowe konstrukcje, ale i potężne „generatory basu”, które czasem potrafią zatrząść pomieszczeniem. Subwoofery wykorzystywane w rozbudowanych zestawach kina domowego są zwykle aktywne, a więc zintegrowane z odpowiednim wzmacniaczem. W zaawansowanych konfiguracjach można wykorzystać niekiedy nawet więcej niż jeden subwoofer. Wszystko zależy od możliwości technicznych i złączy, w jakie wyposażone jest urządzenie wzmacniające sygnał audio w systemie kina domowego, z którym subwoofer bezpośrednio współpracuje, a więc np. przedwzmacniacz lub amplituner wielokanałowy. Subwoofery mają najczęściej obudowę typu bass-reflex lub obudowę zamkniętą. Niektórzy producenci mają w swojej ofercie także subwoofery bezprzewodowe (lub z opcją podłączenia modułu do transmisji bezprzewodowej), które łatwiej jest ulokować w pomieszczeniu. Głośnik niskotonowy ustawiany jest często pod ścianą, gdzieś na uboczu, czy nawet w rogu pomieszczenia. Zaleca się jednak, aby odległości subwoofera od każdej ze ścian różniły się od siebie. Oczywiście, poszczególne odległości (także tą od miejsca, w którym będzie znajdował się użytkownik) należy dobierać się w sposób eksperymentalny, w zależności od akustyki pomieszczenia, jego umeblowania i wykorzystywanego modelu głośnika niskotonowego.

W bieli lub uniwersalnej czerni

Nie zawsze zestaw głośnikowy, który dobrze brzmi musi być drogi. Udowadnia to seria kolumn głośnikowych Raptor marki Wilson. W jej skład wchodzi 6 różnych modeli: duże kolumny podłogowe Raptor 7 i nieco mniejsze Raptor 5, kolumny podstawkowe Raptor 3 i mniejsze Raptor 1, kolumna centralna Raptor Vokal oraz specjalna kompaktowa kolumna Raptor Mini. Producent oferuje poszczególne modele w trzech kompletnych zestawach, co pozwala wybrać system głośnikowy dostosowany do rozmiarów pomieszczenia odsłuchowego. Najmniejszy zestaw 5.0 składa się z kolumn Raptor 5, Raptor Mini oraz Raptor Vokal. Kolejny zamiast modeli Mini ma w komplecie kolumny Raptor 1. Największy gabarytowo zestaw 5.0 składa się z kolumn podłogowych Raptor 7, głośników efektowych Raptor 1 oraz kolumny centralnej Raptor Vokal. Wszystkie zestawy oferowane są w białej lub czarnej wersji kolorystycznej, z okleiną imitującą strukturę drewna. Poszczególne kolumny wchodzące w skład zestawów można też zakupić osobno, co pozwala np. na tworzenie własnych zestawów stereofonicznych lub rozbudowywanie wspomnianych przed chwilą systemów 5.0 o kolejne modele. Pod marką Wilson dostępne są również subwoofery Sub 8, Sub 9 i Sub 10, które mogą wzbogacić brzmienie skonfigurowanych zestawów o dodatkowe niskie tony. Dzięki odpowiednio wyselekcjonowanym podzespołom, zaawansowanym technicznie materiałom oraz projektowi doświadczonego zespołu inżynierów Wilson Raptor to linia, z pomocą której można osiągnąć bardzo dobrej jakości dźwięk, którego nie powstydziłyby się nawet droższe kolumny.

W bieli

Zestawy także do zabudowy

Różnorodne, spójne brzmieniowo i konstrukcyjnie serie głośników są dostępne również wśród modeli instalacyjnych, które są chętnie stosowane m.in. w systemach multiroom, a także w zaawansowanych systemach kina domowego. Konstrukcje te charakteryzują się płaską budową, o niewielkiej głębokości montażowej. Po ich odpowiednim montażu nie zajmują często tak cennej przestrzeni w pomieszczeniu odsłuchowym. Maskownice w modelach do zabudowy są zwykle odporniejsze na uszkodzenia niż te stosowane w klasycznych, np. podłogowych, konstrukcjach. Mogą być nawet wykonane z metalu i pozwalać na pomalowanie ich na dowolny kolor, zgodny z aranżacją wnętrza czy po prostu odcieniem ściany lub sufitu, w który zostały wmontowane. Ścienne modele instalacyjne, patrząc od frontu, przypominają układem wykorzystywanych głośników klasyczne konstrukcje wolnostojące (np. podstawkowe). Jako głośniki sufitowe często wykorzystuje się modele koaksjalne, np. dwudrożne (składające się z głośnika nisko- średniotonowego i umieszczonego w jego centralnym punkcie tweetera). Dzięki temu całkowita powierzchnia głośnika jest stosunkowo niewielka, a mimo to przetwarza szeroki zakres częstotliwości pasma akustycznego. Oprócz konstrukcji do zabudowy możemy wyróżnić jeszcze modele naścienne, które stanowią pewnego rodzaju kompromis między klasycznymi kolumnami głośnikowymi a tymi zabudowywanymi w ścianie czy suficie. Charakteryzują się one znacznie bardziej płaską konstrukcją niż klasyczne kolumny, ale do instalacji nie potrzebują wnęki w ścianie. Montuje się je więc tam, gdzie nie ma możliwości „ukrycia” głośników w suficie czy ścianie, ale nadal ważna jest oszczędność miejsca.

Różnorodność konstrukcji,

W ofercie producentów sprzętu audio znajdziemy też zestawy głośników aktywnych, które mogą ze sobą współpracować bezprzewodowo, tworząc wygodny w obsłudze system multiroom.

Uzupełnianie linii kolumn

Linie kolumn głośnikowych mogą być sukcesywnie uzupełniana przez producentów. Tak było chociażby z serią Platinum v.3 marki TAGA Harmony. Początkowo były w niej dostępne modele podłogowe F-120 v.3 i F-100 v.3 oraz podstawkowy B-40 v.3, a dopiero po pewnym czasie, w odpowiedzi na potrzeby klientów, producent uzupełnił serię modelami surround S-100 v.3 i centralny C-100 v.3. Dzięki temu użytkownicy mogą stworzyć spójny wzorniczo i brzmieniowo system, który będzie odtwarzał nie tylko dźwięk stereo, ale również wielokanałowy. W serii Platinum v.3 wykorzystano zaledwie kilka elementów wspólnych z drugą edycją: kształty obudów TLIE (TAGA Low Interference Enclosure), konstrukcję bass-reflex z portami BOM (Bassreflex Omnidirectional Module), górną nakładkę przetwornika wysokotonowego TPP (TAGA Top Plate) oraz terminale głośnikowe. Co warte podkreślenia, w projektowaniu trzeciej już wersji kolumn Platinum uczestniczył polski projektant, a jednocześnie od wielu lat recenzent sprzętu audio – Arkadiusz Ogrodnik, który osobiście dostrajał brzmienie każdego modelu należącego do nowej serii. Aby uhonorować kunszt projektanta, a jednocześnie podkreślić unikalny charakter nowego projektu marki TAGA Harmony, zwrotnice w serii Platinum v.3 nazwano Zwrotnicami Ogrodnika (Ogrodnik Crossovers). W kolumnach zastosowano ponadto nowy panel głośnika wysokotonowego TWG-I (TAGA WaveGuide) z zagłębieniami pełniącymi funkcję dyfuzora. Metalowa, siatkowana maskownica kopułki o małej dyfrakcji dodatkowo poprawia pasmo przenoszenia poza główną osią. Głośnik wysokotonowy TPTTD-I (TAGA Pure Titanium Tweeter Dome) ma zmieniony kształt i lżejszą tytanową kopułkę, a dodatkowy pierścień miedziany na nabiegunniku zwiększa poziom ciśnienia akustycznego, jednocześnie zmniejszając zniekształcenia. Nowej generacji głośniki średniotonowe, średnio- niskotonowe i niskotonowe TPACD-I (TAGA Pure Aluminum Cone Driver) mają sztywny aluminiowy kosz i charakteryzują się szybkimi ruchami membrany. Cewka miedziana typu „flat-wire” gwarantuje przenoszenie wyższych poziomów mocy i dłuższą pracę dla krańcowych zakresów bez zwiększania temperatury, co pozwala generować lepsze i bardziej dynamiczne brzmienie. Membrana pasywna TPAPR-I (TAGA Pure Aluminum Passive Radiator) pogłębia zakres przetwarzania najniższych częstotliwości, wykorzystując wewnętrzne ciśnienie wygenerowane przez aktywne przetworniki niskotonowe. Zastosowane w kolumnach TRCS (TAGA Reversed Cone Surround), czyli „odwrócone” zawieszenie membran, zapewnia stabilniejszy, szybszy i możliwy w większym zakresie ruch membrany, dzięki czemu osiągnięto większą dynamikę, bardziej precyzyjny i naturalny dźwięk. Wszystkie modele są wyposażone w magnetycznie mocowane maskownice, co pomaga zachować elegancki wygląd przedniego panelu, jak również przyczynia się do zmniejszenia zniekształceń, gdy maskownice są zdjęte. Kolumny dostępne są w 4 wersjach kolorystycznych – czarnej, wenge, dębowej i orzechowej.

Uzupełnianie

Wielodrożność kolumn w zestawach

W zestawach głośnikowych mogą się znajdować kolumny głośnikowe o różnym sposobie podziału przetwarzanego pasma akustycznego. Zastosowanie odpowiedniej zwrotnicy warunkuje właściwe przetwarzanie poszczególnych zakresów pasma akustycznego przez zastosowane w kolumnie głośniki. Nie zawsze wymagana jest zaawansowana i wielodrożna konstrukcja kolumny. Większa liczba głośników w kolumnie może jednak sprawić, że będzie ona w stanie głośniej zabrzmieć. Należy jednak pamiętać o tym, że liczba głośników w kolumnie głośnikowej nie świadczy o jej wielodrożności, np. nie oznacza to, że model z 3 głośnikami zawsze będzie 3-drożny. Najprostszą wersją jest konstrukcja szerokopasmowa, która nie wykorzystuje zwrotnic i przetwarza pewien zakres częstotliwości (najczęściej w granicach 20 Hz do 20 kHz) bez podziału na podpasma. W tej grupie znajdziemy m.in. kompaktowe głośniki przenośne, w których często stosuje się pojedynczy przetwornik elektroakustyczny wspomagany przez membranę pasywną. W systemach stereofonicznych i wielokanałowych popularne są kolumny dwudrożne zbudowane z przetwornika nisko-średniotonowego (czyli tzw. woofera) oraz głośnika wysokotonowego. Modyfikacją modelu dwudrożnego jest dwuipółdrożny, w którym stosuje się dodatkowy głośnik niskotonowy, wspomagający przetwarzanie basów. Innym, bardziej złożonym, ale także dość często spotykanym rozwiązaniem jest kolumna trzydrożna. Za pomocą odpowiedniej zwrotnicy pasmo jest wówczas podzielone na trzy zakresy, a każdy z nich jest przetwarzany przynajmniej przez jeden głośnik. Rzadziej spotyka się modele bardziej złożone niż trzydrożne. W niektórych zaawansowanych technicznie modelach może być stosowany np. dodatkowy głośnik ultrawysokotonowy lub subniskotonowy, poprawiający przetwarzanie odpowiedniego pasma częstotliwości

Wielodrożność kolumn
Różnorodność konstrukcji,

W serii Persona marki Paradigm wykorzystano unikalną konstrukcję przetwornika elektroakustycznego Truextent.

2019-07-29

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2019 InfoMarket