Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

SAMSUNG

Innowacyjność i funkcjonalność

Innowacyjność

Rozmowa z Grzegorzem Staniszem szefem działu Visual Display w Samsung Electronics Polska

Redakcja: Panie Grzegorzu, objął Pan w ubiegłym roku stanowisko szefa działu Visual Display w Samsung Electronics Polska. Jakimi produktami się Pan zajmuje?

Grzegorz Stanisz: Od 16 lat pracuję w Samsung Electronics Polska, a od 10 w dziale zajmującym się produktami RTV i audio. Od sierpnia 2018 r. odpowiadam za wszystkie aspekty związane z działaniami dywizji Visual Display w Polsce, czyli za rynek RTV.

Pracował Pan także w Londynie. Czym różni się brytyjski rynek RTV od polskiego?

W Wielkiej Brytanii od 10 lat ceny telewizorów rosną, w Polsce w tym samym czasie można powiedzieć, że są stabilne. W Zjednoczonym Królestwie jest też bardzo widoczny podział rynku na Londyn i aglomerację oraz resztę kraju pod względem zasobności i tego, jakie telewizory i gdzie są kupowane. W Polsce nie widzimy aż tak wyraźnego zróżnicowania siły nabywczej przy zakupie elektroniki. Ponad połowa brytyjskich gospodarstw domowych wydaje ok 50 GBP (tj. ponad 300 zł) na abonament telewizji Sky, zaś dynamika korzystania z serwisów VoD, takich jak HBO czy Netflix, jest o wiele mniejsza niż w Polsce.

W tym roku przypada 50. rocznica powstania Samsung Electronics. To dobra okazja do przypomnienia milowych kroków, jakie firma wykonała w rozwoju wyświetlaczy i telewizorów.

Od 13 lat telewizory marki Samsung są najczęściej wybierane przez konsumentów na całym świecie, co potwierdzają dane IHS Markit TV Sets Intelligence Service. Przez wszystkie te lata Samsung miał ogromny wkład w kreowanie i definiowanie nowej roli ekranu w domu. Dlatego dziś, wybierając nasze telewizory, widzowie otrzymują nie tylko świetną jakość obrazu i moim zdaniem najlepszego na rynku „smarta”, ale także szereg rozwiązań, dzięki którym telewizor staje się jeszcze bardziej osobisty i dopasowany do współczesnego stylu życia. Ostatnie kilkanaście lat przyniosło prawdziwą rewolucję w tej kategorii produktów. Jako widzowie przeszliśmy transformację od rozdzielczości SD, HD przez Full HD do nowego standardu, jakim jest UHD 4K, czy przyszłości, którą już teraz możemy oglądać w 8K. Samsung był tu zawsze na czele stawki innowatorów i stanowił wzór dla wielu naśladowców. Wraz z premierą linii telewizorów QLED w 2017 r. pokazaliśmy, że innowacje to efekt konsekwentnej pracy i ciągłych inwestycji w rozwój. Dzięki wykorzystaniu technologii kropek kwantowych (Quantum Dots) nasze telewizory zaoferowały nie tylko pełniejszą paletę barw i lepsze ich nasycenie, ale także większą jasność, niezależnie od poziomu oświetlenia w pomieszczeniu. Dla widzów oznacza to, że filmy dobrze ogląda się także w ciągu dnia. Telewizory QLED mają jeszcze jedną zaletę – długą trwałość. Nasze ekrany QLED są wolne od wypaleń i powidoków.

Innowacyjność

Telewizory kineskopowe w muzeum Samsunga, w tym pierwszy model P-3202 z czarno-białym obrazem (w środku).

Gdzie znajdują się największe centra badawcze?

Samsung od lat należy do czołówki firm, które wydają najwięcej na badania i innowacje. Oprócz olbrzymiego centrum R&D w koreańskim Suwon mamy ośrodki na całym świecie, które zajmują się nowymi technikami związanymi z obrazem, dźwiękiem, sztuczną inteligencją, technikami mobilnymi, internetem rzeczy oraz designem. Znajdują się m.in. w Cambridge, Toronto, Moskwie i San Francisco. Do tego dochodzi współpraca z wieloma ośrodkami naukowymi, co w znacznym stopniu zwiększa zaplecze intelektualne innowacji i pozwala lepiej przewidzieć trendy i zrozumieć potrzeby konsumentów. Mocno angażujemy się także we wspieranie startupów, także w Polsce. Inwestujemy w przyszłość przez programy edukacyjne dla szkół i uczelni.

Innowacyjność

Miasteczko Digital City w Suwon w Korei. Biura oraz centra badawczo rozwojowe.

Porozmawiajmy o telewizorach 8K, których wprowadzenie w ubiegłym roku na pewno zaskoczyło innych producentów TV.

Obecnie już ponad 77 proc. sprzedawanych w Polsce telewizorów Samsunga ma ekrany UHD 4K. W 2018 r. było to ponad 50 proc. Wprowadzając telewizory QLED 8K jesienią 2018 r., Samsung po raz kolejny potwierdził, że wyznacza trendy, które naśladują inni. Telewizor QLED 8K – nie tylko dzięki wysokiej rozdzielczości, ale także przez innowacyjne rozwiązania w przetwarzaniu i wyświetlaniu obrazu jest w tym momencie najbardziej innowacyjnym i po prostu najlepszym produktem kategorii TV na rynku. Na naszą decyzję o wprowadzeniu do sprzedaży telewizorów 8K wpłynęło kilka czynników. Pierwszy wynika z chronologii. Zmiana technologiczna w odniesieniu do telewizorów następuje co 5–6 lat. W 2013 r. po raz pierwszy zaprezentowaliśmy nasz telewizor S9 o rozdzielczości Ultra High Definition (4K) i o przekątnej ekranu 85 cali. Jak więc widać, najwyższy czas na zamiany. Kolejny powód to tendencja wskazująca, że coraz częściej decydujemy się na zakup telewizorów o dużych rozmiarach – przekątnych 55 cali i większych. Na wielkich ekranach materiały wideo sprzed lat wyświetlane nawet w rozdzielczości FHD czy UHD 4K nie wyglądały najlepiej. Potrzebne były większa rozdzielczość i wydajny procesor z algorytmami sztucznej inteligencji, który potrafi doskonale wyświetlić nawet te starsze materiały o gorszej jakości.

Wydaje mi się, że wyświetlacze 8K to jednak bardziej zastosowania biznesowe niż domowe, biorąc pod uwagę wielkości przekątnych (najmniejsza 65 cali) i powierzchnię mieszkań, nie mówiąc o cenach. Czy nie będzie to produkt niszowy?

Proszę przypomnieć sobie pierwsze komentarze, które towarzyszyły wprowadzeniu rozdzielczości Ultra High Definition (4K). Były pełne obaw i wątpliwości. Dziś 77 proc. kupowanych przez Polaków telewizorów Samsunga to modele 4K. Od kilku lat rośnie średnia przekątna ekranów telewizorów. Obecnie to już 46 cali i zbliżamy się szybko do 55 cali. Rośnie też zapotrzebowanie na te większe – 65 i 75 cali. Duży wpływ ma na to cenowa popularyzacja techniki. Jeśli wybieramy się do sklepu i chcemy wydać na telewizor 5 tysięcy, to dziś bez większego problemu znajdziemy w tej kwocie telewizor 65 cali – czasem nawet i większy. To trend, który utrzymuje się od lat. Jak już mówiłem, duże ekrany wymagają wysokich rozdzielczości i sztucznej inteligencji, aby starsze materiały wyglądały dobrze. Stopniowo zarówno nadawcy, jak i producenci treści także przejdą na ten standard, bo my, odbiorcy, szybko przyzwyczajamy się do wysokiej jakości i dziś nikt z własnej woli nie wróci do telewizora sprzed 10 lat.

Innowacyjność

Telewizory 8K – nowy skok jakościowy, dzięki procesorowi ze sztuczną inteligencją.

Gdzie znajdą zastosowanie modułowe wyświetlacze MicroLED i kiedy możemy się spodziewać pierwszych produktów rynkowych? Dlaczego firma Samsung zdecydowała się na tę technikę a nie OLED?

MicroLED to technologia, która jest i będzie wykorzystywana zarówno w rozwiązaniach biznesowych, jak i konsumenckich, choć w detalach będzie się nieco różnić. Zapewnia doskonałą jakość obrazu, wysokie natężenie kolorów, prawie nieosiągalną dla innych rozwiązań technicznych jasność i jest niezwykle trwała. Ekrany zbudowane są z milionów diod MicroLED w kolorach R,G,B, które emitują światło. Dzięki temu wyświetlają one zachwycające, nasycone kolory, zapewniając naprawdę niezwykłą jakość obrazu, która przewyższa rozwiązania oferowane przez inne technologie wyświetlaczy obecnie dostępne na rynku. Każda z tych diod MicroLED może być osobno włączona i wyłączona, co pozwala wygenerować nieskończony wręcz poziom kontrastu. A to piksel obok piksela i z możliwością zmian w ułamkach sekundy. Widzimy dzięki temu zawsze naturalny, kontrastowy, jasny i nasycony dynamiczny obraz – jak za oknem. Technika ta pozwala też budować ekrany w zależności od potrzeb. Możemy je składać z modułów, tak jak płytki na ścianie. Takie ekrany instalowane są już w kinach na całym świecie, w Polsce można zamówić taki ekran w rozdzielczości UHD i o przekątnej 146 cali. Każdy, kto go widział, jest pod wrażeniem. MicroLED to technika, która ma ogromną ilość zalet, i dlatego ją wybraliśmy i rozwijamy. Na targach CES pokazaliśmy już ekran MicroLED o przekątnej 75 cali. To sygnał, który potwierdza, że już niebawem takie ekrany mogą zagościć na sklepowych półkach. Użyłem określenia „ekrany”, bo będziemy je mogli rozbudowywać o kolejne moduły w różnych kształtach. Są w stanie wyświetlać treści w standardowych rozmiarach 16:9, filmy szerokoekranowe 21:9, obrazy o niekonwencjonalnych proporcjach 32:9 czy nawet 1:1 – bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości obrazu.

Innowacyjność

Przyszłością są modułowe telewizory MicroLED, których obraz ma być znacząco lepszy od dotychczasowych technologii.

Znana jest już oferta telewizorów marki Samsung na rok 2019. Czym zaskoczą nas tegoroczne modele QLED?

W tym roku telewizory QLED dostarczą jeszcze więcej emocji – w ofercie mamy 19 nowych serii w rozdzielczości 4K w rozmiarach od 43 do 82 cali oraz serię QLED 8K z ekranami o przekątnej od 65 do 82 cali, a na zamówienie nawet 98 cali. Zróżnicowane pod względem designu telewizory oferują technologie i funkcje, które przekładają się na jakość obrazu. Wśród nich wymienić można m.in. ultraszeroki kąt widzenia, dzięki któremu obraz jest równie dobry z każdego miejsca na kanapie. Jeśli dodamy do tego bezpośrednie strefowe podświetlenie, które odpowiada za poprawę kontrastu, czerni oraz odwzorowania szczegółów, a także procesory Samsung Quantum 4K oraz 8K, wykorzystujące sztuczną inteligencję, to możemy liczyć na wyjątkowe wrażenia wizualne. Jak wszystkie telewizory QLED, również nowe modele zachwycają kolorami – są w stanie odwzorować ponad miliard odcieni barw ze 100-procentowym natężeniem, co oznacza, że zobaczymy subtelne różnice w odcieniach i przejściach tonalnych. Wszystkie tegoroczne telewizory QLED są także zgodne ze standardem HDR10+. Technika ta odpowiada m.in. za poprawę poziomu jasności, a ustawienia dobierane są osobno dla każdej ze scen. Właśnie dlatego telewizory Samsunga mogą odwzorowywać niektóre jaśniejsze fragmenty scen jeszcze jaśniej, a ciemniejsze ciemniej. Zyskujemy dzięki temu dodatkową głębię i realizm wyświetlanych treści.

Sztuczna inteligencja to najważniejszy trend w rozwoju wyświetlaczy. Gdzie w telewizorach marki Samsung jest stosowana?

Naszym zdaniem sztuczna inteligencja ma najlepsze zastosowanie w przetwarzaniu tzw. big data, a w szczególności w analizie i poprawie jakości obrazu oraz dźwięku. Jest niezbędna wtedy, gdy mamy duży, np. 75–calowy ekran, na którym oglądamy starsze materiały wideo. Efektem jej wykorzystania jest miedzy innymi większa szczegółowość, szersza paleta barw w HDR czy płynniejszy ruch. Nasze farmy serwerów cały czas pracują, ucząc się różnic, które są między materiałami o niższej i wyższej jakości. W ten sposób powstają algorytmy później zaszywane w procesorach Quantum, które w tym roku trafiają także do telewizorów 4K. W efekcie otrzymujemy możliwie najlepszy obraz, kolory i detale.

Na ubiegłorocznych targach IFA zastosowania głosowych asystentów były motywem przewodnim. Dlaczego firma zdecydowała się wprowadzić własnego asystenta Bixby, a nie skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań, jak to czynią inni producenci TV?

Samsung ma olbrzymie zaplecze intelektualne i badawczo-rozwojowe, co wyróżnia nas na tle innych firm. Mamy też olbrzymi ekosystem, na który składają się smartfony, telewizory, urządzenia AGD, które komunikują się między sobą. W skład tego ekosystemu wchodzą też urządzenia innych producentów. Naturalną rzeczą jest więc i to, że mamy własnego asystenta głosowego, który jest mocno zintegrowany z naszym internetem rzeczy. Jednocześnie jesteśmy otwarci na współpracę z innym asystentami głosowymi.

Innowacyjność

Telewizory The Frame wyglądają jak obrazy.

Innowacyjność

Tryb Ambient zmienia czarny wyświetlacz w użyteczny obraz pasujący do wnętrza.

Innowacyjność

Aplikacja SmartThings pozwala sterować różnym urządzeniami RTV i AGD.

Doskonały obraz to nie wszystko. Równie ważne jest smart TV, czyli telewizor otwarty. Jakie ma zalety?

Najprościej można opisać to jednym zdaniem – telewizor w centrum naszego wygodnego życia. To największy w domu ekran, za pośrednictwem którego mogę sterować innymi urządzeniami, korzystać z różnych aplikacji i akcesoriów. W 2019 r. smart TV to rozbudowana platforma rozrywki, ale także swoiste centrum zarządzania domem. W telewizorach znajdziemy aplikację SmartThings, która nie tylko pomoże połączyć domowe sprzęty, ale pozwoli także nimi zarządzać, tworząc kompleksowy system Internetu rzeczy. I tak na przykład użytkownik może zaprogramować automatyzacje sterujące urządzeniami lub uruchamiające odpowiednie działania, gdy spełnione zostają określone warunki. Wybrana pora dnia lub lokalizacja domowników mogą być sygnałem aktywacyjnym. Na przykład klimatyzator może się wyłączyć, gdy zostaną wykryte otwarte okna, a smartfon włączy światła w domu, gdy jego GPS wskaże, że użytkownik znajduje się w pobliżu.

Dziękuję za rozmowę i życzę kolejnych innowacyjnych produktów RTV.

Najważniejsze daty związane z telewizorami marki Samsung

1969 – założenie Samsung-Sanyo Electronics (1 marca 1975 r. zmiana nazwy na Samsung Electro-Mechanics i fuzja z Samsung Electronics w marcu 1977 r.). Założenie Samsung Electronics Industry Co Ltd.
1970 – rozpoczęcie produkcji kineskopowego czarno-białego telewizora (model P-3202) przez Samsung-Sanyo.
1977 – rozpoczęcie masowej produkcji kolorowych telewizorów. Przejęcie Korea Semiconductor Co.
1984 – zmiana nazwy firmy na Samsung Electronics Co Ltd.
1995 – pierwszy na świecie 33-calowy telewizor z podwójnym ekranem telewizyjnym.
1997 – opracowanie pierwszego na świecie monitora TFT-LCD (30”).
2006 – nr 1 światowym rynku telewizorów.
2014 – premiery pierwszego giętkiego telewizora UHD 85 cali i pierwszego na świecie zakrzywionego wyświetlacza UHD o przekątnej 105 cali.
2015 – utrzymanie pierwszego miejsca na globalnym rynku telewizorów przez 10 kolejnych lat.
2016 – zaprezentowanie spektakularnej linii telewizorów Quantum Dot (QLED TV) jako początek nowej dekady globalnego przywództwa firmy Samsung w technice TV.
2017 – wprowadzenie telewizorów QLED TV i The Frame na rynek globalny. Debiut pierwszego ekranu Cinema LED.
2018 – premiera rynkowa telewizorów QLED 8K i modułowych „The Wall”.

2019-04-25

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2019 InfoMarket