Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

APPLiA POLSKA

Otwiera rok w branży AGD

Otwiera rok

Noworocznym spotkaniem APPLiA Polska otworzyła 2019 rok w krajowej branży AGD. Była to również okazja do podsumowania ubiegłorocznych działań oraz omówienia stanu branży.

Jak wygląda dziś przemysł AGD w Polsce? Jest to ponad setka firm, które bezpośrednio lub pośrednio dają zatrudnienie 100 tys. osób w naszym kraju, a roczna wartość produkcji przekracza 21 mld zł. Tylko w okresie od 2015 do 2018 r. suma inwestycji firm AGD w Polsce wyniosła 4,2 mld zł. Obejmują one m.in. najnowsze fabryki produkujące w standardzie przemysłu 4.0, centra biznesowe, badań i rozwoju oraz dystrybucyjne.

Polska produkcyjnym potentatem

Tylko w zeszłym roku z taśm produkcyjnych 20 fabryk zlokalizowanych w naszym kraju zjechały 22 mln sztuki dużego AGD. Oznacza to, że co trzecie urządzenie wytworzone w Unii Europejskiej pochodziło z Polski. Większość produkcji, bo aż 90 proc., trafia na eksport. Wśród odbiorców AGD z Polski przodują Niemcy (24 proc.), Wielka Brytania (11 proc.) oraz Francja (10 proc.). Jeśli chodzi o import, to już 23 proc. dużego sprzętu AGD dociera do Polski z Chin – wartościowo oznacza to wzrost o 43 proc. w ujęciu rdr. W naszym kraju w zeszłym roku wytworzono aż 50 proc. unijnej produkcji pralek, 45 proc. zmywarek, 34 proc. chłodziarek i 32 proc. piekarników, co w tych sektorach rynku stawia nas na pierwszym miejscu. W Europie oprócz Polski największy udział w produkcji AGD mają Niemcy z wynikiem na poziomie 19 proc. oraz Włosi – 15 proc. Łącznie w krajach UE w zeszłym roku wyprodukowano 54 mln urządzeń. Oczywiście, konkurencja europejska to niejedyna, z którą musi mierzyć się polska branża AGD. Jak powszechnie wiadomo, duża część sprzętu produkowana jest także w zakładach w Turcji. W segmentach takich jak pralki, suszarki, zmywarki i sprzęt do gotowania Polska produkuje porównywalne ilości sprzętu jak Turcja, jednakże już chłodnictwie turecka produkcja jest trzykrotnie większa. Z pewnością najbliższe lata dla polskiej gospodarki będą upływały na zwiększeniu konkurencyjności oraz atrakcyjności Polski jako miejsca do inwestycji. Dużo optymizmu dla rozwoju branży w Polsce daje też fakt, że krajowy rynek jest coraz częściej wybierany nie tylko jako miejsce produkcji sprzętu ale również rozwoju centrów R&D czy usług wspólnych.

Otwiera rok

Cała branża AGD systematycznie wspiera gospodarkę i zatrudnienie, dostarczając innowacyjne i jeszcze bardziej wydajne urządzenia – powiedział Wojciech Konecki, członek zarządu i dyrektor generalny APPLiA Polska.

Rynek AGD w Polsce w 2018 r.

Jak wyglądał w ubiegłym roku polski rynek AGD? Z pewnością był on wyjątkowy, przede wszystkim dlatego, że wartość sprzedaży po raz pierwszy w historii przekroczyła 10 mld zł. Większość, bo aż 2/3, tej wartości przypada na duże AGD, którego sprzedaż wzrosła o 7 proc. Wartość małego AGD również wzrosła, i to aż o 13 proc. Wartościowo największym segmentem jest oczywiście chłodnictwo z 29 proc. udziału. Warto jednak przyjrzeć się innym dynamicznie rozwijającym się segmentom. Na uwagę zasługują przede wszystkim suszarki do ubrań, które w 2018 r. zanotowały 40-procentowy wzrost. W kategorii sprzętu do gotowania dużym zainteresowaniem cieszą się oczywiście płyty indukcyjne, które stanowią aż 70 proc. sprzedawanych płyt kuchennych. Na rynku drobnego AGD rośnie za to pozycja ekspresów do kawy. Tylko w zeszłym roku wartość tego segmentu urosła o 46 proc. Obecnie stanowi on wartościowo 30 proc. rynku małego AGD. Coraz lepiej radzą sobie również urządzenia z górnej półki. Roboty planetarne stanowią obecnie 1/3 sprzedaży całego segmentu robotów kuchennych. Podsumowując polski rynek, w krajowych gospodarstwach domowych pracuje ponad 100 mln różnego rodzaju urządzeń AGD, w tym 54 mln stanowią urządzenia duże. Taka ilość sprzętu przekłada się na 12 mln ton ubrań wypranych, 20 mln ton przechowywanej żywności czy 57 tys. km2 odkurzonej powierzchni w ciągu roku. Urządzenia rocznie zużywają łącznie 11 TWh energii elektrycznej.

Otwiera rok

Branża AGD to dzisiaj nowoczesny i wydajny sprzęt, który oszczędza czas, wodę oraz energię w 14 mln gospodarstw domowych. Z ponad 11 TWh zużywanej energii elektrycznej przez sprzęt w gospodarstwach domowych można zaoszczędzić kilkadziesiąt proc. – mówił Radosław Maj, project manager w APPLiA Polska.

Ekologia i gospodarka obiegu zamkniętego

Wspomniane 11 TWh to 8 proc. rocznej konsumpcji energii w Polsce. Gdyby cały użytkowany sprzęt wymieniono na ten najbardziej efektywny energetycznie, oszczędność mogłaby sięgnąć nawet 5 TWh rocznie. Ekologia to jeden z najważniejszych kierunków rozwoju branży w Polsce i na świecie. Wiąże się to przede wszystkim ze skutecznym funkcjonowaniem branży AGD w gospodarce obiegu zamkniętego. Jak przedstawiono na spotkaniu, branża wydała 0,5 mld zł na recykling. Rocznie sprzedawane jest 350 tys. ton AGD i zbierane jest 160 tys. ton odpadów, z których odzyskuje się 140 tys. ton surowców. Wszystkie produkowane urządzenia podlegają pod dyrektywy Ekoprojektu. Obecnie produkowane urządzenia są nawet o 70 proc. wydajniejsze niż te sprzed 10 lat.

Otwiera rok

O gospodarce odpadami w branży AGD i obiegu surowców mówił Grzegorz Skrzypczak – prezes zarządu Elektroeko SA.

Nowe wyzwania na 15-lecie APPLiA Polska

W ubiegłym roku branża żyła wieloma interesującymi wydarzeniami. Wśród nich warto wymiienić pierwszy Kongres AGD i doroczny Kongres Serwisów AGD. Dużym sukcesem okazała się również pierwsza edycja targów Electronics Show, której APPLiA Polska patronowała. Ten rok dla organizacji jest wyjątkowy ze względu na świętowane 15-lecie. Już na 23 i 24 maja zapowiedziano kolejną edycję Kongresu AGD. Główne poruszane podczas spotkania zagadnienia to rozwój przemysłu 4.0, gospodarka obiegu zamkniętego, łańcuch dostaw, zarządzanie zasobami ludzki oraz rozwój e-commerce. Wydarzenie odbędzie się w Łodzi. Nieco wcześniej jednak, bo w dn. 10–12 maja, w PTAK Warsaw Expo będzie miała miejsce kolejna edycja targów Electronics Show. APPLiA Polska po raz kolejny jest partnerem wydarzenia. Jakie jeszcze wyzwania stoją przed branżą w przyszłości? Przede wszystkim będzie to zwiększenie poziomu recyklingu elektroodpadów do 55 proc. w bieżącym roku i docelowo 65 proc. w roku 2021. Kolejnymi zadaniami są nowe wymogi Ekoprojektu oraz konieczność przeskalowania etykiet energetycznych do 2021 r. W styczniu utworzono także bazę EPREL, czyli unijny rejestr modeli AGD z etykietą. Oczywiście, nie można także zapominać o rosnącym zapotrzebowaniu na pracowników, co jest szczególnie istotne w obliczu nowych inwestycji, jak powstające fabryki i centra R&D.

Nowe wyzwania
2019-02-28

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2019 InfoMarket