Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

VESTEL POLAND

Udany rok, dobre perspektywy

Udany rok,

Naszym rozmówcą jest Andrzej Krop – dyrektor zarządzający w firmie Vestel Poland.

Z branżą technologiczną związany od 18 lat. Na obecnym stanowisku od 2015 roku. Wcześniej pracował jako dyrektor sprzedaży w Sharp Electronics, gdzie odpowiadał za rynek CE w Europie Środkowo-Wschodniej. Do jego głównych obowiązków w Vestel Poland należy rozwój marek własnych (Vestel, Finlux, Vestfrost), jak i marek zewnętrznych (Sharp, Toshiba, Hitachi, JVC, Telefunken) zarówno w Polsce, jak i na rynkach Europy Wschodniej. Absolwent ekonomii w Szkole Głównej Handlowej, Wydział Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych.

Redakcja: Spotykamy się u progu nowego roku. To czas nowych planów, ale i podsumowania minionego okresu. Jak Pan ocenia ostatnie 12 miesięcy i jakie cele stawiacie sobie w roku 2019?

Andrzej Krop: Dla polskiego oddziału, jak i całego koncernu Vestel na świecie, był to bardzo ciekawy i owocny okres. Firma odnotowała znaczny wzrost sprzedaży produktów z oferty zarówno marek własnych, jak i brandów zewnętrznych. Wprowadziliśmy przy tym wiele innowacji i nowatorskich technologii na światową skalę. Zainwestowaliśmy także w marketing, narzędzia handlowe czy bazę produkcyjną, czego sztandarowym przykładem jest jedna z najnowocześniejszych na świecie fabryka suszarek w Manisie. Od strony handlowej każdy z rynków ma oczywiście swoją dynamikę i charakterystykę, zatem różne marki funkcjonują w różnych krajach. W naszym regionie, a proszę pamiętać, że Vestel Poland obejmuje obszarem geograficznym aż 23 państwa z Polską na czele, odnotowaliśmy znaczące wzrosty. W wielu wypadkach są to liczby dwucyfrowe, co bardzo nas cieszy. Jeśli chodzi o plany i cele na rok bieżący, to chcemy skupić się na dalszym umacnianiu naszej pozycji i marek, które wprowadziliśmy. Myślę, że rok 2019 będzie okresem, w którym nie jeden raz pozytywnie zaskoczymy.

Znaczna część reprezentowanych przez Was marek jest znana nad Wisłą od wielu lat, aczkolwiek zmieniały one właścicieli. Czy zmienił się ich status formalnoprawny?

To prawda. Skupiając się na polskim rynku, klienci znajdą w naszym portfolio siedem głównych brandów: Sharp, Vestfrost, Finlux, JVC, Hitachi, Toshiba i Telefunken. Marki japońskie sprzedawane są na tzw. licencji na poszczególne kategorie produktowe, część marek należy zaś do nas. Każda z nich ma swoją barwną historię, każda jest wyjątkowa. Tym, co je łączy, jest wysoka jakość wykonania produktów oraz bardzo dobra rozpoznawalność w Polsce i związane z nią pozytywne emocje.

Udany rok, dobre perspektywy 2

Vestel to jeden z największych producentów AGD-RTV w Turcji i na świecie. Koncern tworzą aż 24 spółki działające w branży elektronicznej, AGD, rozwiązań mobilnych, oświetlenia LED i obrony. Ostatnią ze sztandarowych inwestycji była budowa niezwykle nowoczesnej fabryki suszarek w Manisie.

Udany rok, dobre perspektywy 3
Udany rok, dobre perspektywy 4

Rzeczywiście, ów koloryt, czy mówiąc precyzyjniej: ich historia, to rzecz szczególnie ważna nie tylko dla przedstawicieli branży, ale i konsumentów.

Zdecydowanie tak, bowiem historia każdej marki to bogactwo jej doświadczeń, które przekłada się na zaufanie klientów czy pozytywne skojarzenia. Każda z marek w portfolio Vestel Poland to ikona sama w sobie. Nie sposób opisać tu wszystkich, ale jestem przekonany, że nikomu nie trzeba przedstawiać Sharpa czy JVC. Każdy świetnie zna także Toshibę czy Hitachi i słusznie kojarzy je z precyzyjnymi i innowacyjnymi technologiami również poza segmentem elektroniki użytkowej. Znawcy tematu wiedzą zaś, że Vestfrost to jeden z najbardziej uznanych specjalistów w segmencie chłodnictwa. Także Finlux ma w Polsce dobre konotacje i ciekawą, bogatą przeszłość.

No właśnie, przypomnijmy, że marka była już obecna w Polsce w latach 90. XX w. z ofertą niebywale ekskluzywnych telewizorów. Sprzedawały się one obok… odbiorników Nokii jak świeże bułeczki!

To były oczywiście inne czasy. Należy pamiętać, że Finlux należał do Nokii. Sam koncern walczył już w owym czasie o status potentata w dziedzinie telefonów GSM, ale rzeczywiście, wielu polskich konsumentów kojarzy ofertę obydwu marek także z wcześniejszych, fantastycznych wcieleń. Telewizory marki Finlux były przecież produktem niemal elitarnym. Możliwe było nawet dobranie rodzaju drewna i jego odcienia do obudowy! Teraz potrzeby konsumentów są inne, tak jak postrzeganie produktów premium. Dlatego nasza oferta urządzeń marki Finlux też się zmieniła. Przede wszystkim są to produkty ze średniej i wyższej półki, często na wyłączność dla danego partnera. Chcemy mieć pewność, że za marką pójdzie odpowiednia jakość jej obsługi. Obecnie Finlux to nie tylko urządzenia RTV, ale i AGD, np. kuchnie wolnostojące, pralki czy płyty indukcyjne. Są to dobrze skonfigurowane i znakomicie prezentujące się urządzenia.

Niezmiernie ciekawy jest też fakt przejęcia przez was marki Vestfrost. Zaliczana jest ona do absolutnej światowej czołówki segmentu chłodniczego.

Vestel przejął tylko część konsumencką Vestfrosta. Dział profesjonalny nadal należy do duńskich właścicieli. Rzeczywiście, doświadczenie i specjalizacja Vestfrosta to coś absolutnie wyjątkowego. Marka przez dekady wyznaczała nie tylko technologiczne standardy, ale także te jakościowe czy związane z klasami efektywności. Co ciekawe, podobnie jak Finlux, JVC czy Toshiba była ona dostępna w Polsce w latach 90. XX w, i na początku obecnego stulecia. Z przyczyn ekonomicznych, ale też nie ukrywajmy, socjalnych, musiała szukać partnerów strategicznych. Vestel przejął ten brand i kultywuje jego znakomite tradycje. Na rynku są już dostępne wysokiej klasy chłodziarki i chłodziarkozamrażarki czy niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju winiarki. To od nich zaczęliśmy powrót marki na polski rynek. Vestfrost spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, pojawiło się wiele dobrych słów i opinii pod jego adresem. Oczywiście, to dopiero początek drogi i wiele jest do zrobienia, jednak w marce Vestfrost pokładamy ogromne nadzieje. Ta marka stanie się dla nas priorytetem i już dziś wprowadzamy do oferty szereg ciekawych i innowacyjnych urządzeń. Do naszego portfolio trafi wiele produktów, poczynając od urządzeń wolnostojących, poprzez modele do zabudowy, a kończąc na sprzęcie drobnym. Są to urządzenia nowoczesne, bardzo wysokiej jakości, z wieloma praktycznymi rozwiązaniami. To naprawdę wyjątkowa oferta na naszym rynku.

Udany rok, dobre perspektywy 6

W ofercie Vestel Poland na polskim rynku znajduje się aż siedem brandów. Jedną z marek jest dobrze znany i ceniony w Polsce Sharp. Vestel ma pełne portfolio produktów AGD – urządzenia wolnostojące i do zabudowy, sprzęt drobny czy legendarne oczyszczacze powietrza z systemem Plasmacluster.

Udany rok, dobre perspektywy 7
Udany rok, dobre perspektywy 8
Udany rok, dobre perspektywy 9
Udany rok, dobre perspektywy 10

Porozmawiajmy zatem o koncernie Vestel jako takim. Oferowane przez niego marki to jedno, a baza produkcyjna i możliwości technologiczne to drugie. W wypadku Vestela mamy przy tym do czynienia nie tylko z produkcją pod swoimi brandami, ale i na zasadach OEM, a więc dla innych marek. Patrząc na liczby i dane, ten zakres jest po prostu niebywały, a skala produkcji gigantyczna.

Przyznam szczerze, że na to pytanie czekałem. W wywiadach mówimy zwykle o markach, przeobrażeniach, jakie im towarzyszyły, czy produktach z oferty. Oczywiście, to wszystko jest ważne, ale nie mniej istotne jest zaprezentowanie ogromnego potencjału firmy Vestel, nie tylko w skali Europy, ale także w ujęciu światowego sektora AGD-RTV. Vestel jest jednym z największych producentów wielobranżowych w Turcji. Składa się z 24 spółek działających w branży elektronicznej, AGD, technologii mobilnych, oświetlenia LED i obrony. Od chwili utworzenia firmy w 1984 r. udziały w rynku rosły bardzo szybko, a Vestel wzmacniał globalną pozycję dzięki dynamicznie rozwijającemu się eksportowi i olbrzymim zdolnościom produkcyjnym. Jeżeli spojrzymy na mapę działalności operacyjnej firmy, zauważymy, że Vestel jest obecny nie tylko w Turcji, ale także w różnych częściach świata. Za wzornictwo i rozwiązania konstrukcyjne otrzymał kilkadziesiąt najbardziej prestiżowych nagród. Zdolności produkcyjne i jakościowe Vestela doceniło przy tym wiele światowych marek, które zdecydowały się dostarczać swoim klientom wysokiej jakości produkty pod własną marką, ale wytworzone w naszych fabrykach. Dzięki temu każdego roku firma Vestel zwiększa swój potencjał. Vestel często współpracuje z markami elitarnymi z segmentu premium, dla których jakość, stosowane technologie i innowacje muszą być absolutnie topowe. I są. Vestel dysponuje obecnie jednym z największych i najbardziej zaawansowanych technicznie i technologicznie zakładów na świecie. Powstają tu jedne z najlepszych na naszej planecie produktów, które nie tylko wyznaczają nowe standardy, ale i biją wyśrubowane rekordy, choćby oszczędności wody czy energii. Poza standardami imponujące jest portfolio produktów Vestela. Kilka tysięcy gotowych do produkcji modeli lodówek to tylko jeden z wielu przykładów. Potencjał Vestela jest ogromny i to wyróżnia nas na tle choćby firm japońskich. Warto przekonać się o tym osobiście, odwiedzając międzynarodowe targi biznesowe, na których jesteśmy obecni.

Udany rok, dobre perspektywy 12

Vestfrost to jeden z najbardziej uznanych specjalistów w segmencie chłodnictwa. Vestel przejął markę w jej części konsumenckiej. Warto wiedzieć, że ekskluzywne modele winiarek oferowane na polskim rynku pochodzą z fabryk działu profesjonalnego. Oferta marki została w Polsce niezwykle rozbudowana.

Udany rok, dobre perspektywy 13
Udany rok, dobre perspektywy 14
Udany rok, dobre perspektywy 15

Nie ma Pan wrażenia, że nagminnym błędem jest postrzeganie przez Polaków Turcji jako kraju niezwykle odległego, o całkiem innej kulturze, religii, innym stylu życia, dzikiego i zacofanego technicznie? Ten obraz trochę przypomina nasz prezentowany niegdyś na Zachodzie, a więc polski chłop na wozie...

Stereotypy często ograniczają nasze postrzeganie świata. Szczerze polecam odwiedzenie Turcji. Dla niektórych to może być bardzo pozytywna terapia szokowa. Po wylądowaniu w Istambule czy Izmirze okazuje się, że wielomilionowe miasta Turcji to ultranowoczesne światowe centra handlowe, niezwykle dobrze zurbanizowane, ze znakomitą infrastrukturą drogową i często pięciopasmowymi autostradami. Panuje tam znakomity nastrój, ludzie są otwarci, mili. W 2014 r. mieliśmy okazję odwiedzić po raz pierwszy fabryki firmy Vestel w Manisie i na Wybrzeżu Egejskim Morza Śródziemnego. Spodziewaliśmy się ogromnej liczby ludzi na stanowiskach linii produkcyjnych, a zaskoczył nas wszechobecny poziom robotyzacji. Pracowników można było spotkać na końcowych etapach produkcji urządzeń, przy sprawdzaniu finalnych parametrów. Wielu z odwiedzających wcześniej bywało w fabrykach w Japonii czy w Niemczech. Ich uwagę po zakończonej wizycie w tym zautomatyzowanym miasteczku Vestela sprowadzały się do dwóch komentarzy: „Jestem w szoku” lub „Nie spodziewałem się”. Pamiętajmy, że Turcja jako niezwykle rozległy i bogaty niegdyś kraj Imperium Osmańskiego, obecnie o drugiej armii w NATO, ma także niezwykle silnie rozwiniętą gospodarkę czy kulturę. Niezmiernie ważny jest fakt, że jest to kraj położony w części na kontynencie europejskim i należy do europejskiej unii celnej. Jest to także kraj o wielowiekowych tradycjach handlowych. Elementy te sprawiają, że znakomicie rozumiemy się mentalnie i szybko nawiązujemy kontakty. Trafnie też wspólnie definiujemy potrzeby i mamy niezwykle zbliżoną optykę na wiele spraw – świetnie widać to w sferze handlowej, która stanowi dla Turków niezwykle ważny element życia. W Turcji od lat funkcjonuje zresztą świetne powiedzenie, że „największą religią jest handel”. I każdy, kto choć raz był w Turcji, handlował z Turkami czy odwiedził Grand Baazar, znakomicie zdaje sobie z tego sprawę.

Udany rok, dobre perspektywy 17

Niezwykle barwną marką w portfolio tureckiego koncernu jest Finlux. Marka należała do firmy Nokia i oba brandy oferowały w latach 90. XX w. ekskluzywne telewizory. Obecnie Finlux to nie tylko urządzenia RTV, ale i AGD, w tym wyjątkowe kuchnie wolnostojące czy płyty indukcyjne. Spotkamy tu także ciekawe modele telewizorów.

Udany rok, dobre perspektywy 19
Udany rok, dobre perspektywy 20
Udany rok, dobre perspektywy 21

Grand Baazar to wizytówka Istambułu i Turcji. Najstarszy na świecie bazar handlowy, pod którego dachem od setek lat mieści się 4000 sklepów.

Grand Baazar to miejsce kultowe dla wielu wycieczek z Polski. Dla parających się handlem zawsze była to pewnego rodzaju „Mekka”. Swoją drogą warto wiedzieć, że choć z Turcją prowadziliśmy wiele wojen o wpływy, to zawsze łączyły nas więzi i wzajemny szacunek. Czy wie Pan, że z Turcją mamy najdłuższe w Europie stosunki dyplomatyczne? Turcja nigdy też nie uznała rozbiorów Polski, co więcej, dała schronienie wielu Polakom, m.in. w słynnym Adampolu pod Istambułem.

To rzeczywiście ważne fakty i warto o nich pamiętać. Wracając jeszcze na moment do samej Turcji, nasz obraz jest chyba dość mylny za sprawą – dla mnie niezrozumiałego – identyfikowania krajów przez pryzmat położenia geograficznego czy religii.

Ankara, Istambuł czy Izmir to miasta wielokulturowe i wielonarodowe. Co ciekawe, więcej akcentów arabskich i kobiet w burkach zauważymy w Berlinie czy Kolonii niż w Izmirze. Mówiąc o kobietach, proszę zwrócić uwagę, jak są dobrze ubrane, nowoczesne i wykształcone. Moim przełożonym, dyrektorem zarządzającym Vestel Trade, jest również kobieta. Chcę podkreślić, że współpraca z Turkami to rzecz wyjątkowo twórcza i pozytywna. Są dynamiczni, kreatywni, pracowici i lojalni. Mają oni podobne do Polaków postrzeganie świata i doświadczenia historyczne. I nie ma dla nich rzeczy niemożliwych.

Udany rok, dobre perspektywy 23

Ważną częścią biznesu Vestela, zarówno na rynkach europejskich, jak i w Polsce, jest segment telewizorów. Koncern oferuje tu swoje wyroby pod markami Finlux, JVC, Hitachi, Toshiba oraz Telefunken. Znajdziemy w nich zarówno modele budżetowe, jak i z wyższej półki, w tym telewizory OLED.

Udany rok, dobre perspektywy 24
Udany rok, dobre perspektywy 25

Na koniec naszej rozmowy, proszę nam powiedzieć, co nowego zaprezentuje polski oddział Vestela. Wiele mówi się choćby o powrocie do Polski znakomitych urządzeń klimatyzacyjnych marki Sharp i dynamicznym rozwoju segmentu oświetleniowego. Wzmacniacie też i rozbudowujcie stale dział telewizorów.

Nasze plany względem polskiego rynku, ale także innych krajów, za które odpowiadamy, są bardzo ambitne. Pierwsze dwa lata organizowaliśmy nasze działania. Nasze tempo rośnie, rozwijamy się i w krótkim czasie niemal dogoniliśmy przychodami inne oddziały i kraje z Europy Zachodniej, które mają wieloletnie doświadczenie. Jestem pewny, że kolejne lata dla Vestela i w Europie, i tu, w Polsce, będą okresem wyjątkowego rozwoju. Każdy kwartał to nowe, znaczące wyniki, wprowadzanie nowych grup i gam produktów. Dziś mogę zdradzić, że w segmencie AGD i RTV niebawem zaprezentujemy kolejne ważne i nośne rozwiązania. Co więcej, będziemy stale budować i poszerzać inne kategorie, jak choćby oświetlenie. Będziemy widoczni także w innych sektorach, np. w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering – przyp. red.), gdzie wprowadzimy wysokiej klasy lodówki premium. Są to oczywiście produkty do zastosowań profesjonalnych. W planach mamy też wprowadzenie gamy urządzeń klimatyzacyjnych. Ważnym elementem naszego rozwoju będzie również oferta car charging (stacji ładowania samochodów elektrycznych – przyp. red.). Samochody elektryczne są przyszłością niezależenie od tempa rozwoju tego segmentu w Polsce. Wiele sieci handlowych, ale i cała nasza branża są najlepiej przygotowane do tej technologii choćby z racji usytuowania wielu punktów i hal oraz towarzyszących im parkingów. Warto docenić ten aspekt.

Dziękujemy za ciekawą i otwartą rozmowę i poświęcony nam czas, no i życzymy zrealizowania wszystkich planów i zamierzeń.

Dziękuję bardzo.

Vestel w skrócie

Vestel w skrócie

Koncern Vestel został powołany do życia w 1984 r. w Turcji. Składa się z 24 firm i w niezwykle krótkim czasie stał się jednym z największych producentów sprzętu elektronicznego i AGD w regionie EMEA (Europe, the Middle East and Africa), a więc w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Vestel od 1994 r. jest członkiem grupy Zorlu, jednej z największych tureckich korporacji zrzeszających wiele podmiotów z kluczowych sektorów rynku. Koncern Vestel, funkcjonujący na rynku od 35 lat, jest nie tylko czołowym na świecie dostawcą produktów dla innym marek (OEM) z segmentów AGD i RTV, ale i ma marki własne z niezwykle popularnym i czołowym w Turcji brandem Vestel. Korporacja, poza silną pozycją na rynku lokalnym, jest także od wielu lat głównym tureckim eksporterem elektroniki. Wszystkie wyprodukowane przez firmę Vestel urządzenia stanowią niemal 90 proc. udziału w krajowym eksporcie telewizorów i 30 proc. w eksporcie sprzętu AGD z Turcji. Firma jest przy tym drugim co do wielkości dostawcą produktów AGD w Europie i czwartym w segmencie elektroniki użytkowej. Obecnie Vestel eksportuje swoje produkty do blisko 150 krajów na całym świecie. Siedziba główna jest zlokalizowana w Manisie nieopodal Izmiru. Tam też znajduje się Vestel City – jeden z największych kompleksów przemysłowych na świecie działających w jednym miejscu. Oprócz Manisy firma ma swoje fabryki w Aleksandrowie w Rosji oraz w Polsce pod Wrocławiem, którą nabyła spółka Vestel Ticaret A.Ş. wraz z aktywami od tajwańskiego podmiotu Compal Electronics Europe. Łączne zdolności produkcyjne fabryk Vestela to niemal 40 mln urządzeń elektrycznych i elektronicznych rocznie. Na polskim rynku spółka Vestel zadebiutowała formalnie w 2015 r., a realną sprzedaż prowadzi od drugiej połowy 2016 r. Obecnie jej portfolio tworzą sprzęt AGD i RTV, urządzenia klimatyzacyjne i oczyszczające powietrze, sprzęt oświetleniowy i źródła światła oraz stacje ładowania energii. Vestel dystrybuuje swe produkty w Polsce pod markami: Sharp, Vestfrost, Finlux, JVC, Hitachi, Telefunken oraz Toshiba.

2019-01-04
Krakowiak Piotr

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2019 InfoMarket