KAERCHER

Imponujące osiągnięcia, rekordowe wyniki

Imponujące osiągnięcia, rekordowe wyniki

Rozmowa z Jackiem Olko dyrektorem zarządzającym Kärcher sp. z o.o.

Redakcja: Każda okrągła rocznica potwierdzała dynamiczny rozwój marki Kärcher w Polsce. Była też okazją do realizacji nowych inwestycji oraz wyjątkowych działań i inicjatyw w obszarze odpowiedzialności społecznej czy kultury i sztuki. Jak celebrowany będzie tegoroczny jubileusz?

Jacek Olko: Dotychczas jubileusz świętowaliśmy tylko raz – na nasze 10-lecie. Natomiast otwarcie nowej siedziby rzeczywiście zbiegło się z obchodami 20-lecia, które przebiegały pod znakiem działań ekologicznych. 25-lecie, jak przystało na tak poważny i wymowny jubileusz, uczcimy w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie koncertem muzyki poważnej. Jest to niezwykle zacne miejsce, do którego zaprosiliśmy ponad 500 gości – partnerów i przyjaciół marki Kärcher. Gościć przy tym będziemy nie tylko właściciela firmy Johannesa Kärchera oraz szefa firmy Hartmuta Jennera, ale także wszystkie firmy współpracujące z nami – nie tylko z obszaru handlowego. Rocznicę tę chcielibyśmy bowiem uczcić wyjątkowo i na szeroką skalę. Ciekawostką jest fakt, że zamówiliśmy utwór, który został specjalnie dla nas napisany przez młodego polskiego kompozytora. Przyznam, że nie wiem, jak zostanie on odebrany i w jaki sposób zostanie wykonany. Jestem tego niezmiernie ciekawy.

Obchodząc 25-lecie Kärcher Polska, nie sposób pominąć faktu, że w znacznej mierze europejskie, rekordowe w ostatnich latach wyniki firmy Kärcher były zasługą także polskiej spółki.

Sądzę, że w ciągu 25 lat historii Kärchera w Polsce przynajmniej dziesięciokrotnie byliśmy najlepsi na świecie we współzawodnictwie, które Kärcher organizuje już od wielu lat. Ostatnie cztery lata były zaś wyjątkowe, ponieważ co roku zdobywaliśmy tytuł najlepszej spółki Kärchera na świecie. Dla mnie osobiście ostatnie spotkanie światowych spółek Kärchera w Hamburgu było szczególne, ponieważ obchodziłem 25-lecie pracy w firmie. Byliśmy niejako podwójnie uhonorowani. Nie zdarzyło się jeszcze, żeby któraś ze spółek zdobyła ten tytuł czterokrotnie z rzędu.

Jakimi kryteriami oceniane są spółki w tym współzawodnictwie?

Najważniejsze są oczywiście kryteria ekonomiczne. Liczą się wskaźniki rentowności sprzedaży i rentowności aktywów, czyli krótko mówiąc, te dotyczące zyskowności i rentowności firmy. Ale nasz polski oddział doceniony został także za wyjątkową penetrację rynku, czyli jak największe możliwe udziały w rynku w różnych grupach towarowych oraz ogólny przyrost ich obrotów. Ostatnim z kryteriów jest wywiązywanie się z przyjętej strategii firmy Kärcher, która ma być zrealizowana do 2020 r. Ważny jest stopień jej zaawansowania i wdrożenia.

Czy mógłby Pan przybliżyć tę strategię? Jakie są jej główne założenia?

Jest ona nakierowana na klienta ostatecznego. Całe lata sprzedaż w firmie była oparta na sprzedaży pośredniej, czyli wykorzystywaliśmy do tego firmy dealerskie, z którymi współpracujemy, oraz duże, specjalistyczne sieci handlowe. Teraz ta strategia powiększyła się o sprzedaż bezpośrednią i internetową zarówno przez sklep własny, jak i inne sklepy internetowe. Staramy się dotrzeć do klienta wszystkimi kanałami dystrybucji. Trzeba przyznać, że przestawienie się na sprzedaż bezpośrednią po wielu latach skoncentrowania na modelu pośredniej dystrybucji nie było łatwe. Ale udało się. Proces ten w praktyce zaczęliśmy około 10 lat temu. Myślenie o kliencie – jego potrzebach i wymaganiach oraz oczywiście ich realizacja są obecnie dla nas najważniejsze.

2018-10-01
4
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket