Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

AB Innovation Days

Jubileuszowa, piąta odsłona targów!

Jubileuszowa, piąta odsłona targów!

Już po raz piąty z rzędu wrocławska spółka AB SA zorganizowała swoje wyjątkowe i zarazem autorskie targi AB Innovation Days. Od pierwszej edycji ich mottem przewodnim było i jest hasło „Zobacz już dziś, co inni pokażą dopiero jutro”. Jest ono sugestywne i odzwierciedla charakter i przesłanie imprezy, która – dodajmy – we wszystkich swych pięciu edycjach wypadała zawsze na piątkę.

Tak było i tym razem, przy czym w tym roku spółce AB nie tylko można, ale trzeba postawić piątkę z plusem. Przede wszystkim za pierwszy okrągły jubileusz, największy jak dotąd wymiar i rozmach targów, konsekwencję w realizacji i budowaniu ich wizerunku jako imprezy z rozbudowaną formą i fabułą. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że nie byłoby sukcesu AB Innovation Days, ale także samej spółki AB w sektorze AGD-RTV czy nowych branż pokrewnych, gdyby nie szczere zaangażowanie całego zespołu oraz jego ogromne ambicje i profesjonalizm. Jest jeszcze jedna rzecz, która ujmuje nas szczególnie – miło się patrzy na uśmiechniętych, rzetelnych, otwartych i bezpretensjonalnych ludzi. Miło się z takimi ludźmi rozmawia, współpracuje i z przyjemnością tworzy pozytywne rzeczy. I bez wątpienia jest to także wyróżnik wrocławskiej firmy, za który ów plus przyznać należy.

Zobacz wideorelację z imprezy

AB Innovation Days tym razem na Mazurach

Tegoroczne spotkanie odbyło się w Mikołajkach w Hotelu Gołębiewski w dniach 16–17 czerwca 2018 r. i było – jak podkreślają sami organizatorzy – największym z dotychczasowych. Za każdym razem wybierane jest inne miejsce na mapie Polski i zawsze są to lokalizacje wyjątkowe. Tak było i tym razem, w mazurskiej scenerii znanego od lat Hotelu Gołębiewski, który był jednym z pierwszych w Polsce centrów kongresowo- hotelowych z prawdziwego zdarzenia.

Mimo upływu czasu tak jest i dziś, a poza wyjątkowym położeniem i zapleczem noclegowym (blisko 700 pokoi!) ośrodek imponuje szeregiem wyjątkowych atrakcji z rozbudowanym zapleczem gastronomicznym, wieloma restauracjami i kawiarniami, zespołem wewnętrznych i zewnętrznych basenów oraz przepięknym parkiem z plażą i własną przystanią dla jachtów i statków wycieczkowych. Do dyspozycji gości są tu także kluby nocne, pole golfowe, klub jeździecki, a także lodowisko czy otwarte zimą stok narciarski i tor saneczkowy. Na tych, którzy chcą na chwilę zapomnieć o bogactwie i przepychu w dobrym tego słowa znaczeniu, czeka oberża w klasycznym polskim stylu z wyjątkowymi daniami i napitkami. Wszystko to sprawia, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Miło się tu także spędza czas i chętnie do tego miejsca wraca.

AB Innovation Days tym razem na Mazurach 2

Targi AB Innovation Days uroczyście otworzył Grzegorz Ochędzan, członek zarządu, dyrektor finansowy AB SA. Po krótkiej prezentacji spółki i jej zespołu przyszedł czas na panel dyskusyjny w TV AB. Na scenie obok Macieja Kurzajewskiego pojawili się liczni eksperci oraz goście z wielu firm.

AB Innovation Days tym razem na Mazurach 3
AB Innovation Days tym razem na Mazurach 4

Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi

AB Innovation Days to obecnie w Polsce jedna z największych imprez o charakterze wystawienniczo- szkoleniowym nie tylko w naszej branży, ale i w skali całego kraju. Gromadzi zwykle bowiem nawet do tysiąca gości wraz z personelem pomocniczym, co w praktyce przekłada się na kilkaset wynajętych pokoi i wiele tysięcy metrów kwadratowych powierzchni oddanych na cele prezentacji, szkoleń i ekspozycji firmowych. Ze względu na innowacyjną formułę telewizyjnego Studia AB każdorazowo miejscem szczególnym jest podczas AB Innovation Days scena główna, która musi być siłą rzeczy ogromna ze względów czysto technicznych i organizacyjnych (wielu gości na scenie, bogata scenografia, ramię kamerowe etc.). Patrząc od tej strony, wybór miejsca dla AB wbrew pozorom nie jest łatwy i oczywisty. Mało jest bowiem punktów z taką infrastrukturą na mapie centrów kongresowych Polski, które z jednej strony zapewniają odpowiednie warunki do zakwaterowania i wyżywienia, ważny wysoki standard usług i jednocześnie znaczną przestrzeń, a z drugiej dysponują przestronną, optycznie estetyczną salą na wiele stoisk i ekspozycji. Pod tym względem Hotel Gołębiewski jest wyjątkowy. Ma bowiem odpowiednie zaplecze i jak się potocznie mówi, swojską „atmosferę”. No i ma też doświadczenie w organizacji tego typu imprez. A to rzecz nie do przecenienia.

Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 2

Tegoroczne targi okazały się największe z dotychczas zorganizowanych przez AB SA. Przestronna sala wystawowa Hotelu Gołębiewski gościła wiele firm reprezentujących kilkadziesiąt uznanych marek z segmentów AGD-RTV oraz pokrewnych. Wśród nich znalazły się i te największe i najbardziej prestiżowe.

Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 3
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 4
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 5
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 6
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 7
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 8
Nie tylko jubileuszowe, ale i największe targi 9

Ważni goście, osobistości, legendarne gwiazdy

Tegoroczne targi AB Innovation Days uroczyście otworzył Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i zarazem dyrektor finansowy AB SA. W imieniu zarządu wrocławskiej spółki przywitał on licznie zgromadzonych wystawców i zwiedzających. W trakcie krótkiej prezentacji przedstawił aktualną sytuację ekonomiczną spółki (o czym także w dalszej części) i zaprezentował bogatą ofertę kategorii produktowych oraz przybliżył model i wskazał zalety współpracy AB SA z siecią franczyzową Kakto.

Wymownym i zarazem spektakularnym momentem była prezentacja zespołu AB SA odpowiedzialnego za rozwój firmy i kontakty z kontrahentami. Szeroki wachlarz ludzi, z którymi wielu z nas współpracuje na co dzień, zdawał się nie mieć końca i w pewnym momencie wielu z gości miało (słuszne) obawy, czy wszyscy zdołają stanąć w jednym szeregu na wyjątkowej tego dnia i w tym miejscu obszernej scenie.

Także i pod tym względem AB bez wątpienia zaskakuje. Dynamiczny rozwój widać po rozrastających się kadrach oraz wielu znanych i cenionych od lat w branży osobach, z którymi spółka nawiązuje współpracę. Na wspomnianą już wcześniej, rekordową liczbę wystawców złożyło się ponad 50 ekspozycji z wieloma renomowanymi markami, które prezentowały swoją ofertę, nowości i techniczne oraz technologiczne premiery. W trakcie targów odwiedziło je łącznie kilkuset gości z licznych sklepów i podmiotów handlowych współpracujących z AB z całego kraju. Wymownym zwieńczeniem podkreślającym prestiżowy charakter targów był występ legendarnego i cieszącego się do dziś niezwykłą popularnością zespołu Boney M. Wystawcy, zaproszeni goście i liczna tego dnia obsługa Hotelu Gołębiewski już przy pierwszych taktach muzyki ruszyli do sceny, by bawić się w rytmie tanecznych, melodyjnych i doskonale znanych przebojów. Jak to mówią: „dobre nigdy nie przemija i nigdy się nie starzeje”.

Studio AB, prelegenci, nagrodzone sklepy

Telewizyjne Studio AB, prowadzone było w ostatnich edycjach AB Innovation Days przez znanego i zarazem charyzmatycznego dziennikarza Macieja Kurzajewskiego. Tak było i tym razem. Targowa telewizja transmitowała aktualne wydarzenia odbywające się na stoiskach wystawców, a wirtualna platforma on-line służyła wymianie informacji na temat targów oraz komunikacji on-line z uczestnikami zarówno w trakcie imprezy, jak i po targach.

W tym roku rekordowa była także liczba występujących ekspertów oraz reprezentantów czołowych na naszym rynku marek i firm. Podczas licznych paneli poruszano przy tym szereg ciekawych zagadnień oraz prezentowano rozwiązania i zmiany, jakie mają miejsce w ich działalności. Rozmówcami Macieja Kurzajewskiego byli m.in. Krzysztof Sumara – odpowiedzialny za rozwój kategorii RTV i AGD w firmie AB oraz za rozwój sieci Kakto, Adam Markiewicz – dyrektor ds. sprzedaży na polskim rynku w Amica Handel i Marketing, Patrycja Gawarecka – dyrektor sprzedaży i marketingu w AB SA, Janusz Kowalczyk – starszy przedstawiciel ds. rozwoju sieci sprzedaży w dziale Kitchen Retail & Home Comfort Electrolux Poland, Tomasz Kowcun – trade marketing manager marki Russell Hobbs, Monika Pietrakowska – business development manager z działu E-commerce w AB SA czy Joanna Kaliszewska – account manager w polskim oddziale Groupe SEB.

Tego dnia i tego wieczoru na scenie pojawiło się także wiele osób reprezentujących spółkę AB SA oraz związanych z nią partnerów handlowych. Czołowi z nich zostali nagrodzeni w kilku ważnych i zarazem wymownych w handlu kategoriach. Do każdej z kategorii nominowane były trzy firmy, przy czym zwycięzcą zostawała jedna z nich. I tak w kategorii „najlepsza identyfikacja z siecią Kakto” nominowane były firmy: F.H.U. Gerard s.c., P.P.H.U. Zbimax spółka jawna H. Z. Korbel i wspólnicy oraz Marek Próchniak Zarex (zwycięzca). Pod względem największej dynamiki obrotu AGD, RTV w sezonie 2017/2018 nominowani zostali: Domar SA Wielkopolska Spółka Handlowo Usługowa (zwycięzca), Telmar Marek Grygierzec oraz F.H.U. Inter Zwoleń Grzegorz Świątek. Największą zaś aktywność zakupową na przełomie 2017/2018 wykazały firmy: K@Z F.H.U. Katarzyna Haręża (zwycięzca), Z.H.U. Goltronik Kujawiński Waldemar oraz Sonex Małgorzata Żukowska.

Oczywiście wszyscy nominowani i zwycięzcy zostali zaproszeni na scenę, na której Maciej Kurzajewski wraz z reprezentantami zarządu spółki AB SA wręczyli wyróżnionym firmom okolicznościowe statuetki. 

Studio AB, prelegenci, nagrodzone sklepy 2

Ważną częścią piątej odsłony AB Innovations Days były szkolenia oraz akcje, prezentacje i konkursy zorganizowane przez Kakto. Stworzona przez wrocławską spółkę sieć franczyzowa rozwija się niezwykle dynamicznie i skupia już dziś blisko 250 sklepów na terenie całego kraju.

Studio AB, prelegenci, nagrodzone sklepy 3
Studio AB, prelegenci, nagrodzone sklepy 4

AB SA – imponujący rozwój, własny koncept handlowy

Mówiąc o targach AB Innovation Days, nie sposób pominąć pozycji grupy kapitałowej AB, nie tylko jako organizatora targów, ale i inicjatora i właściciela wielu inicjatyw rynkowych, sieci handlowych czy marek własnych (m.in. Alsen.pl, Optimus czy Kakto). Większość obserwatorów rynku trafnie kojarzy giełdową spółkę jako czołowego lidera w dystrybucji sprzętu IT, choć warto wiedzieć, że obecnie niezwykle ważną rolę i istotny trzon sprzedaży stanowią także takie działy jak AGD, RTV czy zabawki.

W tym miejscu warto pokusić się o pewną konstatację – otóż niespełna 5–7 lat temu spółka AB jako lider segmentu IT musiała podjąć decyzję o dalszym rozwoju w innych obszarach rynku ze względu na ogromną erozję cenową sektora komputerowego i jednoczesne dynamiczne przemiany w kanałach dystrybucji. Wiele pojawiło się wtedy (i do dziś pojawia) pytań, jaki model handlowy budować i na jakich filarach budować racjonalną ekonomicznie sprzedaż i generowane dziś w handlu urządzeniami wysoko przetworzonymi obroty. Nie jest przy tym tajemnicą, że w Polsce od lat trwa niemalże „habilitacyjnie” ekspercki i zarazem analityczny spór o „najlepszy z najlepszych” model profilu handlowego. Póki co, choć na wielu rynkach zagranicznych już dawno wykształciły się w pełni określone modele i kanały sprzedaży, w Polsce proces ten, choć nie jest może już tak burzliwy, to nadal jednak trwa. Pełnej przewagi nie zdobył bowiem do końca ani silny model oparty jedynie na „detalu”, ani różne modele handlu własnego o charakterze quasi-hurtowym czy czysto hurtowym z wykorzystaniem sklepów własnych, jak i opartych na franczyzie. Także wszelkie dualne mutacje i modele oparte na dwóch filarach (segmentach) handlu nie do końca nad Wisłą się sprawdziły. Co znamienne, chybione wydają się tez próby definiowania rynku przez pryzmat off-line czy on-line. Okazuje się bowiem, że nawet czołowe sieci nie są dziś w stanie w pełni i do końca ustalić, gdzie naprawdę pojawił się klient, nie mówiąc o gigantycznych kosztach próby łączenia obu światów.

Także niegdysiejsze „ostateczne” wykładnie mówiące o końcu rynku niezależnego czy schyłku modelu tzw. sklepów rodzinnych okazały się mocno przesadzone, bowiem – paradoksalnie – w rynkowej grze udział bierze znowu nad wyraz pokaźna ich liczba (wedle różnych szacunków od 1100 do nawet 1300). Jeśli weźmiemy wszystko to pod uwagę, nie dziwi fakt, że AB poniekąd zastosowało swój własny, racjonalny i bezpieczny model mieszany, wyłączając przy tym pełną kapitalizację w obrębie kanałów detalicznych. Póki co znakomicie się ta strategia sprawdza i w swoim niegdysiejszym otoczeniu firm wyrosłych z sektora IT bez wątpienia AB SA odgrywa rolę wiodącą i znacznie wyprzedziło swych niegdysiejszych porównywalnych kapitałowo i operacyjnie konkurentów. Jak ułoży się natomiast docelowy model struktury dystrybucyjnej i sprzedażowej wrocławskiej spółki w obszarze AGD-RTV? Czas pokaże.

Bez wątpienia przyszłość przemawia za takimi firmami jak AB SA. Wrocławska spółka ma bowiem niezwykle solidne fundamenty. Są nimi m.in. rekordowe wyniki (8,5 mld zł przychodów w 2017 r.), stale wzmacniana pozycja czołowego dystrybutora w Polsce i całym regionie wschodniej Europy, generowane stale wysokie zyski oraz jednoczesne znaczne wydatki w infrastrukturę spółki. Atutem są także bezpieczne wskaźniki finansowe oraz najniższe w branży koszty SG&A, a więc sprzedaży, logistyki i administracji. Nie bez znaczenia w obecnej sytuacji prawnej i podatkowej w Polsce jest także fakt, że w spółce zakończyły się wszelkie kontrole skarbowe. Zwiększa to wiarygodność, rzetelność oraz bezpieczeństwo firmy i współpracujących z nią partnerów.

AB SA – imponujący rozwój, własny koncept handlowy 2

Ukoronowaniem drugiego dnia targów była jubileuszowa, wieczorna gala. W jej trakcie nagrodzono najlepszych dystrybutorów współpracujących z AB. Ważną dla ducha i ciała częścią był występ legendarnego zespołu Boney M oraz uroczysta kolacja przygotowana przez szefa kuchni Hotelu Gołębiewski.

AB SA – imponujący rozwój, własny koncept handlowy 3
AB SA – imponujący rozwój, własny koncept handlowy 4

Rozwój sieci franczyzowej Kakto

Mówiąc o mocnych stronach AB, trzeba podkreślić także inne cechy spółki. I choć są one może nieco mniej materialne, to jakże w biznesie wymierne. Mowa oczywiście o pracowitości, uporze i ambicji. Zwykło się mówić, że przykład idzie z góry i w wypadku AB osoba jej prezesa – Andrzej Przybyły znakomicie to potwierdza. Kto bliżej poznał zdecydowanego, twardego wrocławskiego biznesmena i co godne podkreślenia – z zamiłowania taternika, wie, że cele zawsze muszą być realizowane. Nie ma mowy o ułomnych kompromisach, wpływających na cokolwiek słabościach, niemożliwościach czy najgorszych nawet dla spółki przeciwnościach losu…

Coś jest na rzeczy, bowiem niespełna kilka lat temu nikt nie wróżył takiego rozwoju w sektorze AGD-RTV fi rmie z całkiem odrębnego segmentu rynku. Niemalże z innego zdawać by się mogło świata. Mało tego, kiedy AB zajęło się dystrybucją zabawek, rodzimi malkontenci wróżyli spółce słynny już i dziś anegdotyczny „jeden sezon”. W praktyce z owego pierwszego roku działania w tym sektorze zrobiło się lat wiele, czego ukoronowaniem stała się czołowa pozycja w kraju w dystrybucji tego typu asortymentu. Ciekawostką jest fakt, że za sprawą AB stworzona zostało także największa sieć franczyzowa w Polsce pod nazwą Wyspa Szkrabów. Obecnie scala ona ponad 130 punktów w całym kraju.

Sieć Kakto także osiągnęła już sukces rynkowy i jest stabilnym i silnym graczem występującym pod wspólnym szyldem. Aktualne zmiany na rynku będą bez wątpienia sprzyjać umocnieniu tej pozycji. Nie odbędzie się to jednak łatwo, szybko i przyjemnie. Ale ten, kto zdobywał choćby raz mały nawet szczyt (w nawiązaniu do pasji prezesa AB), doskonale wie, że okupić to trzeba znacznym wysiłkiem i potem. Ale trud ów może się bardzo opłacić, bo z wielu często sprzecznych ze sobą badań rynkowych wynika jasno – mimo niechybnie czekających nas jeszcze zadyszek rynek ten będzie stale rósł. Znacząco w najbliższych latach wzrośnie zarówno jego masa kapitałowa, jak i ilość sprzedawanego asortymentu, który przy okazji ewoluował będzie w stronę nowych kategorii, nowych rozwiązań i technologii (smart home, digital media, systemów bezpieczeństwa, IoT – Internetu rzeczy i wielu innych).

Zakres ten z roku na rok będzie przy tym coraz bardziej imponujący i zbliżający nasz kraj do modelu i cyfr znanych z dojrzałych rynków. W tym miejscu ważna uwaga – pamiętajmy o tym, że Polska krajem rozwiniętym w myśl definicji i wzorów ekonomicznych, niestety, nie jest. Jest dziś nadal tzw. rynkiem budującym się. I to akurat wiadomość dla sieci Kakto i całego polskiego rynku całkiem dobra.

Rozwój sieci franczyzowej Kakto 2

Sieć Kakto osiągnęła już sukces rynkowy i jest stabilnym i silnym graczem występującym pod wspólnym szyldem. Aktualne zmiany na rynku będą bez wątpienia sprzyjać umocnieniu tej pozycji.

Rozwój sieci franczyzowej Kakto 3
Rozwój sieci franczyzowej Kakto 4
Rozwój sieci franczyzowej Kakto 5
Rozwój sieci franczyzowej Kakto 6
Rozwój sieci franczyzowej Kakto 7
2018-07-26

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket