Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

MPM

„Włączmy gościnność”

„Włączmy gościnność”

Rozmowa z Konradem Krasnodębskim, dyrektorem marketingu w firmie MPM agd S.A. Konrad Krasnodębski w firmie MPM agd S.A. pracuje od 2011 roku. MPM to polska firma i marka zmechanizowanego sprzętu AGD z blisko 30-letnią tradycją. Od niedawna oficjalny dystrybutor specjalistycznej marki Haus & Luft.

Redakcja: Ostatnie miesiące dla rodzinnej firmy MPM obfitowały w wiele ciekawych i zarazem pozytywnych wydarzeń. Ostatnie kwartały to dla Was chyba wyjątkowo udany okres?

Konrad Krasnodębski: Zdecydowanie tak. Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że miniony, 2017 rok, ale i pierwszych kilka miesięcy tego roku to dla nas bardzo udany, wręcz przełomowy czas! Wydarzyło się wiele rzeczy, ale po kolei: przede wszystkim wypracowaliśmy nową strategię komunikacji marki i sprzętu, wprowadzając hasło „Włącz gościnność”. Proste, lecz świetne hasło, prawda? Ponadto zostaliśmy dystrybutorem specjalistycznej marki Haus & Luft, zajmującej się głównie jakością i komfortem otaczającego nas powietrz a – któremu w ostatnim czasie wszyscy dajemy popalić i które w zamian daje popalić nam… Dlatego w pierwszej kolejności wprowadziliśmy urządzenia do oczyszczania powietrza, bardzo potrzebne na naszym rynku i w naszym kraju. Ku naszemu ogromnego zadowoleniu bardzo dobrze przebiły się one przez konkurencję w tym segmencie. Idąc za ciosem i wykorzystując koniunkturę, zamierzamy wprowadzić też urządzenia do nawilżania i uzdatniania powietrza. Pod koniec roku wprowadziliśmy także nową linię produktów z segmentu premium pod nazwą Sam Cook. Marka ta powstała z połączenia bogatych i różnorodnych doświadczeń marki MPM oraz doświadczeń profesjonalnych szefów kuchni z najlepszych restauracji i restauracji hotelowych. Aktualnie jest duże zapotrzebowanie na profesjonalne urządzenia do gotowania, ponieważ ludzie, chociażby pod wpływem rozmaitych kulinarnych talent show, zapragnęli spełniać swoje kulinarne ambicje. Wychodzimy więc naprzeciw tym ambicjom i oczekiwaniom właśnie pod postacią marki Sam Cook, którą w tym roku chcemy rozwijać. Reasumując: tak, ostatnich kilka kwartałów to dla nas okres niezwykle pracowity, ale i udany.

„Włączmy gościnność” 2

Firma MPM wprowadziła do swojej oferty specjalistyczną markę Haus & Luft. W jej portfolio znajdują się urządzenia do oczyszczania i poprawy jakości powietrza.

„Włączmy gościnność” 3

Za nami także duża kampania „Włącz gościnność”. Czy przyniosła ona spodziewane rezultaty? Jak ocenili ją klienci i kanał dystrybucji?

Należy zaznaczyć, że była to kampania stricte wizerunkowa i oczywiście przyniosła oczekiwane rezultaty, choć na ostateczne i pełne efekty takiej kampanii trzeba czasami poczekać kilka lat. Chciałbym podkreślić, że nie jest ona zakończona i będzie kontynuowana w 2018 r., i mamy nadzieję, że także w latach przyszłych. Co więcej, będzie się ona stale rozwijała. Na pewno nie pokażemy przy tym tego, co już zostało pokazane, bo to nie w naszym stylu. Odpowiadając na drugą część Pani pytania, bardzo cieszymy się, że została ona tak entuzjastycznie odebrana przez naszych kontrahentów, jak i klientów ostatecznych. Usłyszeliśmy wiele ciepłych słów. Pragnę w tym miejscu dodać, że zmiana wizerunku marki MPM jest naturalną kontynuacją zmian w obszarze naszych produktów, które nie tylko są obecne w domach, ale towarzyszą codziennej gościnności przy podejmowaniu gości, przyjaciół czy znajomych – krótko mówiąc: w codziennym życiu. Nasze produkty ułatwiają codziennie widywanie się ze sobą. Chcemy nakłonić naszych klientów i ludzi w ogóle do powrotów do spotkań w tzw. realu, a nie tylko świecie wirtualnym. Mamy w sobie optymizm, który każe nam sądzić, że wcale nietrudno spotkać się z kimś twarzą w twarz. Przecież wystarczy zaprosić go na filiżankę herbaty… A właśnie ten powrót do spotkań w rzeczywistości jest dla nas bardzo istotny, gdyż jesteśmy firmą rodzinną i polską. Gościnność jest mocno zakotwiczona w naszych umysłach, korzeniach, także firmy MPM.

„Włączmy gościnność” 5

Marka Sam Cook to nowy brand w ofercie firmy MPM. Obejmuje on profesjonalne urządzenia do gotowania, przeznaczone dla miłośników kulinariów oraz przygotowywania żywności.

„Włączmy gościnność” 6
„Włączmy gościnność” 7

Mówiąc o tym, że klienci dobrze odebrali Waszą kampanię, chciałabym zapytać, czy mają Państwo może jakieś badania na ten temat? Jeśli tak, to co one mówią?

W chwili obecnej jesteśmy w trakcie takich badań i wiele czasu bez wątpienia poświęcimy ocenie akcji w jej kompleksowym ujęciu. Bez wątpienia z pierwszych reakcji, z którymi spotykamy się na co dzień, w ynika, że dawno nie było tak innej reklamy sprzętu AGD. Mówiąc „innej”, mam na myśli: odchodzącej od eksponowania samych wartości technicznych i cech produktu, a skupiającej się na emocjach i kontaktach międzyludzkich. Reklamy uwypuklające jedynie cechy techniczne to już raczej marketingowy przeżytek i po prostu nuda. Reklamy, nawet sprzętu AGD, a może zwłaszcza sprzętu AGD, muszą poruszyć w odbiorcy jakąś emocjonalną strunę, żeby spośród milionów innych dostępnych produktów zechciał wybrać i kupić właśnie nasz produkt. My najwyraźniej pociągnęliśmy za odpowiednią strunę, uzyskując ogromny wydźwięk. Kampania odbiła się sporym echem, zwłaszcza w sferze on-line i mediach społecznościowych, stąd wnosimy, że klientom się bardzo spodobała. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że opierała się ona na bardzo ciekawym mechanizmie przenoszącym komunikację z telewizji do kanału online, co udało się rewelacyjnie zrobić.

To prawda. A czy była jakaś sfera, która Was w trakcie realizacji tego wyjątkowego programu szczególnie zaskoczyła?

Najbardziej nam zależało na nietuzinkowym wydźwięku kampanii. Naturalne więc wydawało się nam, żeby postawić na cechę, jaką jest gościnność. Niesamowitym doświadczeniem była dla nas praca przy produkcji spotu, z tego w zględu, że osoby występujące w spocie to obcokrajowcy, którzy osiedlili się w Polsce. To nie są aktorzy, to są prawdziwe historie, choć przyznam, że na początku naszym zamysłem by ło to, aby wystąpili profesjonaliści, a nie naturszczycy. Jednak po rozmowach z agencją doszliśmy do wniosku, że postawimy jednak na naturszczyków. I to był strzał w dziesiątkę! Ci ludzie naprawdę czuli i czują się w Polsce ugoszczeni. Słowo „dziękuję”, wielokrotnie pojawiające się w spocie, było szczere. To ludzie, którzy „uwikłani” są w Polsce w historie rodzinne, miłosne i przez to na pewnym etapie swojego życia uznali, że nasze państwo jest dobrym miejscem do życia, i po prostu tu zostali. Urzekło nas to na tyle, że na tym zbudowaliśmy komunikację. Chcieliśmy, żeby historie obcokrajowców na polskiej ziemi w ten sposób połączyły się i splotły ze sprzętem AGD. Bez zbędnej i dorabianej ideologii, ale z ludźmi z krwi i kości, za którymi stoją realne historie, a nie tylko fantazja scenarzystów i speców od marketingu. Zaskoczyli nas swoją ekspresją, świetnie się spisali i moim zdaniem zagrali nawet lepiej, niż zrobiliby to aktorzy. Duże brawa i duża wdzięczność dla współpracujących z nami agencji za trafność spotu.

Mówiąc realizowanych przez Państwa projektach na dużą skalę, warto w spomnieć także o programie Smart Dom, który jako pierwsza marka AGD zrealizowaliście wraz z Polsatem. Jak dziś rozwija się sprzedaż w tym programie?

Jesteśmy nie tylko pierwszą, ale cały czas jedyną firmą, które dostarcza duży sprzęt AGD. Można go kupić w 450 placówkach Cyfrowego Polsatu i Plusa. Ten projekt również wiązał się z ogromną ilością pracy, ale jesteśmy dumni, że to właśnie nas Plus wybrał jako markę, która będzie wyłączną marką sprzedawaną w ramach pakietu Smart Dom. Ten wybór jest dla nas nobilitujący, co chyba zrozumiałe. Mogę jedynie domniemywać, ale myślę, że o współpracy zdecydowało to, że spełniliśmy wszystkie postawione wymagania, a były one naprawdę wysokie. Polsat i Plus to wymagający partnerzy i zarazem niezwykle skuteczni. Myślę, że wśród wielu łączących nas cech jest fakt, że jesteśmy elastyczni i zarówno marka MPM, jak i Plus są markami polskimi. No i każdą z nich zarządza jeden właściciel. A to ważne. Podsumowując, jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży w tym programie oraz z efektu wizerunkowego, jaki dzięki niej osiągnęliśmy.

„Włączmy gościnność” 9

Marka MPM była prekursorem i nadal pozostaje ważnym graczem na rodzimym rynku drobnego AGD. Mimo dynamicznego rozwoju innych kategorii segment ten nadal pozostaje dla firmy kluczowy.

„Włączmy gościnność” 10
„Włączmy gościnność” 11

Optymistyczny jest fakt, że według wielu firm badawczych najdynamiczniej rozwija się w Europie rynek drobnego AGD. Jak wygląda to z Państwa perspektywy?

Z naszej perspektywy zdecydowanie to się potwierdza. Obroty rosną z roku na rok i są to bardzo duże wzrosty. Choć trzeba podkreślić, że poszczególne kategorie sprzętu AGD rozwijają się nierównomiernie. To cecha szczególna tego segmentu rynku – niektóre grupy produktów „gasną”, inne równomiernie, powoli powiększają swą masę, a pojawiają się też nowe, zupełnie niespodziewane i niebywale dynamicznie rozwijające się grupy drobnego AGD. Być może ten ogólny wzrost wynika z powiększania się gospodarstw domowych. Sądzę, że jest to także efekt tego, że gotowanie jest teraz szalenie modne. Ludzie uwielbiają gotować, pojawiają się coraz to nowe trendy w żywieniu czy w ogóle trend zdrowego odżywiania. Rosnące zainteresowanie kulinariami sprawiło, że pojawiło się mnóstwo programów kulinarnych. Te z kolei przełożyły się na fakt, że jako konsumenci chcemy mieć coraz więcej sprzętu, który pomoże nam w rozwoju naszych kulinarnych zainteresowań i aspiracji. Wszystkie te trendy odczuwamy bardzo mocno – oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Wspomniał Pan metaforycznie, że niektóre kategorie „gasną”. O jakich grupach produktów mówimy?

Jest ich bez wątpienia wiele. Z naszego punktu widzenia coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się np. roboty wieloczynnościowe. Wypierane są też żelazka, a w ich miejsce „wskakują” generatory pary. To wszystko trendy z Europy Zachodniej, docierające do nas z opóźnieniem, ale są one bardzo wyraźne. Marka MPM to synonim polskiego sukcesu w branży AGD. Firma była jedną z pierwszych prywatnych marek, która wprowadziła drobny sprzęt zmechanizowany, ale dziś to już nie jedyny wasz asortyment! Rzeczywiście, byliśmy poniekąd prekursorami nad Wisłą w drobnym AGD. I do dziś dzień jest to trzon naszej sprzedaży, aczkolwiek rozwijamy także z dużym powodzeniem inne sektory szeroko pojętego AGD. Jak Państwo zapewne wiedzą, stale poszerzamy ofertę MPM nie tylko o nowe urządzenia domowe i kuchenne, ale i te służące do pielęgnacji. Drugim poletkiem, które przeradza się już dziś w obszerną i znaczącą kategorię, jest duży sprzęt AGD, wprowadzony przez nas w 2008 r., a więc już… dekadę temu. Ten segment szalenie się rozwija i w nim notujemy spore wzrosty. Trzecim obszarem działań jest nasze najmłodsze „dziecko”, a więc marka Smile.

Proszę nam więcej opowiedzieć o tej marce i sferze jej działań.

Marka Smile narodziła się jakieś 4–5 lat temu i wciąż dynamicznie się rozwija. Obejmuje swoim asor tymentem sprzęt nieelektryczny. Tak naprawdę wszystko zaczęło się od noży ceramicznych i pojemników silikonowych. Obecnie w ofercie znajdują się także wszelkiego rodzaju termosy, które odniosły olbrzymi sukces, ale też bidony, garnki, patelnie, młynki, zestawy noży. Ten sprzęt jest bardzo atrakcyjny, kolorowy, z pewnością może się podobać. Postanowiliśmy uporządkować naszą ofertę, nie chcemy mieszać sprzętu nieelektrycznego z elektrycznym, dlatego część sprzętu MPM przenosimy właśnie do marki Smile.

„Włączmy gościnność” 13

W segmencie dużego AGD firma osiąga dziś znaczące przyrosty. Warto dodać, że w tym roku duży sprzęt AGD marki MPM obchodzi swoje dziesięciolecie istnienia.

„Włączmy gościnność” 14
„Włączmy gościnność” 15

Porozmawiajmy o Państwa inwestycjach w 2018 r. Będzie to i w tym obszarze dla Was okres szczególny. Czy może Pan zdradzić jakieś bliższe szczegóły?

Myślę, że nie jest tajemnicą, że główną i znaczącą dla nas obecnie inwestycją jest centrum logistyczne z linią produkcyjną, budowane w Żyrardowie. Będą w nim też część biurowa, sala konferencyjna, rampy podjazdowe. Centrum ma mieć 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni, a jego budowa zakończy się we wrześniu bądź październiku tego roku. Na pewno inwestycją była i jest nowa linia produktów marki Sam Cook i do ważnych kroków w tym obszarze zaliczyłbym także rozwój marki Haus & Luft, o której wspominałem na początku.

Przyznam, że wszystko to brzmi wyjątkowo imponująco! Na zakończenie naszej rozmowy proszę nam jeszcze krótko określić strategiczne cele i wyzwania, jaki stawiacie sobie na ten rok i kolejny.

Cele i wyzwania stawiamy sobie nieustannie, niezależnie do tego, czy kończymy rok, czy go zaczynamy. Jest to bowiem dla nas proces trwały, praktycznie nie mający nigdy końca. Tylko w ten sposób można cały czas utrzymywać się w czołówce. Z pewnością celem i planem, który stawiamy na pierwszym miejscu, jest kontynuacja kampanii „Włącz gościnność” oraz wprowadzenie marki Sam Cook. Celem nadrzędnym, marketingowym jest poprawa wizerunku w sieci online oraz poprawa opisów produktowych. Nad tym pracuje teraz większość firm, ponieważ jest to bardzo istotne dla klienta. To nasz najważniejszy tegoroczny punkt, wiążący się z wielką ilością pracy, a co za tym idzie – powiększeniem działu marketingowego. Wspomnianym zaś stałym i nigdy niekończącym się dla nas celem jest osiąganie jak największych sukcesów i tworzenie tego z nutą refleksji, emocji i wspomnianej, gościnności.

Dziękuję Panu bardzo za miłą rozmowę i życzę realizacji wszystkich Państwa projektów i założeń.

Ja również dziękuję i pozdrawiam Czytelników „InfoMarketu”.

Warto wiedzieć...

Marka Smile obejmuje obszerne portfolio urządzeń nieelektrycznych, które zostały wyodrębnione z marki MPM. Oferta jest stale rozwijana i powiększana.

Warto wiedzieć...
Warto wiedzieć... 2
Warto wiedzieć... 3
2018-04-10

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket