Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

AMICA

Trendy w pralnictwie, nowe, innowacyjne suszarki do ubrań

Trendy w pralnictwie,

Maciej Bartłomiej Kamiński – wiceprezes ds. zarządzania produktami w Amica Handel i Marketing. Ukończył wydział Telekomunikacji Politechniki Poznańskiej, a także podyplomowe studia z zarządzania i marketingu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wcześniej pracował m.in. dla Play czy Samsunga, odpowiadając za zarządzanie działami produktowymi. W firmie Amica pracuje od maja 2016 r.

Redakcja: Trzeba przyznać, że w Amice sporo się dzieje – z jednej strony rozwijają Państwo zaplecze logistyczne, z drugiej przejmujecie spółki zagraniczne.

Maciej Bartłomiej Kamiński: Dużo się dzieje, to prawda. Jeśli spojrzymy na ostatnie dwa lata, Amica pokazuje, że odniesione już sukcesy rynkowe chce przekuwać na jeszcze większą obecność w Europie Zachodniej. Właśnie z tego powodu w ostatnich latach kupiliśmy spółkę CDA, a także dystrybutora AGD we Francji – spółkę Sideme. Tylko w ten sposób możemy rozwijać się w Polsce i wykorzystać wszystkie możliwości nowego centrum logistycznego i magazynu wysokiego składowania. Z mojego punktu widzenia, jako osoby odpowiedzialnej za zarządzanie produktami, ważne jest oczywiście to, że równolegle z kanałami dystrybucji i zapleczem produkcyjno-logistycznym rozwijamy także same produkty, które stanowią o sile naszych marek.

No właśnie, i o to chciałabym zapytać. Urządzenia DreamWash (pralki, suszarki), które zadebiutowały na IFA 2017, cieszą się coraz większym uznaniem, a przecież od lat bardziej kojarzono Was ze sprzętem kuchennym. Proszę powiedzieć, skąd ta zmiana i tak mocne skupienie się obecnie na tym segmencie rynku?

Amica zawsze była obecna w tej kategorii. Przez wiele lat mieliśmy własną fabrykę oraz pomysł na pralnictwo. Produkowane przez nas urządzenia były dobrze dopasowane do rynku – z takim pazurem – ciekawymi funkcjami oraz interesującym designem. Rynek się jednak zmienia, więc zdecydowaliśmy się, żeby rozwijać te produkty nieco inaczej – samodzielnie, jeżeli chodzi o koncept, ale z naszymi partnerami, jeżeli chodzi o produkcję. Chcemy, aby nasza marka była jeszcze bardziej widoczna, tym bardziej że pralnictwo jest dzisiaj wyjątkowo istotne. To druga po chłodnictwie kategoria w dużym AGD. W związku z tym w ciągu ostatnich dwóch lat zweryfikowaliśmy nasze podejście do pralek, bazując na tym, że mamy w odniesieniu do nich duże kompetencje, jeśli chodzi o R&D (badania i rozwój – przyp. red.) – mamy inżynierów, którzy projektowali pralki i dalej cały czas obserwują trendy w pralnictwie. Mamy też doświadczonych produkt managerów, którzy doskonale radzą sobie na tym wymagającym rynku. Możemy więc myśleć o tej kategorii w sposób kompleksowy. Zweryfikowaliśmy także samo podejście – jeszcze niedawno byliśmy graczem, który szedł za rynkiem, teraz jednak chcemy iść przed nim. W związku z tym wprowadziliśmy nową linię produktową DreamWash. W tej chwili oferujemy tylko pralki, ale już niebawem pojawią się suszarki. Oznacza to, że chcemy naprawdę zawalczyć o tę ważną kategorię, w której nasze udziały kiedyś sięgały 5–6 proc. Mamy ambicję i możliwości, aby znacznie ten wynik poprawić.

Obecnie produkujecie swoje wyroby w Azji. Jaki w praktyce Amica ma wpływ na proces produkcyjny i kto jest odpowiedzialny za projekt techniczny, a kto np. za wizualny?

Jeżeli chodzi o całe myślenie o produkcie, ma to zawsze dwie nogi. Po pierwsze, istotna jest strona konsumencka. Produkt managerowie, którzy są w moim pionie o dpowiedzialni za pralki i śledzą wszystkie światowe trendy, przyglądają się temu, co dominuje na rynku i go napędza. Jednocześnie wspólnie z kolegami z działu R&D i zakupów analizujemy, którzy dostępni na rynku najlepsi producenci mogą nie tylko dostarczyć nam wysokojakościowych produktów, ale także – wspólnie z nami, według naszych oczekiwań i wskazówek – rozwijać produkt. To, że nie posiadamy własnej fabryki, nie zwalnia nas z odpowiedzialności za jakość produktów. Zależy nam, żeby spełniały one oczekiwania klientów przez długie lata, a tym samym – by Amica była marką wiarygodną w każdej kategorii produktów. Mamy duże zobowiązanie związane ze sprzętem grzejnym, jaki produkujemy – jest on gwarancją jakości i kompetencji naszej marki. W związku z tym, wprowadzając na r ynek kolejny produkt, wkładamy w to pasję i ogromny wysiłek. Po analizie rynku i trendów następuje bardzo żmudny proces testów. Potem sprawdzamy, jaką historię serwisową ma testowany produkt, rozmawiamy z naszym partnerem, co powinniśmy zmienić, usprawnić. Odwiedzamy fabryki i analizujemy cykle produkcyjne – chcemy mieć pełną kontrolę nad tym, co w nich dla nas powstaje. W wypadku ostatniej naszej inwestycji w linię DreamWash poszliśmy nieco dalej – zainwestowaliśmy także we własny design. Wspólnie z naszym dostawcą zdecydowaliśmy się wdrożyć dużo zmian w konstrukcji i wyglądzie produktu. Zarówno elektronika, jak i pokrętło, panel, okno czy rozwiązanie pompy spustowej – wszystko to, podobnie jak wiele innych elementów technicznych oraz wizualnych, zostało zaprojektowane specjalnie dla nas i w dużej mierze z naszym R&D, podobnie jak same funkcje użytkowe, choćby zastosowany generator pary czy system do automatycznego dozowania OptiDose. I wszystko to wiązało się z dużymi inwestycjami po naszej stronie. Naszym celem było stworzenie bezkompromisowego produktu, który będzie miał najbardziej zaawansowane technicznie funkcje i będzie dostępny w cenie, która zmienia układ sił na rynku.

Trendy w pralnictwie 2

Najnosze suszarki polskiej marki stanowią innowacyjną propozycję w dość konkurencyjnej cenie. Wśród ważnych rozwiązań funkcjonalnych znalazło się odświeżanie tkanin parą, suszenie delikatnych tkanin czy też zastosowanie bezszczotkowego silnika BLDC.

Trendy w pralnictwie 3
Trendy w pralnictwie 4
Trendy w pralnictwie 5

Porozmawiajmy o wspomnianej funkcjonalności, bo przy temacie pralek DreamWash jest o czym mówić.

Rzeczywiście, wprowadziliśmy na rynek pralki z kilkoma bardzo użytecznymi funkcjami. Z pewnością trzeba powiedzieć o silniku, bo ten temat to zmora wielu producentów. Postawiliśmy na BLDC (bezszczotkowy silnik zasilany napięciem stałym – przyp. red.), który powoli staje się standardem, i okazało się to dobrym rozwiązaniem. Zapewnia cichą pracę, jest wydajny i bezawaryjny – działa nawet przez 20 lat. Nie mogę też nie wspomnieć o funkcji Add+, czyli o opcji dodawania ubrań w trakcie prania. To bardzo ważne, ponieważ pierzemy zazwyczaj w ramach domowych porządków i często już po uruchomieniu cyklu prania znajdujemy dodatkowe rzeczy – skarpetkę czy dziecięce ubranko. Amica wychodzi klientom naprzeciw, oferując funkcję Add+, której główną zaletą jest sygnalizowanie możliwości otwarcia drzwi na wyświetlaczu w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to pozwala na dodanie rzeczy niezależnie od ich rozmiaru, co znacząco zwiększa funkcjonalność pralki względem podobnych rozwiązań dostępnych na rynku. Podobnie OptiDose, czyli funkcja automatycznego dozowania detergentów – wystarczy wlać je w odpowiedni dozownik i nie trzeba martwić się o to, kiedy i ile detergentu dodać w trakcie prania. Chodzi oczywiście również o dobór właściwej ilości do poszczególnych programów. Zazwyczaj klienci używają za dużo środków piorących i zmiękczających.

A to przecież wiąże się z dodatkowymi wydatkami…

Dokładnie! Wpływa też negatywnie na środowisko. Trzeba pamiętać, że każde użycie detergentu obciąża środowisko naturalne. Aspekt dodatkowy to oczywiście efekt ekonomiczny.

Proszę opowiedzieć też o funkcji parowej, ponieważ nie zastosowaliście tradycyjnej grzałki, lecz generator pary. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie…

Para w profesjonalnych pralniach faktycznie ma kluczowe znaczenie. Często gracze z „wysokiej półki cenowej” stosowali takie rozwiązania w swoich produktach, jednak nie były one dostępne we wszystkich segmentach cenowych, w których pojawiają się nasze produkty. Ponieważ widzimy bardzo duże korzyści płynące z tego typu rozwiązań, takie jak mniej zagniecione i świeższe ubrania, puszyste ręczniki, łatwiejsze prasowanie, postanowiliśmy ambitnie wyjść trendowi naprzeciw. Nawiązując jednak do technologii wytwarzania pary, to może być ona wywarzana na kilka sposobów. Powiedziała Pani o grzałce głównej w wannie urządzenia, co jest najprostszym rozwiązaniem – podgrzana woda generuje parę i ta jest przekazywana do bębna. Nasza konkurencja w większości stosuje właśnie takie rozwiązanie. My jednak postawiliśmy na dużo lepszą jakość i zdecydowaliśmy się na osobny generator pary. Jest to urządzenie, które wytwarza odpowiednią ilość pary, a następnie transferuje ją do bębna. W naszych pralkach podczas jednego cyklu para jest stosowana dwukrotnie – na początku, żeby wspomóc wnikanie detergentu do tkaniny, i pod koniec, żeby wyprane tkaniny były bardziej puszyste i delikatne. Dodatkowo wyróżnia je liczba programów, w których można wykorzystać parę – to jest kolejna unikalna cecha nowych pralek. Z decydowaliśmy się na te rozwiązania, ponieważ wydaje nam się, że oferowanie konsumentowi bardzo praktycznych funkcji i tym samym pokazywanie w innym świetle pozycji marki Amica w tej grupie produktowej to właściwa droga. Ważne jest też, że w trosce o konsumenta stawiamy na jakość i nie wybieramy drogi na skróty. W tym projekcie musieliśmy się solidnie wysilić, aby udowodnić klientowi, że nasze produkty mają unikalne i potrzebne funkcje i wyprzedzają rynek.

Nawiązując do wspomnianych rozwiązań, czy nie obawialiście się krytyki ze strony konkurencji, wprowadzając funkcję określoną jako Add+?

Z całym szacunkiem dla naszej konkurencji – bo jednak to oni marketingowo wypromowali pewną konstrukcję – my poszliśmy jednak w inne rozwiązanie. Wnikliwie przemyśleliśmy, co jest prawdziwą potrzebą konsumenta, i zadaliśmy sobie ważne pytanie, czy rozwiązanie zastosowane przez naszych konkurentów do końca spełnia oczekiwania użytkownika. Jeśli znajdę zapomnianą skarpetkę, włożę ją przez to małe okienko, ale już z jeansami albo dużą bluzą będę musiał się mocno nagimnastykować, aby je tam wepchnąć, co ostatecznie pewnie i tak się nie uda. W z wiązku z tym wspólnie z inżynierami przedyskutowaliśmy, które rozwiązanie byłoby najlepsze, i doszliśmy do wniosku, że lepiej będzie zastosować funkcję pauzy. Pozwala to na włożenie zapomnianych rzeczy przez otwarcie drzwi pralki podczas rozpoczętego już prania. Nasze pralki wyróżnia jasna sygnalizacja, która jest komunikowana przez specjalną ikonę na wyświetlaczu. Dzięki temu użytkownik nie musi zgadywać, kiedy może otworzyć drzwi pralki w trakcie trwania cyklu. Co najważniejsze, funkcja Add+ pozwala nie tylko dodać, ale także wyjąć – jest to o tyle istotne, że jeżeli np. w białym praniu przez przypadek pojawi się kolorowa tkanina, to dzięki naszej funkcji możemy uratować białe tkaniny i ją łatwo wyciągnąć. Czy obawiamy się krytyki? Nie, po prostu wchodzimy w otwartą konkurencję z innymi graczami na rynku i pokazujemy własne, przemyślane rozwiązania. Ostatecznie zdecydują klienci.

Trendy w pralnictwie 7

Konsumenci nie mają jednakowych preferencji zakupowych, jednakże widocznym trendem na dzisiejszym rynku jest kupowanie urządzeń, w których wypierzemy i wysuszymy dużą ilość odzieży. Ważnymi funkcjami są także dodawnie ubrań w trakcie trwającego już cyklu prania oraz pranie szybkie. Co ważne, rynek detergentów zmierza także w kierunku zainteresowania środkami płynnymi, dlatego i na systemy automatycznego dozowania stawia dziś Amica.

Trendy w pralnictwie 8

A czego szukają dzisiejsi konsumenci, co dzisiaj jest największym trendem w pralnictwie?

To jest bardzo trudne pytanie, ponieważ konsumenci nie są jednakowi. Osobiście wydaje mi się jednak, że rynek jest kształtowany w dużej mierze przez użytkowników, k tórzy mają liczne rodziny, więc piorą dużo i często. Tacy użytkownicy dużo wiedzą o praniu i dużo wymagają od swojej pralki. Myśląc właśnie o nich, my, czyli producenci AGD, chcemy ułatwiać ich życie i czynić je prostszym. Dla nich ważne są krótkie programy, pozwalające na jak najbardziej efektywne pranie lekko zabrudzonej odzieży – co ważne, w ofercie mamy krótki program pełny – jeden z najkrótszych na rynku. Mówiąc o trendach, należy wspomnieć o możliwości dodawania ubrań w cyklu prania – ta funkcja niedługo stanie się standardem. Idąc dalej, wierzę, że funkcją pożądaną jest automatyczne dozowanie detergentów. Z tego chociażby powodu, że sam rynek detergentów zmierza w kierunku większego zainteresowania tymi środkami w płynie. W Polsce wygląda to trochę inaczej niż na Zachodzie, tam wraz z pralkami duzi gracze sprzedają także swoje płyny czy kapsułki piorące – idą więc w „case usługowy”. Wydaje mi się, że jednak dużo ważniejsze jest to, by klient sam wybierał najlepszy detergent, a nie był do tego „zmuszany”. Istotnym trendem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest poziom hałasu generowany przez produkty. Otacza nas hałas, w z wiązku z tym im cichsze urządzenie, tym lepiej. Również ważny jest poziom zużywanej energii elektrycznej i wody. Im mniej, tym lepiej. Na koniec należy obowiązkowo wspomnieć o wzornictwie i użytecznych nowinkach technicznych, takich jak choćby wprowadzany przez nas system parowy.

Porozmawiajmy na koniec o suszarkach do ubrań. Aktualnie w Waszej ofercie jest ich niewiele. Wspomniał Pan, że ma to się zmienić, Komunikowali to Państwo także na IFA. Kiedy więc w praktyce zostanie poszerzona linia suszarek do ubrań?

Rynek suszarek niezwykle szybko się rozwija. Do tej pory, chociaż mamy w ofercie suszarki, rozwijaliśmy tę kategorię nieco wolniej. Wynikało to przede wszystkim z redefinicji całego pralnictwa, które od wprowadzenia serii DreamWash postrzegamy dużo szerzej. Mogę zapewnić, że dokładnie i rzetelnie przyjrzeliśmy się tej grupie produktowej. Równolegle do pralek rozwijaliśmy z naszym partnerem linię suszarek z pompą ciepła. Niebawem pojawi się na rynku – myślę, że w ciągu kilku następnych tygodni – całkowicie nowe portfolio suszarek. Będzie ono dostępne zarówno w Polsce, jak i na pozostałych rynkach. Stawiamy na to, aby suszarka była w pełni kompatybilna z designem pralek DreamWash. Dodatkowo stawiamy też na funkcję, którą promujemy w naszych pralkach – na funkcję pary. Chcielibyśmy też, aby klienci zestawiali naszą pralkę z suszarką jako jeden zestaw pralniczy, który łączy specjalna szuflada separująca (łącznik). Dzięki temu będą dysponowali pełną gamą urządzeń, które połączone stanowią całość zarówno jeżeli chodzi o funkcjonalność, jak i d esign.

Czy planują Państwo dodatkowe wsparcie marketingowe suszarek, w postaci choćby akcji konsumenckich?

Już wprowadzając nową linię pralek, Amica zaznaczyła w branży swoją obecność, również jeśli chodzi o działania marketingowe. Skupiliśmy się na targetowanych działaniach komunikacyjnych, których celem było dotarcie do tych użytkowników, którzy poszukują dobrej pralki. O tym, że zostaliśmy dostrzeżeni i zaoferowaliśmy rynkowi świetny produkt, świadczy chociażby fakt, że pralka Amica Dream Wash zdobyła drugie miejsce w kategorii AGD w największym w Polsce plebiscycie „Tech Awards 2017”, w którym ocenie zostały poddane wszystkie urządzenia AGD, niezależnie od kategorii. Jeśli chodzi natomiast o dalszą komunikację i plany marketingowe, to na inaugurację sprzedaży suszarek zaplanowaliśmy kolejną odsłonę kampanii wspierającą pralnictwo marki Amica. W działaniach komunikacyjnych skupimy się na zaprezentowaniu naszych kompleksowych kompetencji w pralnictwie przez pryzmat suszarek. Jeżeli chodzi o promocje konsumenckie, to na dzisiaj nie planujemy takich akcji. Wiedząc, że posiadamy świetny produkt w dobrej cenie, nie widzę sensu deprecjonowania jego jakości przez akcje lub obniżki cenowe.

Nowe suszarki - charakterystyka

Nowe suszarki

Suszarki bębnowe urozmaicają ofertę polskiego producenta, stając się też naturalnym uzupełnieniem zestawu pralniczego DreamWash. Wśród najważniejszych rozwiązań funkcjonalnych znalazł się system suszenia parowego SteamTouch, który pozwala parze wniknąć we włókna, rozluźniając je, prostując i czyszcząc. Tkaniny są też wyraźnie mniej pogniecione. Wygodę i precyzję przy uzupełnianiu wody zapewnia użycie dozownika AquaDose. Dzięki bezszczotkowemu silnikowi nowej generacji – Logic Drive 2.0 – suszarka nie tylko pracuje ciszej, ale i ma dłuższą żywotność. Jest też energooszczędna, czego potwierdzeniem jest klasa efektywności energetycznej A+++. Łatwość obsługi zapewnia system czujników DrySensor, który wykrywa temperaturę i wilgotność wsadu, dostosowując automatycznie czas suszenia.

Rozmawiała Magda Strzykalska

2018-04-10

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket