Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

PHILIPS

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej

W 10. edycji imprezy Poland & CEE Retail Summit 2018, która odbyła się w dniach 13–14 marca w warszawskim hotelu Hilton, udział wzięło wielu czołowych przedstawicieli sektora handlowego. Na jubileuszowym spotkaniu nie zabrakło przedstawicieli firmy Philips Lighting, „Platynowego Partnera” kongresu.

Dwudniowy Poland & CEE Retail Summit to najważniejsze i najbardziej reprezentatywne spotkanie polskiego sektora handlu i FMCG (fast-moving consumer goods). W trakcie imprezy odbywały się rozmaite sesje, warsztaty, m.in. dla managerów i dyrektorów ds. zakupów z sieci handlowych, oraz prelekcje.

Iwona Łuniewska-Plona, marketing manager w firmie Philips Lighting, podczas panelu pt. „Przekonaj klienta do aplikacji. Jak zwiększyć atrakcyjność aplikacji sklepu dzięki technologii lokalizacji?” omówiła wyniki przeprowadzonych na zlecenie Philipsa badań dotyczących zachowań zakupowych Polaków oraz trendów w zwyczajach konsumenckich. Okazuje się, że wciąż wielu konsumentów (aż 52 proc.) korzysta podczas zakupów z gazetek sieci handlowych, niemal 50 proc. tuż przed podjęciem decyzji zakupowej porównuje ceny w Internecie, a jedynie 6 proc. używa aplikacji wspomagających zakupy. Powodów takiego zachowania jest wiele. Przede wszystkim klienci nie widzą dla siebie korzyści z zakładania konta w aplikacji mobilnej lub w ogóle nie chcą zakładać konta, zwłaszcza jeśli to miałoby wiązać się z koniecznością podawania danych osobowych.

Rozwiązaniem wielu wątpliwości konsumentów może okazać się system Indoor Positioning, którego szczegóły przybliżył zgromadzonym Tomasz Waszkiewicz, CEE retail & hospitality director w Philips Lighting. Podczas prelekcji zdradził kilka szczegółów związanych z wprowadzeniem tego rozwiązania na rynek, jego funkcjonowaniem, a także dalszym rozwojem.

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej

Iwona Łuniewska-Plona, marketing manager w firmie Philips Lighting, omówiła m.in. sytuację na polskim rynku aplikacji mobilnych związanych z sektorem handlowym (Fot. Philips Lighting).

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej 2

Tomasz Waszkiewicz, dyrektor sprzedaży w firmie Philips Ligting, przedstawił najważniejsze zalety systemu nawigacji wewnętrznej opracowanego przez Philipsa (Fot. Philips Lighting).

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej 3

Stoisko firmy Philips Lighting na kongresie Poland & CEE Retail Summit 2018 cieszyło się dużym zainteresowaniem (Fot. Philips Lighting).

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej 4

Odwiedzając stoisko Philipsa, można było zapoznać się ze szczegółami funkcjonowania systemu Indoor Positioning (Fot. Philips Lighting).

Innowacyjny system nawigacji wewnętrznej 5

Podczas kongresu Poland & CEE Retail Summit na temat rozwiązania Indoor Positioning mieliśmy okazję porozmawiać z Tomaszem Waszkiewiczem, przedstawicielem firmy Philips Lighting.

Redakcja: System Philipsa to innowacyjne, wyjątkowe na skalę światową rozwiązanie. Proszę przybliżyć naszym czytelnikom, na czym ono polega.

Tomasz Waszkiewicz: W dużym uproszczeniu można by porównać funkcjonalność i efekt takiego rozwiązania z działaniem Google Maps, tyle że w przestrzeni sklepowej. Sama warstwa techniczna naszego systemu działa jednak w oparciu o inne technologie. System nawigacji wewnętrznej Philipsa może być integralną częścią aplikacji zakupowej oferowanej przez sklep, co sprawia, że zwiększa się jego funkcjonalność. System wykorzystuje oświetlenie sklepowe, co jest dużą przewagą naszego rozwiązania, m.in. brak konieczności instalowania dodatkowych nadajników czy dodatkowego okablowania poza oświetleniem, które i tak musi być w sklepie. Jak wiemy, światło jest falą elektromagnetyczną. Można tak zaprojektować układ źródła światła, by wysyłał unikalny „kod”, przypisany do konkretnego urządzenia mobilnego. Dzięki powiązaniu tego sygnału z jego lokalizacją w przestrzeni możemy z dokładnością do 30 cm określić położenie klienta w sklepie lub położenie produktu, którego on szuka.

 

Jakie korzyści daje taka aplikacja konsumentom i właścicielom sklepów?

Tomasz Waszkiewicz: Co ważne z punktu widzenia konsumenta, system Indoor Positioning nie pobiera żadnych informacji z urządzeń klientów, takich jak np. adresy IP czy dane personalne. Sama aplikacja, która ma tę funkcjonalność, zapewnia przy tym wygodę zakupów i pozwala łatwiej odnaleźć, zlokalizować pożądane produkty, co w sklepach wielkopowierzchniowych niejednokrotnie bywa problemem. Za pomocą aplikacji klient może mieć też możliwość sygnalizowania problemu doradcy na konkretnym dziale sklepowym. Jest to szczególnie ważne w dużych sklepach z narzędziami, materiałami budowlanymi czy z elektroniką użytkową. Indoor Positioning, dzięki możliwości analizowania danych, to również cenne źródło informacji dla sprzedawców o tym, jak klienci poruszają się po sklepie, czego potrzebują, czego najczęściej szukają. Jak wynika z naszych analiz, dla sieci handlowej korzystanie z Indoor Positioning oznacza również wzrost wartości „koszyka” osób korzystających z aplikacji o nawet 20 proc. Oprogramowanie opracowane przez Philips Lighting pozwala też m.in. na tzw. cross selling, czyli wysyłanie klientowi „na bieżąco” dodatkowych ofert promocyjnych produktów, które będą powiązane z tym, czego akurat poszukuje za pośrednictwem aplikacji sklepu.

 

Philips Lighting wprowadził już system nawigacji wewnętrznej w sklepach sieci MediaMarkt i Carrefour, m.in. w Holandii i Francji. Czy tego typu rozwiązań możemy wkrótce spodziewać się również w polskich sklepach wielkopowierzchniowych?

Tomasz Waszkiewicz: Zbudowanie systemu i uruchomienie aplikacji do nawigacji wewnętrznej w sklepie to proces wieloetapowy, bo wymaga wzorowej współpracy wielu różnych działów po stronie sieci handlowej, m.in. działu technicznego czy marketingu. Sama instalacja zajmuje ok. 6 miesięcy. W Polsce na tę chwilę mamy kilka projektów już zakończonych na etapie technicznym. Ponieważ wprowadzenie aplikacji jest także powiązane z planem marketingowym sieci, dla których zostały one opracowane, nie możemy jeszcze oficjalnie zdradzić, gdzie ostatecznie w Polsce pojawi się system Philips Lighting Indoor Positioning. Najprawdopodobniej ogłosimy to jeszcze w tym roku.

 

 

2018-03-16

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket