Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

4 Design Days! wideo- i fotorelacja z wydarzenia

4 Design Days!

Organizator poinformował, że pierwsze dwa dni targów zgromadziły blisko 9 tysięcy gości biznesowych, związanych z branżą wyposażenia wnętrz. W kolejnych dniach do Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach przybyło 25000 osób. To wyjątkowy sukces marketingowy, ocenia sama branża!

Tematyka tegorocznych targów wiązała się przede wszystkim ze społecznymi funkcjami architektury, mówiono też o miastach przyszłości czy projektowaniu bez barier. Oprócz licznych debat i prelekcji, zadbano o część prezentacyjną produktów na ponad 2100 m2 powierzchni. Targi 4DD zgromadziły ponad 300 producentów mebli i artykułów wyposażenia wnętrz, a to dopiero trzecia edycja!

Specjaliści uważają, że polskie targi, takie jak 4DD, odważnie podążają za najważniejszymi w branży targami zagranicznymi – takimi jak LivingKitchen w Kolonii czy EuroCucina w Mediolanie. Oprócz światowego wzornictwa, coraz bardziej widoczny jest tzw. polski rys projektowy, który udowadnia, że na arenie międzynarodowej nasz krajowy produkt jest także w cenie.

 

Katowice po raz kolejny przyciągnęły tłumy!

– Z Katowic można czerpać pomysły do woli, mamy wiele śmiałych dzieł architektonicznych, które się nie starzeją – powiedział Marcin Krupa, prezydent miasta, witając gości już trzeciej edycji 4 Design Days,

Katowice już od trzech lat wyznaczają kierunek trendom, pokazują co jest na topie i kto dziś bryluje na rynku wyposażenia wnętrz. Wydarzenie, które w ciągu czterech dni przyciągnęło niemal 35 000 osób, udowadnia że design jest dla każdego, każdego też potrafi zaabsorbować. Katowickie hale wystawiennicze odwiedzili nie tylko branżyści, czyli przedstawiciele i handlowcy tego rynku, ale i architekci, projektanci, deweloperzy i inwestorzy oraz zwykli konsumenci. Podczas dni otwartych przybyli oni by podziwiać dzisiejsze wnętrza, by zaczerpnąć inspiracji do własnych domów, by być może skusić się na nieplanowany remont. To głównie dla nich przygotowane zostały liczne pokazy kulinarne, prelekcje i warsztaty. Wielu architektów pomogło przybyłym także w aranżacji czy wstępnych projektach, zadbano też o warstwę informacyjną i ponad 50 prelekcji o tematyce architektonicznej i wyposażenia wnętrz.


Organizator w tym roku powiększył obszar ekspozycyjny i oprócz Międzynarodowego Centrum Wystawienniczego, wynajął także przynależącą do MCW, halę Spodek.


Jakie kolory, jakie wzory w 2018 r.?

Widocznym trendem jest zainteresowanie klientów droższymi rozwiązaniami do kuchni, łazienki czy salonu. Sami architekci z dumą polecają je dobrze usytuowanym klientom, ponieważ zainteresowanie jest duże – luksusowe wnętrza stają się swoistą wizytówką domownika, o której chyba każdy marzy. Co ważne, pobyt na te rozwiązania nie maleje, wręcz przeciwnie – z każdym rokiem się zwiększa. Trend ten udowadnia wiec, że chcemy aby nasze domy były bardzo dobrze wyposażone i wyróżniające się spośród masowych rozwiązań.

Według architektów i projektantów w 2018 r. panować będzie kolor, nie ważne jest jaki, ważne aby był żywy – wnętrza z najnowszych okładek będą więc nasycone barwami, często bardzo odważnymi. Jak jednak łączyć wspomniane mocne tony kolorystyczne z dość stonowaną naturą Polaków, która bardziej woli szarości, beże i neutralną biel? Według specjalistów, których mogliśmy słuchać podczas wielu prelekcji, w odpowiedniej aranżacji i dodaniu wspomnianego koloru pomocne będą tkaniny i desenie. Podczas 4DD zobaczyliśmy wielu producentów z segmentu tekstyliów, tkanin i dekoracji. Ten obszar, często traktowany po macoszemu, jest dziś wyjątkowo potencjalnym rynkiem. Mówimy nie tylko o zasłonie, firance czy kocu, które wykończą wnętrze i je ocieplą – ale także mówimy o tkaninach dekoracyjnych (poduszki, narzuty) i funkcyjnych (obicia mebli, krzeseł, foteli).

Nadal jednak biel i odcienie szarości są w naszych wnętrzach podstawą – nie trzeba ich jednak całkowicie eliminować, będą one idealną bazą do dalszej aranżacji, np. zastosowania kontrastującej kanapy lub czerwonej komody. Projektanci widzą swego rodzaju trend, który wskazuje na to, że klienci którzy są coraz bardziej obeznani ze światem wzornictwa, podróżują, mają swobodny dostęp do nowinek, co automatycznie otwiera ich horyzonty, częściej decydują się na zaryzykowanie i wprowadzenie odważnego koloru do wnętrza. Tacy klienci mogą onieśmielić kolejnych, co jest oczekiwanym i pożądanym zjawiskiem.

Podczas sesji tematycznej, w której skupiono się na trendach kolorystycznych, mówiono także o projektowaniu ścian. Dla przykładu według marki Flügger, 2018 będzie przełomowym rokiem, bowiem tegoroczne trendy będą obowiązywać na rynku przez kolejne 2–3 lata. Nowością jest jednak to, że łączymy ze sobą dwa sąsiadujące ze sobą na kole kolorów barwy np. granat z zielenią. Modnymi zestawieniami będą więc np. kolory śliwki z miętą, odcienie szarości i powrót stylu Art. Deco. Nadal pożądane będą kolory połyskujące, tj. metaliczne, miedziane czy złote. Najmodniejszymi kolorami będą jednak granat, odcienie niebieskiego i kolor… różowy.

 

Oświetlenie i smart dom w modzie

4DD to także technologia i smart dom – w tej kwestii być może nie było wielu wystawców, jednakże modna tematyka oraz produkty, które z każdym kolejnym rokiem rozszerzają swoją funkcjonalność o zdalne sterowanie, powodują wyjątkowe zainteresowanie wśród klientów. Wśród producentów, którzy zrobili na odwiedzających duże wrażenie może pochwalić się marka Fibaro czy Somfy.

Dużo mówiono także o idei smart homu podczas wykładów i prelekcji. Już tradycyjnie tę kwestię omówił dokładnie Zbigniew Urbański, który opowiadał o swoich doświadczeniach, a także doradzał w wyborze produktów. Według niego dom inteligentny to bezpieczeństwo, wygoda oraz oszczędność pieniędzy.

W oświetleniu zaś nadal króluje minimalizm – proste linie opraw, wykorzystujące małą przestrzeń w aranżacji. Oczywiście nadal klienci spoglądają na innowacyjne kształty i wyraziste w formie lampy dekoracyjne i wiszące, jednakże sprzedaż pokazuje, że jesteśmy tradycjonalistami i wybieramy klasyczne oświetlenie. Nadal najczęściej wybieraną technologią jest ta ledowa.

 

Kuchnia… od kuchni

Inaczej, niż w przypadku ścian czy dekoracji, ma się sprawa z kolorystyką mebli oraz sprzętu kuchennego. Tutaj nadal prym wiodą klasyczne odcienie czerni oraz stali. Producenci jednak chcą urozmaicić wygląd frontu urządzeń, stosując ciekawe dekoracje panelu sterowania – pokrętła są stylizowane lub całkowicie w odmiennym kolorze, np. miedziane lub pozłacane. Przykładów można mnożyć, podobnie jak wyjątkowych serii, które zobaczyliśmy na targach 4DD. Najciekawszymi była seria marki Siemiens iQ700 na stoisku meblowym Vigo Kuchnie, linia urządzeń do zabudowy Wish marki Teka, Frames by Franke, Absolute Black oraz Platinum marki De Dietrich (wraz z ekspozycją ponownie dystrybuowanej na polskim rynku, francuskiej marki Brandt – dystrybucja czeski Elmax), a także chociażby kuchnia wolnostojąca marki Fulgor Milano, która w myśl włoskiego wzornictwa dba o jak najlepszą jakość grzania.

Duże zainteresowanie wzbudziły także dzisiejsze okapy, które jeśli są dobrze wyeksponowane, mogą być prawdziwym urozmaiceniem wzorniczym wnętrza kuchennego. W tej kwestii brylowały takie marki jak Elica (z ekspozycją u Vigo Meble, Verle Küchen oraz A&K Kuchnie), Faber (z własną ekspozycją na stoisku dystrybutora, Dom Bianco), a także Kernau (z nowym rodzajem filtrów plasmaNorm), Falmec oraz Globalo.

 

Trendy: jeśli meble, to jakie?

Meble z kolei zachowane są w ciemnych tonacjach, głównie matowych. Projektanci odnotowują rosnącą popularność powierzchni naturalnych lub tych imitujących naturalne materiały, tj. kamienia, drewna, betonu. Aktualne trendy aranżacyjne dotyczące przestrzeni kuchennej utrzymują się. Odkąd dokonała się zmiana myślenia o kuchni jako małym i pragmatycznym pomieszczeniu, zmieniły się także produkty i ich funkcjonalność. Dziś dominuje otwarta przestrzeń wielofunkcyjna, która nabiera nowego znaczenia. W kuchni się już nie tylko gotuje, ale przebywa, rozmawia, pije wino i je przekąski, czyta książki przy wygodnej wyspie… Meble są więc nieco inaczej projektowane, podobnie, jak systemy ich wyposażenia (dominują zatrzaski aniżeli uchwyty). Meble muszą już nie tylko ładnie wyglądać, ale przede wszystkim pasować do użytkownika. Muszą być też dobrze wyposażone, a to prezentowały takie marki jak Peka, Zajc Kuchnie, Halupczok czy Max Kuchnie.

Kuchnia otwarta, czyli połączenie kuchni z salonem jest od kilku ostatnich lat najpopularniejszą formą zabudowy. Mało kto dziś decyduje się na kuchnię w osobnym pomieszczeniu, bowiem oddala ona domowników od siebie (osoby odpoczywające w salonie są oddzielone ścianą od osób zajmujących się przygotowaniem posiłków). Podczas prelekcji mówiono także o tym jak zmienia się kształt zabudowy meblowej (dostępność wspomnianej wyspy idzie w parze z zabudową w kształcie litery „L”) oraz co proponują producenci mebli.

 

Wyposażenie strefy kuchennej

Armatura nie zmienia kierunku projektowania, inaczej jednak podchodzimy do aranżacji strefy zmywania. Podobnie jak płyty grzewcze czy okapy nablatowe, tak i zlewozmywaki montowane są na równi z blatem. Kolorystyka baterii i zlewów pozostaje bez zmian, choć coraz chętniej dostrzegamy produkty w wariacjach z miedzią czy złotem, podobnie jak wspomniane AGD. Duże znaczenie, zwłaszcza w armaturze kuchennej ma kształt – podczas targów najwięcej modeli zachowanych było w minimalistycznym nurcie baterii prostych, kanciastych. Dużo było także modeli sztorcowych, w klasycznym chromowym połysku – oczywiście z praktyczną wyciąganą wylewką. Wspomniane rozwiązania mogliśmy oglądać na stoisku marki Deante, La Torre (nowa włoska marka importowana przez Ferro, dystrybuowana w sieciach salonów Blu), Teka, Franke, Kernau, Grohe oraz Blanco.


Wystawy i sesje, które przyciągnęły tłumy

W ramach 4 Design Days, odbyło się kilka wystaw towarzyszących. Wśród nich „Design jest dla Ciebie”, „Let’s Talk about Garbage” (studia nad współczesnymi systemami gospodarki odpadami i sposobami ich recyklingu) czy „Wysoko...” (wystawa prezentująca 8, z 13. wykonanych przez Kuryłowicz@Associates wieżowców o wysokości od 70 do 233 metrów). Duże uznanie należy się także organizatorom finałowych konkursów: Property Design Awards 2018, Housemarket Silesia Awards 2018 i Meble Plus – Produkt 2018. W programie Dni Otwartych znalazły się także imprezy i sesje tematytyczne, jak Maraton Architektury Tomasza Pągowskiego i Marcina Szczeliny z udziałem gości specjalnych, m.in.: Roberta Koniecznego, Ivana Blasi, Giovanny Carnevali i Krzysztofa Ingardena; wystąpienia gwiazd telewizji: Jimi’ego Odgena, Omeny Mensah, Zbigniewa Urbańskiego.

Najciekawsze stoiska tegorocznej edycji

Podczas targów wybrano także najciekawsze ekspozycje. Jury konkursu „Exhibitor Design Award 2018“ spośród 300 wtstawców, przyznało nagrody, takim markom jak:

  • Kontakt Simon (stoisko nr 29 SW MCK)
  • Merkury (stoisko nr 18 SW MCK)
  • Finsa Polska (stoisko HD)
  • A&K Kuchnie/Kamico (stoisko nr 26 SW MCK)
  • Comitor/Blanco (stoisko PS 31)
  • Caesar Stone (stoisko nr 105 SW MCK)


Tekst i zdjęcia: Magda Strzykalska

Realizacja wideo:Milena Ziomek

 

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket