Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

ZIPSEE

Polski rynek urządzeń „smart”

Polski rynek urządzeń

W konferencji prasowej zorganizowanej w Ministerstwie Rozwoju wzięli udział Michał Kanownik – prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i ówczesny wiceprezes Rady Ministrów i Minister Rozwoju i Finansów, a obecny premier Mateusz Morawiecki, którzy przedstawili raport „Polska rewolucja w segmencie smart”.

Według raportu Polska staje się liderem w produkcji „inteligentnej” elektroniki użytkowej. Z taśm produkcyjnych fabryk urządzeń RTV i AGD w Polsce coraz więcej opuszcza produktów „smart”, a producenci inwestują większe środki w budowę centrów R&D w naszym kraju. Co istotne, zdecydowana większość z tych urządzeń wysyłana jest za granicę. Polacy coraz więcej wydają również na nowoczesne telewizory czy duży sprzęt AGD. Ocenia się, że przychody sektora urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. W 2016 r. aż 87 proc. produkcji urządzeń AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę rokrocznie wysyłanych jest niemal 90 proc. ich produkcji.

Jak wynika z raportu, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. Pod tym względem brakowało nam około trzech lat, w 2016 r. dwóch lat, a w tym roku ten dystans skurczył się do roku. Jak wynika z raportu, przeciętny Polak wymienia telewizor średnio co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 zł i 200 zł na lodówkę. – Producenci sprzętu AGD i RTV coraz chętniej wybierają Polskę jako miejsce dla ośrodka R&D, Jest to istotne z punktu widzenia całej polskiej gospodarki, ponieważ rozwiązania tworzone w centrach R&D są wykorzystywane przy produkcji urządzeń z sektora elektronicznego na całym świecie, więc tym samym rośnie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej – podkreślił Michał Kanownik.

– Sektor elektroniki użytkowej to dziś jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywny udział. Nasz rząd jako pierwszy w Polsce stworzył kompleksowy ekosystem dla rozwoju innowacji, składający się z szeregu ulg podatkowych, instrumentów wsparcia finansowego i rozwiązań ułatwiających współpracę nauki z biznesem – powiedział premier Mateusz Morawiecki. Raport podaje, że ogromną szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wykorzystujące rozwiązania typu smart home. Produkcją „inteligentnych” rozwiązań w naszym kraju zajmuje się obecnie 10 fabryk, gdzie powstają najnowszej generacji telewizory, piekarniki, lodówki, pralki, zmywarki oraz okapy. W Polsce funkcjonuje też 7 centrów R&D, które zajmują się badaniem i rozwojem produktów z segmentu elektroniki użytkowej. Wydatki na ten cel w naszym kraju w sektorze AGD sięgnęły już prawie 150 mln euro i są jednymi z największych w Europie, po Niemczech i Włoszech. Konferencja była także okazją do spotkania z firmami członkowskimi ZIPSEE Cyfrowa Polska.

Polski rynek urządzeń „smart” 2

Michał Kanownik oraz premier Mateusz Morawiecki zaprezentowali wspólnie raport pt. „Polska rewolucja w segmencie smart”.

Polski rynek urządzeń „smart” 3

Premier Mateusz Morawiecki zapewnił firmy i dziennikarzy o wsparciu polskiego rządu dla branży elektronicznej.

Polski rynek urządzeń „smart” 4

„W UE sektor robotyki nowych technologii, w tym urządzeń smart odgrywa coraz większe znaczenie”– powiedział Michał Kanownik.

Polski rynek urządzeń „smart” 5

Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie mediów.

Polski rynek urządzeń „smart” 6

Nie zabrakło zdjęcia z uczestnikami konferencji.

2018-01-09

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket