Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

TECHNISAT

Dynamiczny rozwój i jakość

Dynamiczny rozwój

Rozmowa ze Stefanem Könem – dyrektorem zarządzającym firmy TechniSat Digital GmbH.

Stefan Kön pochodzi z Daun w Eifel i pracuje w firmie TechniSat od jej założenia w 1987 roku. Na początku kariery ukończył szkolnie zawodowe związane z handlem hurtowym oraz zagranicznym i pracował w dziale sprzedaży. W 1994 r. został szefem sprzedaży w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Od 1999 r. jest członkiem zarządu TechniSat Teledigital AG w Strassfurt. Dzisiaj jest dyrektorem zarządzającym i nadal odpowiada za sprzedaż w regionie DACH i pozostałych krajach eksportowych.

Redakcja: firma TechniSat obchodziła w 2017 r. 30-lecie powstania. To okazja do przypomnienia historii firmy jej osiągnięć.

Stefan Kön: To prawda, za nami 30 lat działalności. Miałem tę przyjemność tworzyć firmę od podstaw, od samego jej początku. TechniSat Digital GmbH założony został w 1987 r. przez Petera Leppera w Daun w regionie Eifel. W założeniach miał się zajmować produkcją wysokiej jakości urządzeń do odbioru sygnału satelitarnego. To właśnie na produkcji anten i dekoderów satelitarnych zbudowana została obecna pozycja naszej firmy. Pierwszym z kamieni milowych było rozpoczęcie produkcji w naszym własnym zakładzie produkcyjnym w 1990 r. Kolejnym istotnym krokiem było utworzenie w 1997 r. oddziału odpowiedzialnego za branżę automotive. W 1998 r. z naszych linii produkcyjnych znajdujących się na terenie Niemiec zjechały pierwsze telewizory. W 2006 uruchomiliśmy zakład produkcyjny w Polsce. W 2012 r. pojawiły się nasze pierwsze radia DAB+, a od 2016 r. mocno pracujemy nad nowoczesnymi rozwiązaniami smart home.

Przejdźmy do teraźniejszości. W 2016 r. było kilka wydarzeń znaczących dla działalności firmy. Czy sprzedaż fabryk i centrów badawczych TechniSat automotive chińskiemu koncernowi Ninbo oznacza wycofanie się z rynku motoryzacyjnego?

Sprzedaż działów TechniSat Automotive do Joyson i Preh to bardziej rezultat kierunków naszego rozwoju. Struktury Automotive naszej firmy rozwijaliśmy globalnie przez ponad 15 lat. Musiały zostać odsprzedane, aby pozwolić nam skupić się na nieustannie rozwijającej się branży consumer electronic. Muszę jednak Pana pocieszyć, ponieważ w ramach naszej grupy Techniropa Holding rozwijamy obecnie inne środki transportu. Mowa tu o e-bike’ach, które prezentowaliśmy już w trakcie tegorocznych targów IFA w Berlinie.

Dynamiczny rozwój i jakość 2

TechniSat Digital jest częścią Techniropa Holding GmbH. Czy może Pan krótko wyjaśnić naszym czytelnikom, jakie firmy należą do tej grupy i co robią?

Grupa Techniropa Holding GmbH to nic innego jak zrzeszenie firm, co prawda, różnych, ale jednocześnie niezwykle innowacyjnych w obszarach naszej działalności biznesowej. Działalność w ramach tej struktury umożliwia nam optymalne wykorzystanie zasobów i środków na wielu różnych polach działalności. W ramach grupy powstają nie t ylko dobra z grupy elektroniki użytkowej, ale i e-bike, markowe alkohole, unikalne drewniane meble wykonane z drewna po beczkach z winem czy nowoczesne aplikacje na urządzenia mobilne.

Większość producentów sprzętu RTV przenosi produkcję do Chin, obniżając koszty. jakie produkty są produkowane w Niemczech?

Odpowiedź na takie pytanie jest tylko jedna. Od 30 lat naszym największym atutem byli i są nasi pracownicy. Know how, które dzięki nim posiadamy, pozwala nam utrzymać wysoką pozycję wśród europejskich producentów elektroniki. Wśród urządzeń, które trafiają na rynek z naszych zakładów, znajdą Państwo zarówno telewizory, dekodery, cyfrowe radia, jak i anteny satelitarne oraz niezbędny osprzęt i akcesoria.

Przez ostatnie 10 lat firma inwestowała w Polsce w fabrykę w Obornikach Śląskich. Czy firma zmierza nadal inwestować w Polsce?

Lokalizacja w Obornikach Śląskich ewoluowała z dodatkowego zakładu produkcyjnego w jedną z naszych najistotniejszych dywizji. Nie bez przyczyny nieustannie w tę lokalizację inwestowane są nasze zasoby i środki. Obecnie linie produkcyjne przygotowane są pod tzw. produkcję OEM, a teren zakładu co miesiąc opuszcza nawet 350 000 gotowych produktów.

Dynamiczny rozwój i jakość 3

Znaczącym wydarzeniem był rebranding marki TechniSat. Dlaczego firma zdecydowała się na ten krok?

W 2016 r. TechniSat wkroczył w nową erę. Erę, w której firmy nie skupiają się już tylko na oferowanym produkcie, ale myślą bardziej całościowo, m.in. o tym, co urządzenie wniesie dla klienta, konsumenta, jak zmieni jego życie. Nowy branding i strategia zostały opracowane przez firmę zewnętrzną, aby wnosić jak najwięcej świeżości. Dzięki wytężonej pracy agencji mamy dziś nowe logo, odświeżone kolory i niezwykle rozpoznawalny na rynku design.

Ostatnie lata to znaczne poszerzenie oferty produktowej. W jakich kierunkach idzie rozwój firmy?

Tak jak już wspomniałem, dziś cały świat się zmienia. Każdy korzysta z Internetu w każdym miejscu – w pracy, w aucie, w domach. Staramy się podążać za tymi trendami i wyznaczać nowe, dlatego nie skupiamy się już tylko na tworzeniu dekoderów czy telewizorów. Staramy się czerpać z naszej pozycji rynkowej w tych kategoriach i przełożyć to wszystko na sukces w innych dziedzinach.

Dynamiczny rozwój i jakość 4

Porozmawiajmy o technice satelitarnej. W Polsce firma jest najbardziej znana z produkcji wysokiej klasy odbiorników satelitarnych i osprzętu satelitarnego. Popyt jednak na nie spada, na rzecz tańszych odbiorników DVB-S oferowanych przez platformy cyfrowe. Czy rynek odbiorników DVB-S wysokiej klasy dla klientów indywidualnych stał się niszowy?

W naszej ofercie mamy wiele różnych rozwiązań, które trafiają do różnych segmentów w zależności od funkcjonalności. I choć bardzo często nasze produkty są droższe, to związane jest to z licznymi wartościami dodanymi, o których już wspominałem. Dla uzupełnienia oferty o produkty masowe stworzyliśmy również dodatkowe marki, w tym także markę przeznaczoną na Polski rynek, znaną Państwu pod nazwą Cyfrowy Ekspert. Dzięki tak bogatej palecie oferowanych przez nas rozwiązań każdy znajdzie coś dla siebie.

Firma TechniSat sprzedaje również telewizory z podwójnymi tunerami DVB-S/DVB-T/DVB-C. Czy nie jest to lepsze rozwiązanie niż set top box?

Oferowanie jednego rozwiązania nie blokuje nas w dostarczaniu także tego drugiego. Dostarczamy produkty, które są odpowiedzią na oczekiwania klientów. Więc jeżeli klienci posiadają już telewizor, a chcą go rozbudować o nowoczesne rozwiązania smart TV, mamy dla nich propozycję.

Dynamiczny rozwój i jakość 5

Jak Pan widzi rozwój telewizji Ultra HD w aspekcie techniki satelitarnej? Czy warto w nią inwestować, biorąc pod uwagę szybki rozwój sieciowych serwisów VoD, takich jak Netflix czy amazon, oferujących bardzo dużo atrakcyjnych filmów 4K i z HDR?

Ultra HD jest już standardem – szczególnie tu, na terenie Niemiec. Z pewnością zmieni się to również w Polsce. Nie mogliśmy nie zauważyć lub po prostu pominąć tego kierunku rozwoju. Dlatego w naszej ofercie od co najmniej 24 miesięcy znajdują się zarówno telewizory, jak i dekodery, które obsługują ten standard, i to niezależnie od tego, jakie jest źródło sygnału. Jak Pan pewnie zdaje sobie sprawę, są to przecież urządzenia typu smart.

W Polsce telewizory marki TechniSat są prawie niedostępne ze względu na cenę. jak wygląda sytuacja na rynku niemieckim? Czym się wyróżniają telewizory marki TechniSat w porównaniu z odbiornikami TV największych graczy na rynku, czyli firm koreańskich i chińskich?

Na terenie Niemiec, jak i na terenach krajów niemieckojęzycznych (DACH) pozycja naszej firmy jest bardziej niż solidna. Od niemal 3 dekad jesteśmy jednym z głównych dostawców sprzętu RTV. Sprzętu, którego wartościami są wysoka jakość oraz dodatkowe funkcje i zalety. Nasza wysoka pozycja to również zasługa ludzi, z którymi przez te wszystkie lata współpracujemy. To dzięki naszym wyjątkowym relacjom z dystrybutorami jesteśmy dziś tu, gdzie jesteśmy. Nie można jednak powiedzieć, że stoimy w miejscu. Nieustannie idziemy z duchem czasu i nasze urządzenia dostępne są także w naszym własnym sklepie internetowym.

Dynamiczny rozwój i jakość 6

Czy na trudnym rynku telewizorów poszerzenie oferty o telewizory Nordmende nie spowoduje zmniejszenia sprzedaży telewizorów marki TechniSat?

Nie uważam tak. Z własnego doświadczenia wiem, jak istotna jest nie tylko różnorodna oferta, ale i odpowiednie brandowanie, co w połączeniu z solidną grupą dystrybutorów przekłada się na nasz sukces rynkowy.

Patrząc na bogatą ofertę produktową firmy, wyraźnie widać zaangażowanie w rozwój cyfrowej techniki radiowej DaB+. Czym wyróżniają się odbiorniki DaB marki TechniSat i jakie miejsce w sprzedaży zajmują w Niemczech i w Polsce?

Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że ta część rynku będzie się tak dynamicznie rozwijać, a sam standard DAB+ był tylko wizją dalekiej przyszłości. Dziś to wszystko jest standardem, a my cieszymy się z dobrze obranego kierunku. Jak Pan zapewne wie, tematyka DAB była nam bliska już pod koniec lat 90. W związku z popularnością stacji DAB+ w Niemczech oraz z naszym know how w tej dziedzinie jesteśmy w stanie zbudować tak potężną ofertę. Liczymy również na to, że także w Polsce cyfryzacja nabierze tempa, tak aby konsumenci mogli się zapoznać z wszystkimi możliwościami naszego sprzętu. Jeżeli chodzi o informację o naszej pozycji, to na chwilę obecną jesteśmy w top 3 najpopularniejszych producentów radioodbiorników w Niemczech i w top 10, jeżeli chodzi o radia DAB+ oferowane w Polsce.

Dynamiczny rozwój i jakość 7

Druga znacząca nowa grupa produktowa to audio – głośniki i systemy audio. jak Pan widzi rozwój tego działu i nawiązanie współpracy z firmą elac?

Tak jak już w naszej rozmowie wspominałem, odeszliśmy od modelu działalności polegającym na dostarczania samego produktu. Weszliśmy w erę dostarczania rozwiązań. Naturalne jest więc uzupełnienie oferty radioodbiorników o systemy głośników, kabli, anten. Ponieważ firma Elac jest świetnie znanym i rozpoznawanym dostawcą głośników, dla którego również niezwykle istotny jest aspekt jakościowy, zupełnie naturalnym rozwiązaniem było połączenie naszych wysiłków. Z tego połączenia powstało niezwykłe rozwiązanie w dziedzinie głośników multiroom – seria Audiomaster.

Na targach IFA duże zainteresowanie wzbudziła Sonata 1 – nowatorskie urządzenie multimedialne. jakie są o nim opinie po targach?

Faktycznie, urządzenie zostało przyjęte niezwykle ciepło zarówno przez prasę, jak i przedstawicieli biznesu. Sonata 1 to odpowiedź na trendy rynkowe. Dziś już nie tylko parametry wideo decydują o zakupie aspektem. Dziś niezwykle modne jest oferowanie dobrej jakości dźwięku. My postanowiliśmy pójść o krok dalej i stworzyliśmy urządzenie przyszłości. Doskonale zaprojektowane i wykonane połączenie czystego obrazu Ultra HD z niezwykłym dźwiękiem soundbara.

Smart home to najmłodszy dział rozwijany przez firmę TechniSat. Oferowany jest system bezprzewodowy. jakie zalety ma system i do jakiej grupy odbiorców jest kierowany?

Technika TechniSat Smart Home zawiera w sobie naszą filozofię kategorii smart. Sterowanie i obsługa dowolnym urządzeniem – zazwyczaj urządzeniem centralnym w naszym domu. Realizując ten cel, daliśmy naszym urządzeniom, telewizorom i dekoderom unikalną możliwość. Możliwość sterowania systemem smart home. Dzięki temu nie ma potrzeby dokupywania dodatkowych urządzeń i jednostek sterujących. Wystarczy posiadać w domu dekoder lub telewizor naszej marki, a sterowanie odbywa się za pomocą przycisków pilota. Dodatkowo istnieje, oczywiście, również możliwość sterowania całym systemem z poziomu tradycyjnej aplikacji. Dzięki rozbudowaniu możliwości obsługi urządzeń o tradycyjne dekodery i telewizory urządzenia smart home stały się jeszcze bardziej przystępne, szczególnie dla osób, które mniej ochoczo spędzają czas przed małym ekranem.

Dynamiczny rozwój i jakość 8
Dynamiczny rozwój i jakość 9
2017-12-01
Justat Jerzy

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket