Czy sprzedawca internetowy ma obowiązek udostępnić konsumentowi regulamin sklepu?

Czy sprzedawca internetowy ma obowiązek

Kupując produkty przez internet zazwyczaj pojawia się zapis, że akceptujemy regulamin sklepu internetowego. Klikając w link przechodzimy do jego treści. Każdy konsument powinien mieć taką możliwość. Jednak niekiedy są z tym problemy. Czy sprzedawca internetowy ma obowiązek udostępnienia regulaminu sklepu? Co powinien zawierać regulamin? Co w przypadku, gdy w regulaminie znajdują się treści niezgodne z prawem?

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną powinien stworzyć regulamin.

Osoby, które korzystają z jego usług powinny mieć możliwość przed zawarciem umowy nieodpłatnego dostępu do regulaminu, a ponadto na ich żądanie powinny mieć możliwość pozyskania, odtwarzania i utrwalania treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca ( czyli klient).

Konsument ma więc prawo do zapoznania się z treścią regulaminu sklepu, który powinien zawierać szczegółowe zapisy dotyczące praw i obowiązków obu stron umowy tj. sprzedawcy i konsumenta. Postanowienia umowy, które nie zostały zawarte w regulaminie nie są wiążące dla konsumenta.

Regulamin zgodnie z wyżej cytowaną ustawą powinien określać w szczególności:

  • rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną – czyli jak najwięcej szczegółowych informacje na temat sprzedawanych produktów czy świadczonych usług;
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną- tu powinny znaleźć się informacje dotyczące danych technicznych umożliwiających współpracę z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się sprzedawca;
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów;
  • tryb postępowania reklamacyjnego.

Ponadto sprzedawca ma obowiązek zgodnie z ustawą o prawach konsumenta poinformować go w sposób jasny i zrozumiały najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową na odległość  m.in. o: danych identyfikujących sprzedawcę, adresie sprzedawcy i jego danych umożliwiających konsumentowi szybki kontakt ze sklepem, adresie pod którym można złożyć reklamację, łącznej cenie sprzedawanego produktu, sposobie i terminie zapłaty, o prawie do odstąpienia od umowy, kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument, o treści gwarancji.

Regulamin jest więc dla konsumenta swego rodzaju zbiorem informacji z którymi konsument powinien się zapoznać przed dokonaniem zakupów w e-sklepie. Aby było pewne, że klient zna treść regulaminu przed dokonaniem zakupów zazwyczaj to potwierdza poprzez kliknięcie w odpowiednim miejscu na stronie e-sklepu.

Konsument powinien również zwrócić uwagę, czy w regulaminie nie znajdują się treści stanowiące niedozwolone klauzule umowne.

Co to są niedozwolone klauzule umowne?
Otóż zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym są nimi postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które nie są z nim uzgodnione indywidualnie i nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.

Są to więc krótko mówiąc zapisy niezgodne z prawem, które nie są dla konsumenta wiążące. Zamiast takich zapisów stosuje się przepisy prawa.

Dla przykładu niedozwoloną klauzulą umowną jest zapis:

  • „Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku”;
  • „Obecność towaru na stronach Sklepu internetowego nie oznacza dostępności towarowej i możliwości realizacji zamówienia”;
  • „Sprzedawca nie bierze odpowiedzialności za utratę danych klienta i związane z tym konsekwencje”.

Podsumowując należy stwierdzić, iż dzięki regulaminowi konsument możne ustalić warunki zawartej umowy. Tu znajdzie najważniejsze informacje dotyczące dokonywanej transakcji, jak chociażby sposoby zapłaty czy dostarczenia produktu. Sprzedawca ma obowiązek umieszczenia regulaminu na swojej stronie internetowej. W ten sposób wypełnia również ciążący na nim obowiązek informacyjny.

                                                                                                                                 Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket