Kupujący zawarł umowę pod wpływem błędu

Kupujący zawarł umowę

Zdarza się, że kupujący dokonują zakupów pod wpływem błędu. Niestety jest to dosyć często. Konsumenci ponoszą negatywne konsekwencje takich umów. Czy można zatem uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu? Czy można to zrobić w każdej sytuacji? Czy muszą być spełnione określone warunki?

Konsument zawiera umowę pod wpływem błędu, gdy ma mylne wyobrażenie o stanie rzeczywistym i skutkach zawarcia umowy. Poszkodowany może zostać wprowadzony w błąd przez drugą osobę.

Zgodnie z art. 84§2 kc można się powołać tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści ( błąd istotny).

Oznacza to, że jest to taka sytuacja w której konsument nie działając pod wpływem błędu i oceniając sytuację rozsądnie nie złożyłby oświadczenia tej treści.

Błąd będzie miał znaczenie prawne, jeśli będzie dotyczył treści czynności prawnej. Oznacza to, że nie musi on być związany tylko z przedmiotem, ale powinien dotyczyć treści umowy.

Przykładem czynności dokonanej przez konsumenta pod wpływem błędu jest sytuacja w której konsument w sklepie internetowym kupił pralkę . Sprzedawca zapewniał, że jest ona nieużywana. Niestety już przy pierwszej awarii okazało się, że niektóre podzespoły w pralce były wymienione. Sprzęt był więc używany. Jest to błąd istotny polegający na błędnym wyobrażeniu kupującego, co do stanu kupionej pralki. W normalnej sytuacji, gdyby kupujący wiedział, że pralka była używana nie kupiłby jej.

Samo zawarcie umowy pod wpływem błędu nie oznacza, że jest ona nieważna. Można jednak uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć.

Aby uchylić się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu należy złożyć drugiej stronie tj. sprzedawcy oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych czynności dokonanej pod wpływem błędu. Oświadczenie takie powinno zawierać:

  • dane osoby, która sporządza pismo ( imię, nazwisko, adres),
  • wskazanie adresata i jego adresu,
  • wskazanie oświadczenia woli od którego skutków konsument się uchyla,
  • opisanie błędu i jego skutków,
  • wskazanie żądania konsumenta np. żądanie zwrotu uiszczonej ceny,
  • własnoręczny podpis.

W przypadku uchylenia się sprzedawcy od wykonania żądania wskazanego w piśmie, konsument może sprawę skierować do sądu.

Należy pamiętać, iż uprawnienie do uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu wygasa z upływem roku od jego wykrycia.

Nie będzie natomiast błędem oświadczenie woli polegające na podpisaniu umowy bez wcześniejszego zapoznania się z jej treścią. Sama rozmowa o tym, co ma być zawarte w umowie nie jest wystarczająca i konsument nie może się na nią powoływać.

Warto więc pamiętać, że każdą umowę którą podpisujemy należy wnikliwie przeanalizować, gdyż nie będzie można uchylić się od skutków prawnych złożonego oświadczenia woli.

Podsumowują konsument może uchylić się od skutków umowy zawartej pod wpływem błędu pod warunkiem, że jest to błąd istotny. Może to zrobić w terminie 1 roku od momentu jego wykrycia. Aby się uchylić od takiego oświadczenia woli należy złożyć stosowne oświadczenie woli.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket