Jakie nowe obowiązki informacyjne mają sprzedawcy wobec konsumentów?

Jakie nowe obowiązki informacyjne

W związku z wejściem w życie nowych przepisów o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich na sprzedawców nałożono dodatkowe obowiązki. Nowe rozwiązania zawarte w ustawie z dnia 23 września 2016 r. mają na celu ułatwienie konsumentom dochodzenia swoich praw w przypadku odrzucenia reklamacji przez sprzedawcę. Jakie więc obowiązki spoczywają na przedsiębiorcach? O czym konsument powinien być poinformowany? Jakie są skutki niedopełnienia obowiązków przez sprzedawców?

W przypadku, gdy sprzedawca nie chce uznać reklamacji złożonej przez konsumenta istnieje możliwość skorzystania z pozasądowego rozwiązania sporów. Wówczas to osoba trzecia ( instytucja czy mediator) będą dążyli do rozwiązania sporu między tymi stronami.

Sprzedawca, który zobowiązał się albo jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do korzystania z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami ma obowiązek poinformować konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest właściwy dla danego sprzedawcy.

Konsument nie musi więc sam szukać instytucji czy mediatora, który zajmie się jego odrzuconą reklamacją. Wszystkie dane powinien uzyskać od sprzedawcy w sposób zrozumiały i łatwo dostępny. Informacja powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego.

W przypadku, gdy po złożeniu reklamacji przez konsumenta spór nie został rozwiązany, sprzedawca ma obowiązek przekazać konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku ( np. na płycie CD) oświadczenie o:

  • zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich albo zgodzie na udział w takim postępowaniu albo
  • odmowie wzięcia udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

W przypadku, gdy sprzedawca nie złoży żadnego oświadczenia woli uznaje się, że wyraża zgodę na udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.

Takie same obowiązki informacyjne wobec konsumentów maja sprzedawcy prowadzący sklepy internetowe. Na stronie internetowej powinni podawać linki do platformy za pośrednictwem której konsument będzie mógł rozwiązać spór online. Sprzedawca ma taki obowiązek nawet, gdy nie zgadza się na pozasądowe rozwiązanie konfliktu.

Niewątpliwie sprzedawcy, którzy korzystają z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami nie brną w pogłębiający się konflikt, co często jest antyreklama dla sprzedawców. Takie postępowania zapewnia bezstronnych i neutralnych ekspertów, co daje obydwu stronom pewność, że rozstrzygnięcie będzie sprawiedliwe. Zapewne sa to postępowania tańsze i szybsze.

Przedsiębiorca, który godzi się na pozasądowe rozwiązanie sporu ponosi koszty:

  • ewentualnej opłaty wstępnej za udział w postępowaniu, o ile podmiot uprawniony taką pobiera,
  • ewentualny koszt powołania biegłego.

Z reguły postępowanie wszczyna się na wniosek konsumenta, chyba że regulamin danego podmiotu pozwala na to, aby wniosek złożył również przedsiębiorca.

Dlatego też konsumenci muszą być poinformowani przez sprzedawców, gdzie mogą zwrócić się, by rozwiązać spór powstały w związku z odrzuceniem reklamacji.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket