Wymiana, naprawa, obniżenie ceny czy zwrot towaru?

Wymiana, naprawa, obniżenie ceny

Konsumenci mogą reklamować towar z tytułu rękojmi. Wiadomo, że wadliwa rzecz może być zwrócona do sprzedawcy. Klient pisząc reklamację opisuje wadę, ale przede wszystkim pisze czego żąda. Z tytułu rękojmi konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Kiedy więc sprzedawca musi wymienić rzecz na nową? Kiedy naprawić wadliwy produkt? A kiedy sprzedawca musi oddać nam pieniądze?

Konsument reklamując towar może żądać od sprzedawcy: usunięcia wady, wymiany rzeczy na wolną od wad, obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy.

Usunięcie wady lub wymiana towaru
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Jeżeli takie żądanie jest zapisane w dokumencie reklamacyjnym to sprzedawca ma obowiązek naprawić wadliwy produkt lub wydać konsumentowi nową rzecz. Kiedy sprzedawca może odmówić wykonania naszych żądań reklamacyjnych?

Może to zrobić w przypadku:

  • jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe np. zaprzestano produkcji danego modelu pralki;
  • gdy w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów np. klient żąda nowego telewizora a wystarczy naprawa pilota.

Konsumenci często skarżą się na długie oczekiwanie na wymianę, czy naprawę produktu. Tej kwestii przepisy nie precyzują w sposób jednoznaczny. Sprzedawca powinien to zrobić w „rozsądnym czasie”. A więc biorąc pod uwagę dostępność danego produktu, czy części zamiennych do niego.

Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy
Jeżeli rzecz kupiona przez konsumenta jest wadliwa może on również żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy ( konsument zwraca produkt, a sprzedawca pieniądze).

Jednakże sprzedawca może odmówić klientowi wykonania tychże żądań, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwa na wolną od wad albo wadę usunie. Bardzo ważnym uprawnieniem konsumenta jest to, że po jednej naprawie  np. wadliwego sprzętu będzie on mógł od razu żądać zwrotu gotówki. Nie może więc sprzedawca naprawiać wadliwego produktu w nieskończoność.

Sprzedawca nie może również decydować za konsumenta np. nie godząc się na odstąpienie od umowy i wymieniając na rzecz wolną od wad. Konsument musi być o takim sposobie wykonania reklamacji poinformowany. Może on sam zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad czy zamiast wymiany rzeczy żądać jej naprawy.

Sprzedawca nie musi się jednak na to zgodzić, gdy spełnienie roszczenia reklamacyjnego jest niemożliwe lub wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem zaproponowanym przez sprzedawcę.

Przy odstąpieniu od umowy należy pamiętać, że nie można skorzystać z tego sposobu reklamacyjnego, jeżeli wada jest nieistotna.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket