Czy można zwrócić niechciany prezent świąteczny?

Czy można zwrócić niechciany

Święta to czas, gdy otrzymujemy mnóstwo prezentów. Wśród nich zdarzają się również te niechciane, nieprzydatne. Często są to bardzo drogie rzeczy. Wtedy zastanawiamy się nad możliwością ich zwrotu i otrzymania gotówki.  Czy możemy zwrócić niechciany prezent? Jakie warunki musimy spełnić, aby otrzymać zwrot gotówki? Czy te same zasady obowiązują przy zwrocie prezentu do sklepu internetowego i do sklepu stacjonarnego?

Zwrot prezentu do sklepu internetowego
Konsument, który kupił rzecz na odległość, czyli np. przez internet ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Strony zwracają wówczas sobie to, co wzajemnie świadczyły. Konsument oddaje niechciany prezent, a sprzedawca zwraca pieniądze. Termin 14-dniowy liczy się od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią. Jeżeli więc nasz prezent był kupiony w niedługim czasie przed świętami wówczas konsument będzie miał prawo go odesłać. Ważne jest, aby wysłać również oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Można skorzystać z gotowego formularza będącego załącznikiem do ustawy o prawach konsumenta, bądź z wzoru umieszczonego na stronie sprzedawcy.

Oczywiście nie musimy osobiście dostarczać produktu do sklepu. Możemy go odesłać pocztą lub przez firmę kurierską. Jeżeli natomiast nasz niechciany prezent ze względu na charakter nie może być odesłany w zwykły sposób pocztą to przedsiębiorca ma obowiązek odebrać go na własny koszt. Sklep nie może narzucić konsumentowi obowiązku osobistego dostarczenia takiej rzeczy.

Nie wszystkie prezenty możemy jednak zwrócić. Nie możemy więc zwrócić rzeczy wyprodukowanych specjalnie na nasze zamówienie, płyt CD czy DVD jeżeli usunęliśmy z nich folię, rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do użycia. Nie będzie można również zwrócić np. programów komputerowych, które zainstalowaliśmy na komputer.

Konsument musi być poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca nie wywiąże się z tego obowiązku wówczas prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od chwili zakupu niechcianego prezentu.

Zwrot prezentu do sklepu stacjonarnego
W przypadku, gdy nasz prezent został kupiony w sklepie stacjonarnym obowiązują nieco inne reguły niż przy zakupach przez internet. W sklepie stacjonarnym zwrot i wymiana rzeczy zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Warto więc w momencie robienia zakupów upewnić się, czy w danym sklepie jest możliwość zwrotu.

W celu wyjścia naprzeciw oczekiwaniom klientów wiele sklepów w swoich regulaminach umieszcza zapisy o możliwości zwrotu rzeczy w ciągu 30 czy 28 dni od daty zakupu. Sprzedawcy informują, iż w przypadku zwrotu rzecz nie może nosić śladów użytkowania, musi być w oryginalnym opakowaniu, czy też że zwrotu dokonujemy za okazaniem paragonu. Tych kwestii nie reguluje prawo. To sprzedawca decyduje, czy umożliwi konsumentowi zwrot towaru i na jakich zasadach.

Niechciany prezent łatwiej będzie zwrócić w sklepie internetowym, o ile wyrobimy się w terminie. W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym możliwość zwrotu zależy od sprzedawcy. Przy zwrotach w tych sklepach należy zwrócić uwagę, iż pieniądze często są zwracane na kartę podarunkową, bądź w sposób w jaki płaciliśmy np. na kartę płatniczą.

 

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket