Już 10 stycznia 2017 roku nowe przepisy o polubownym rozwiązywaniu sporów

Już 10 stycznia 2017 roku nowe przepisy

10 stycznia 2017 roku wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiazywaniu sporów konsumenckich. Przepisy te wprowadzają unijną dyrektywę ADR, czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Mają one na celu umożliwienie konsumentom łatwego i sprawnego rozwiązywania sporów poza sądami. Będzie to więc niewątpliwie  duże ułatwienie.

Postępowania, które prowadzone będą na podstawie ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich będą miały na celu rozwiązywanie sporów konsumenckich.

Sporem konsumenckim jest natomiast spór między konsumentem a przedsiębiorcą wynikający z zawartej z konsumentem umowy.

Postępowania te będą miały na celu rozwiązanie sporu poprzez:

  • umożliwienie zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu
  • przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu,
  • rozstrzygnięcie sporu i narzucenie stronom jego rozwiązania.

Gdzie konsument może szukać podmiotów zajmujących się polubownym rozstrzyganiem sporów?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie prowadził rejestr podmiotów zajmujących się taką działalnością. W rejestrze podane będą podstawowe dane takie jak: nazwa podmiotu, siedziba, strona internetowa, informacje o pobieranych opłatach , jeżeli takowe będą pobierane, informacje o rodzajach sporów konsumenckich rozstrzyganych przez dany podmiot.

Postępowania będą prowadzone przez podmioty uprawnione, czyli te które będą wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgodnie z przyjętym regulaminem.

Osoby te muszą działać w sposób niezależny i bezstronny. Aby to zapewnić będą sprawowały swoją funkcję przez określony czas, nie będą mogły przyjmować jakichkolwiek instrukcji, wskazówek oraz zaleceń od stron, ich wynagrodzenie nie będzie uzależnione od rozstrzygnięcia. Ponadto podmioty te będą zobowiązane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o których dowiedziały się podczas postępowania. Ma to na celu zapewnienie konsumentom poczucia bezpieczeństwa.

Ogólna reguła jest taka, że postępowanie będzie bezpłatne. Jednak podmiot prowadzący postępowanie w zakresie polubownego rozstrzygnięcia sporu może wprowadzić opłaty, ale w niewielkiej wysokości.

Postępowania będą wszczynane na wniosek konsumenta, a więc to on decyduje, czy chce skorzystać z takiego sposobu rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą. Wyjątkiem jest, że z wnioskiem może wystąpić przedsiębiorca, ale wówczas, gdy przewiduje to regulamin.

Oczywiście wniosek musi spełniać odpowiednie wymogi tj. zawierać co najmniej oznaczenie stron, dokładane określenie żądania, wskazanie rodzaju postępowania zgodnie z wyborem wnioskodawcy oraz podpis wnioskującego.

 Rozstrzygnięcie sprawy powinno nastąpić w terminie 90 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku. Jeżeli sprawa jest trudna termin ten może być przedłużony. Podmiot przed którym toczyło się postępowanie powinien przedstawić stronom swoje rozstrzygnięcie. Będzie ono wiążące, jeżeli strony wyrażą na to zgodę. Narzucenie stronom rozwiązania sporu będzie możliwe tylko w przypadku, gdy strony zostaną poinformowane o wiążącym charakterze rozstrzygnięcia będącego wynikiem postępowania oraz o konsekwencjach niezastosowania się do takiego rozstrzygnięcia i wyrażą na to zgodę.

Konsument może więc skorzystać z tego rodzaju postępowania, gdy sprzedawca odrzucił jego reklamację. Wówczas to osoba trzecia będzie dążyła do polubownego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Niewątpliwie będzie to tani i szybki sposób z którego będą mogli korzystać niezadowoleni konsumenci.

Ustawa nakłada również pewne obowiązki informacyjne na przedsiębiorców. Gdy przedsiębiorca zgadza się na pozasądowe rozwiązywanie sporów wówczas ma obowiązek ( na stronie internetowej lub w umowach) podać nazwę podmiotu, który jest właściwy do rozstrzygania sporu. W przypadku, gdy w następstwie złożonej przez konsumenta reklamacji spór nie został rozwiązany przedsiębiorca ma obowiązek poinformować, czy wyraża zgodę na pozasądowe rozwiązanie sprawy, czy też nie. Jeżeli sprzedawca nie złoży stosownego oświadczenia wówczas uznaje się, że wyraża zgodę na rozwiązanie sporu poza sądem.

Postępowanie w sprawie polubownego rozwiązywania sporów będzie mniej sformalizowane, dobrowolne  ( zgodę wyrażają obydwie strony), tańsze i szybsze. Konsumenci będą mogli z niego korzysta w przypadku zaistnienie sporu na płaszczyźnie konsument –przedsiębiorca. Niewątpliwie ułatwi to konsumentom dochodzenie swoich racji chociażby w przypadku odrzucenia reklamacji.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket