Przesłano paczkę bez paragonu, czy można odstąpić od umowy?

Przesłano paczkę bez paragonu,

Zamawianie produktów w e-sklepach wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Przede wszystkim nie widzimy tego, co kupujemy. Poza tym nie mamy wpływu na to, czy paczka jest kompletna tzn. czy zawiera np. paragon, fakturę, dokument gwarancyjny itd. Wiadomo, że sprzedawca ma obowiązek przesłać konsumentowi ww. dokumenty. Co ma zrobić konsument, jeśli do przesyłki nie dołączono paragonu? Czy ma wówczas prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni? Czy sprzedawca może uzależniać możliwość odstąpienia od umowy od przesłania razem z produktem paragonu?

Konsument, który otrzymał paczkę bez paragonu powinien w pierwszej kolejności poinformować o tym sprzedawcę i żądać przesłania tego dokumentu. Dla uproszczenia wiadomość można przesłać drogą elektroniczną. Warto to zrobić zaraz po zauważeniu, że w paczce brak paragonu.

Zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Wydanie paragonu musi nastąpić w chwili otrzymania należności od konsumenta. Nie można tej czynności uzależniać od tego, czy konsument chce, czy też nie chce otrzymać paragonu.

Sprzedawca, który nie wyda paragonu naraża się na odpowiedzialność określoną w art. 62 kodeksu karnego skarbowego który stanowi, że kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

Sprzedawca ma więc obowiązek wydania paragonu konsumentowi. W przypadku zakupów na odległość trudne może być udowodnienie, że faktycznie tego paragonu konsument nie otrzymał. Dowodem potwierdzenia zakupów może być korespondencja prowadzona ze sprzedawcą np. drogą e-mail, czy też potwierdzenie wykonania przelewu będącego płatnością za kupiony produkt. Po udokumentowaniu dokonanego zakupu sprzedawca powinien przesłać brakujący paragon, czy tez jego kopie.

Często można spotkać się z sytuacją, iż w przypadku odstąpienia od umowy poza oświadczeniem o odstąpieniu od umowy sprzedawca wymaga, aby załączyć również paragon.

Czy jest to działanie zgodne z prawem? Czy bez paragonu konsument nie może zwrócić produktu w terminie 14 dni od otrzymania paczki ?

Otóż w Rejestrze Klauzul Niedozwolonych prowadzonych przez UOKiK znajduje się klauzula o treści „ zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego lub karnetu”. Oznacza to, że sprzedawca nie może uzależniać prawa odstąpienia od umowy od przesłania przez klienta paragonu. Konsument może bowiem skorzystać z tego prawa nawet wówczas, gdy paragonu nie posiada, bo np. sprzedawca go nie przesłał.

Paragon nie może być przesłany w formie elektronicznej. Przepis prawa mówi o obowiązku wydania paragonu. Sprzedawca prowadzący sprzedaż przez internet ma więc obowiązek wysłania paragonu pocztą.

Podsumowując należy stwierdzić, że sprzedawca ma obowiązek wydać paragon konsumentowi. Jeśli tego nie zrobi naraża się na odpowiedzialność. Nawet jeśli konsument nie otrzyma paragonu razem z paczką nie pozbawia go to możliwości odesłania produktu w terminie 14 dni od jej otrzymania.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket