Jak reklamować towar po likwidacji sklepu?

Jak reklamować towar po

Wielokrotnie konsumenci stykają się z sytuacją, że sklep w którym kupili produkt uległ likwidacji. Klienci chcą złożyć reklamację, a tam na drzwiach sklepu informacja „w likwidacji” czy „ lokal do wynajęcia”. Wtedy zaczynają się schody. Mamy wadliwy produkt i nie wiemy, co z nim zrobić. Gdzie szukać sprzedawcy? Jak zareklamować produkt? Czy w takich przypadkach przysługują konsumentom jakiekolwiek prawa?

Sprzedawca prowadzący sklep, jako przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie swojej działalności gospodarczej. Ma również prawo po prostu zlikwidować sklep, bo np. nie przyniósł mu oczekiwanych dochodów. Może się również zdarzyć sytuacja, że sklep został przejęty przez innego przedsiębiorcę, który jednocześnie przeniósł siedzibę swojej działalności.

Zawieszenie lub likwidacja działalności prowadzonej przez sprzedawcę
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej sprzedawca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Jednakże w tym okresie przedsiębiorca ma określone obowiązki. Dla konsumenta najważniejszy jest zapis, że musi on wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Dotyczy to również obowiązków wynikających z ustawy o prawach konsumenta dotyczących składania reklamacji. Konsument może więc złożyć reklamację do sprzedawcy pomimo tego, że jego działalność jest zawieszona, a ten ma obowiązek ją rozpatrzeć.

Bardziej „wytrwali konsumenci” mogą wystąpić o dochodzenie swoich praw na drodze postępowania sądowego. Sprzedawca ma bowiem obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed jej zawieszeniem.

W przypadku likwidacji sklepu konsument ma również prawo swoje roszczenie skierować do sprzedawcy, który zaprzestał prowadzenia działalności. Nadal ponosi on odpowiedzialność za zobowiązania powstałe w związku z prowadzonym przez niego sklepem.

Zmiana właściciela sklepu i jego lokalizacji
W przypadku przejęcia sklepu przez inny podmiot gospodarczy to do niego konsument może kierować swoje roszczenia reklamacyjne. Oczywiście w pierwszej kolejności należy ustalić, kto przejął sklep. Warto wówczas zajrzeć do Krajowego Rejestru Sądowego w którym na podstawie danych poprzedniego sprzedawcy można ustalić, kto jest aktualnym następcą prawnym danego przedsiębiorstwa.

Kwestie przejęcia przedsiębiorstwa reguluje art. 554 zgodnie z którym nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności. Odpowiedzialność nabywcy ogranicza się do wartości nabytego przedsiębiorstwa według stanu w chwili nabycia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela. Odpowiedzialności tej nie można bez zgody wierzyciela wyłączyć ani ograniczyć.

Należy również pamiętać, iż w każdej z wyżej wymienionych sytuacji konsument może skorzystać z reklamacji przysługującej w ramach gwarancji.

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Gwarantem może być producent, importer lub dystrybutor, a nie koniecznie sprzedawca. Kto jest gwarantem powinno wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Wtedy można skorzystać ze swoich praw bez udziału sprzedawcy.

Warto więc wiedzieć, że likwidacja sklepu, czy jego przejęcie przez innego przedsiębiorcę nie pozbawia nas praw wynikających z rękojmi. Nie należy również zapominać o gwarancji, którą otrzymujemy od gwaranta, którym nie musi być sprzedawca. Wtedy łatwiej nam będzie zareklamować towar.

                                                                                                                           Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket