Czym się różni umowa na odległość od umowy poza lokalem?

Czym się różni umowa na odległość

Przepisy prawa dają  duże możliwości konsumentom w związku z zawieraniem umów na odległość lub poza lokalem. Najważniejszym prawem jest oczywiście prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Konsument może mieć problem z ocenieniem, kiedy mamy do czynienia z umową na odległość, a kiedy z umową poza lokalem. Czym te dwa rodzaje umów się charakteryzują? Jakie są między nimi różnice? Na co zwrócić uwagę zawierając każdą z nich?

Zawieranie umów na odległość lub poza lokalem może wiązać się z podjęciem zbyt pochopnych decyzji, co do zakupu. Dlatego też konsumenci mają prawo do namysłu i możliwość odstąpienia od umowy. Ważne jest, aby wiedzieć kiedy dochodzi do zawarcia takich umów i czym się one charakteryzują.

Kiedy mamy do czynienia z umową na odległość?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedaż na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub więcej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Najbardziej popularną formą zawierania umów tą drogą są zakupy w e-sklepie, a więc przez internet. Może to być też sprzedaż wysyłkowa np. przez telefon, czy przez pocztę, gdy towar konsument otrzymuje przez kuriera lub pocztę.

Kiedy mamy do czynienia z umową poza lokalem przedsiębiorstwa?
Umowa zawierana z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa ma miejsce:

  • przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,
  •  w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa powyżej,
  • w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny
    i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,
  •  podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami.

Z definicji obu tych umów wynika, że przy zawieraniu umowy na odległość klient i sprzedawca nie spotykają się, zaś przy umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa fizyczna obecność obu stron jest wymagana.

W przypadku obu tych umów konsument powinien być poinformowanych m.in. o danych sprzedawcy, adresie jego działania, adresie do złożenia reklamacji, łącznej cenie lub wynagrodzeniu wynikających z umowy, sposobie i terminie zapłaty, procedurze rozpatrywania reklamacji, sposobie i terminie realizacji prawa do odstąpienia od umowy, a także wzorze do odstąpienia, kosztach zwrotu towaru, które poniesie konsument, sytuacjach w których prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje.

W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje te powinny zostać przedstawione konsumentowi na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku, w sposób czytelny i prostym językiem. W tej samej formie powinno zostać wydane konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy.

Natomiast w przypadku umów zawieranych na odległość sprzedawca powinien konsumentowi udzielić ww. informacji w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość. Jeżeli konsument kupuje towar w e-sklepie to przedsiębiorca powinien umieścić te informacje na stronie e- sklepu.

Obowiązki sprzedawców i uprawnienia konsumentów określone w ustawie o prawach konsumenta nie dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa w przypadku, gdy konsument jest zobowiązany do zapłaty kwoty nieprzekraczającej 50 zł. Przepis ten nie ma natomiast zastosowania do umów zawieranych na odległość.

                                                                                                                                  Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket