Kiedy odpowiedzialność gwaranta jest ograniczona?

Kiedy odpowiedzialność gwaranta

Konsumentowi przysługuje gwarancja, która jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta. To on ma prawo ustalić treść dokumentu gwarancyjnego. Dokument gwarancyjny powinien być wydany wraz z towarem. W przypadku nieuregulowania wszystkich kwestii w gwarancji  należy wziąć pod uwagę przepisy prawa. Za jakie wady odpowiada producent? W przypadku jakich wad jego odpowiedzialność jest wyłączona?

Konsument może żądać od gwaranta wydania oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku.

W dokumencie gwarancyjnym powinny być określone obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Powinno być również określone, kiedy konsument może wystąpić z roszczeniem z tytułu gwarancji.

Producent może określić w jakich przypadkach możliwość złożenia gwarancji będzie ograniczona. Mogą więc być wymienione wady towaru lub wybrane części składowe produktu za które gwarant nie będzie ponosił odpowiedzialności np. „gwarancja nie dotyczy wad powstałych wskutek złego zainstalowania produktu”, czy „gwarancja nie obejmuje podzespołów w sprzęcie”.

Jeżeli natomiast nie jest w gwarancji określone za jakie wady odpowiada gwarant mają zastosowanie przepisy prawa.

Zgodnie z art. 578 kc jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Czas na który udzielono gwarancji jest okresem podczas którego mogłyby się ujawnić ewentualne fabryczne wady produktu. Dotyczy to jednak tylko wad tkwiących w rzeczy. Jest to właśnie ograniczenie odpowiedzialności gwaranta. Nie odpowiada on bowiem za wszelkie inne wady powstałe wskutek różnych uszkodzeń. Dla przykładu można tu wymienić:

  • wady powstałe z winy osoby trzeciej,
  • rzecz była niewłaściwie użytkowana,
  • zdarzenie losowe,
  • niewłaściwa obsługa rzeczy,
  • brak odpowiedniej konserwacji.

Jeżeli więc konsument zgłosi reklamację z tytułu gwarancji to gwarant może być zwolniony z odpowiedzialności tylko wówczas, gdy wykaże że wady rzeczy powstały z przyczyn nietkwiących w sprzedanej rzeczy. Konsument nie musi więc nic udowadniać.

Dla gwaranta zwolnienie się z odpowiedzialności nie jest łatwe, dlatego też producenci stosują różnego rodzaju zabezpieczenia uniemożliwiające zniszczenie rzeczy np. plomby. W przypadku ich naruszenia konsument nie uzyska uprawnień wynikających z gwarancji.

Powyższe potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 maja 1999 r. stanowiący, iż niebezpieczeństwo przypadkowego uszkodzenia sprzedanej rzeczy objętej gwarancją obciąża gwaranta, a nie właściciela rzeczy, ryzyko zatem jej funkcjonowania w ciągu okresu gwarancyjnego spoczywa nie na właścicielu, lecz na gwarancie.

                                                                                                                                  Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket