Reklamacja towaru a wada istotna

Reklamacja towaru a

Wadliwy towar konsument może zareklamować. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przysługują mu z tego tytułu określone uprawnienia. Może żądać naprawy towaru czy też może odstąpić od umowy. Czy jednak każda wada daje podstawę do skorzystania z rękojmi? Czy występują tu pewne obostrzenia? Czym się różni wada istotna od wady nieistotnej? Na co konsument powinien zwrócić uwagę?

Jeżeli kupimy produkt, który okaże się wadliwy ( np. przestaje prawidłowo funkcjonować), wtedy konsument najchętniej oddałby go sprzedawcy i zażądał zwrotu gotówki. Nie zawsze jest to możliwe . Aby sprzedawca oddał konsumentowi pieniądze muszą być spełnione określone warunki.

W myśl art. 560 kc jeżeli rzecz sprzedana ma wadę kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad  albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiona przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Roszczenie o odstąpienie od umowy przysługuje konsumentowi tylko wówczas, gdy wada jest istotna. Zgodnie bowiem z art. 560§4 kc kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Ważne jest zatem ocenienie, czy mamy do czynienia z wadą istotną, czy też wadą nieistotną. Przepisy prawa nie podają definicji wady istotnej.

Jeżeli konsument zawiera umowę wówczas strony mogą same zdefiniować, kiedy wada będzie istotna.

W innych przypadkach warto posiłkować się stanowiskami wypracowanymi w orzecznictwie sądów.

Jedno z nich mówi, że wada jest istotna, jeśli towar nie odpowiada powszechnym, rozsądnym i uzasadnionym oczekiwaniom konsumenta budowanym na podstawie umowy, obejmującej ewentualnie indywidualnie uzgodnione, szczególne przeznaczenie towaru lub na podstawie zwykłego przeznaczenia i właściwości tego rodzaju towaru lub też zapewnień ( reklamy ) producenta, importera lub sprzedawcy, co do cech i właściwości towaru. Oceniając, czy wada jest istotna należy także brać pod uwagę tak funkcjonalność i użyteczność towaru, jak i jego wady estetyczne, jeśli wynikają ze szczególnego lub zwykłego przeznaczenia towaru. Natomiast prawo konsumenta do odstąpienia od umowy musi być wykluczone, jeśli świadczenie sprzedawcy, chociaż wadliwe znacznie zaspokaja interes konsumenta. Wówczas wadę towaru należy uznać za nieistotną, tym samym konsumentowi nie przysługuje możliwość odstąpienia od umowy ( wyrok Sądu Okręgowego w Słupsku z dn. 25.05.2015 r. IV Ca 286/15).

Konsument składając reklamację nie musi wykazywać, że wada jest istotna, gdyż ciężar dowodu spoczywa tu na sprzedawcy, który ma wykazać, że wada jest nieistotna i nie ma podstaw do odstąpienia.

Należy więc pamiętać, że żądając zwrotu gotówki za wadliwy produkt można jej nie otrzymać ze względu na fakt, że wada jest nieistotna. Ocena, czy wada jest istotna, czy nieistotna nie jest prosta i za każdym razem wymaga stosownej oceny.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket