Nowe przepisy o polubownym rozwiązywaniu sporów

Nowe przepisy o polubownym

Już w niedługim czasie zostaną uchwalone nowe przepisy dotyczące polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich. Nasze przepisy muszą być dostosowane do przepisów unijnych. Konsumenci zyskają nowe możliwości. W przypadku niezałatwienia reklamacji będzie można skorzystać z ADR, czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Kogo dotyczą nowe przepisy? W jakich sprawach konsument może się zwracać? Jakie procedury muszą być zachowane?

Zgodnie z projektem nowej ustawy postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest postępowaniem mającym na celu rozwiązywanie sporów konsumenckich.

Sporem konsumenckim jest natomiast spór między konsumentem a przedsiębiorcą wynikający z zawartej z konsumentem umowy sprzedaży lub innej umowy.

Z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu z przedsiębiorcą zamieszkującym na terytorium RP będą mogli wystąpić konsumenci mający miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Jeżeli regulamin będzie to przewidywał z takim wnioskiem będzie mógł wystąpić również przedsiębiorca.

Oczywiście wniosek musi spełniać odpowiednie wymogi tj. zawierać co najmniej oznaczenie stron, dokładane określenie żądania, wskazanie rodzaju postępowania zgodnie z wyborem wnioskodawcy oraz podpis wnioskującego.

Konsument sam decyduje, czy chce skorzystać z możliwości polubownego rozpatrzenia nieudanej reklamacji. Postępowanie takie jest bezpłatne. Regulamin może jednak przewidywać pobieranie od konsumentów opłat.

Rozstrzygnięcie sprawy powinno nastąpić w terminie 90 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku. Jeżeli sprawa jest trudna termin ten może być przedłużony. Podmiot przed którym toczyło się postępowanie powinien przedstawić stronom swoje rozstrzygnięcie. Będzie ono wiążące, jeżeli strony wyrażą na to zgodę. Narzucenie stronom rozwiązania sporu będzie możliwe tylko w przypadku, gdy strony zostaną poinformowane o wiążącym charakterze rozstrzygnięcia będącego wynikiem postępowania oraz o konsekwencjach niezastosowania się do takiego rozstrzygnięcia i wyrażą na to zgodę.

Postępowania będą prowadzone przez podmioty uprawnione, czyli te które będą wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgodnie z przyjętym regulaminem.

Osoby te muszą działać w sposób niezależny i bezstronny. Aby to zapewnić będą sprawowały swoją funkcję przez określony czas, nie będą mogły przyjmować jakichkolwiek instrukcji, wskazówek oraz zaleceń od stron, ich wynagrodzenie nie będzie uzależnione od rozstrzygnięcia. Ponadto podmioty te będą zobowiązane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji o których dowiedziały się podczas postępowania. Ma to na celu zapewnienie konsumentom poczucia bezpieczeństwa. Niewątpliwie polubowne rozstrzyganie sporów zgodnie z nowym projektem ustawy będzie szybsze.

Nie wszystkie jednak spory będą mogły być rozstrzygane w tym trybie. Projekt ustawy wskazuje przypadki w których będzie możliwa odmowa rozstrzygania sporów.

                                                                                                          Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket