Towar kupiony na raty przez internet podlega zwrotowi i reklamacji

Towar kupiony na raty przez internet

Konsumenci często korzystają z możliwości zakupu towaru przez internet na raty. Kupując przez internet również są takie możliwości. Jest to duże ułatwienie, gdyż bez wychodzenia z domu możemy kupić na raty np. sprzęt elektroniczny. Przy tym sposobie zakupów nasuwają się nam pytania. Czy możemy produkt zwrócić korzystając z prawa odstąpienia od umowy? Czy możemy go zareklamować, jeśli nie spłaciliśmy rat? Czy o odstąpieniu od umowy musimy dodatkowo informować bank?

Każdy konsument kupując przez internet może odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar bez podawania przyczyny i żądać zwrotu uiszczonej ceny. Prawo to przysługuje w określonym terminie tj. 14 dni kalendarzowych od daty zakupu. Sprzedawca może uregulować te kwestie w sposób korzystniejszy dla kupującego i wydłużyć mu termin do zwrotu np. do 30 dni. Dotyczy to również produktów kupionych na raty.

Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy zawartej przez internet termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.

Należy pamiętać, że po tym okresie do namysłu ( 14 dni) musimy wysłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Często formularze takie znajdują się na stronach internetowych sklepów. Można również skorzystać z wzorca umieszczonego w ustawie o prawach konsumenta. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym również koszty dostarczenia towaru.

W przypadku zakupów na raty należy wziąć pod uwagę również ustawę o kredycie konsumenckim która mówi, że konsument ma prawo, bez podania przyczyny do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy.

Kredytodawca lub pośrednik kredytowy jest zobowiązany przy zawarciu umowy wręczyć konsumentowi, na trwałym nośniku wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, z oznaczeniem swojego imienia, nazwiska ( nazwy) i adresu zamieszkania ( siedziby). Niewątpliwie ma to na celu ułatwienie konsumentowi wykonanie prawa do odstąpienia od kredytu.

Aby więc zrezygnować z kredytu należy w pierwszej kolejności złożyć oświadczenie do banku, że odstępujemy od umowy. Można je złożyć osobiście w siedzibie banku lub wysłać listem poleconym na adres kredytodawcy. Warto zachować potwierdzenie wysłania listu.

Oświadczenie to przekazywane jest sprzedawcy, który zwraca pieniądze do banku. Powinien to zrobić w terminie 30 dni. Ważne jest to, że konsument nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty kredytu ( dotyczy to kilku dni trwania kredytu). Poza tym konsument nie ponosi innych kosztów np. prowizji.

Towar kupiony na raty podlega takim samym prawom, jak ten kupiony za gotówkę. Możemy go więc reklamować w ramach rękojmi lub gwarancji. Składając reklamację w ramach rękojmi możemy żądać:

  • zwrotu pieniędzy, czyli odstąpić od umowy,
  • obniżenia ceny wskazując o ile może być obniżona,
  • nieodpłatnej naprawy,
  • wymiany towaru na nowy wolny od wad.

Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują stronie umowy, a nie np. temu, kto spłacał raty kredytu. Jeżeli więc pralkę na raty kupiła matka, ale raty spłacała córka to z reklamacją może wystąpić matka, bo to ona jest stroną umowy.

Anna Golas

2016-02-26
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket