Podrobiony produkt zamiast oryginału a prawa konsumenta

Podrobiony produkt zamiast oryginału a prawa konsumenta

Konsumenta często do zakupu produktu zachęca jego niska cena. Chce kupić dobry firmowy sprzęt, ale wiadomo szuka, gdzie najtaniej. Niekiedy produkt tylko wygląda na markowy, a w rzeczywistości nim nie jest. Podrobiony towar zazwyczaj jest bardziej wadliwy niż oryginał. Wykonany jest z zamienników, dlatego jego żywotność jest znacznie krótsza. Możemy świadomie zgodzić się na taki zakup. Problemy powstają wówczas, gdy zostaliśmy wprowadzeni w błąd i zamiast oryginału kupiliśmy podróbkę. Co możemy wówczas zrobić? Jakie prawo nam przysługuje? Na jakie przepisy się powołać? Jaką odpowiedzialność ponosi sprzedawca?

Jeżeli produkt był nabyty on –line i okaże się, że zamiast oryginału otrzymaliśmy podróbkę wówczas możemy po prostu bez podawania przyczyny odesłać produkt w terminie 14 dni. Jeżeli upłynął ten 14 dniowy termin lub wówczas, gdy produkt kupiliśmy w sklepie stacjonarnym możemy po prostu go zareklamować na podstawie rękojmi. Od sprzedawcy, który zapewnił nas, że np. sprzęt RTV jest oryginalny, a w rzeczywistości okazał się jego imitacją możemy żądać wymiany towaru na zgodny z umową sprzedaży bądź możemy odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Konsument nie musi udowadniać, że był zapewniany o oryginalności produktu. To po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek wykazania, że poinformował o wadzie.

W dochodzeniu naszych praw możemy również powołać się na art. 305 ustawy prawo własności przemysłowej stanowiący, iż kto w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towar podrobionym znakiem towarowym, którego nie ma prawa używać lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Oznacza to korzystanie ze znaku towarowego polegające między innymi na umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, czy posługiwanie się nim np. dla reklamy produktu.

Powołanie się przez konsumenta na powyższy przepis daje mu większe możliwości, co do odzyskania pieniędzy zainwestowanych w niechcący kupioną podróbkę.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że sprzedawca, który wprowadza nas w błąd na temat producenta sprzedawanej rzeczy dopuszcza się tzw. nieuczciwej praktyki rynkowej. Z tego tytułu też ponosi odpowiedzialność. 

Zgodnie z art. 24 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji kto, za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje zewnętrzna postać produktu lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, stwarzając tym możliwość wprowadzenia klienta w błąd, co do tożsamości producenta lub produktu, czym wyrządza poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Dodatkowo konsument, którego interes został naruszony przez zastosowaną nieuczciwą praktykę rynkową może się domagać zaniechania tej praktyki, usunięcia skutków tej praktyki, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochronę dziedzictwa kulturowego lub ochronę  konsumentów.

Przepisy te wskazują, że sprzedawca, który świadomie wprowadza nas w błąd sprzedając podróbki zamiast oryginału nie pozostaje bezkarny. Przepisy prawa chronią konsumentów przed tego typu działaniami. Warto na nie się powoływać pisząc reklamację.

Anna Golas

2016-02-25
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket