Kupując przez internet mamy prawo do zwrotu towaru

Kupując przez internet mamy prawo do zwrotu towaru

Kupując przez Internet mamy jedno podstawowe uprawnienie, mianowicie prawo do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono konsumentom kupującym produkt na odległość, a nie w sklepach tradycyjnych. Mamy więc czas na to, by zastanowić się, czy towar pozostawić, czy też odesłać. W jakim terminie musimy odesłać produkt? Jakie mamy obowiązki wobec sprzedawcy? Ile sprzedawca ma czasu na zwrot naszych pieniędzy? Czy powinniśmy być poinformowani o przysługującym nam prawie?

Konsumenci, którzy kupili produkt przez Internet, mogą w terminie 14 dni odstąpić od zawartej umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Sprzedawca ma obowiązek poinformowania nas o przysługującym nam prawie. Jeżeli tego nie zrobi mamy prawo odesłać towar w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Sprzedawca, który zauważy, iż nie wywiązał się z tego obowiązku i poinformuje nas o nim, to termin upływa po 14 dniach od momentu jej otrzymania.

Do odstąpienia od umowy nie wystarczy samo odesłanie produktu. Konsument musi złożyć przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Często sprzedawcy na stronach swoich sklepów umieszczają gotowe formularze. Jeżeli ich nie ma, to możemy je sami sformułować, bądź skorzystać z gotowego wzorca zawartego w ustawie o prawach konsumenta. Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy powinniśmy otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie, że je otrzymał.

Kolejną czynnością, jaką powinniśmy zrobić jest odesłanie towaru, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Przedsiębiorca musi nam zwrócić wszystkie dokonane przez nas płatności, w tym koszty dostarczenia towaru w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia. Może on jednak wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do momentu otrzymania zwracanej rzeczy lub potwierdzenia jej odesłania.

Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam koszty dostarczenia rzeczy, ale pod warunkiem, że wybraliśmy najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę. Jeżeli więc wybierzemy droższy sposób np. kuriera nie otrzymamy zwrotu tych kosztów. Oczywiście koszty opakowania rzeczy, czy jej ubezpieczenia ponosimy sami.

Warto pamiętać, że nie powinniśmy kupionego towaru używać, gdyż możemy ponieść odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy w związku z korzystaniem z niej w nieodpowiedni sposób. Lepiej więc nie sprawdzać, czy pralka dopiera ubrania, bo możemy być obciążeni kosztami.

Prawo odstąpienia od umowy daje konsumentom możliwość podjęcia racjonalnej decyzji, co do zakupów zrobionych na odległość.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket