Koszty transportu i montażu wadliwego towaru

Koszty transportu i montażu wadliwego towaru

Korzystając z reklamacji w ramach rękojmi zdajemy sobie sprawę, iż sprzedawca musi sprawdzić wadliwy towar. Jeżeli są to drobne produkty nie mamy problemu z ich dostarczeniem . Nie zawsze jednak tak jest. Niekiedy są to produkty o dużych gabarytach. Chcąc skorzystać z reklamacji w ramach rękojmi nie wiemy, czy obowiązek dowozu spoczywa po stronie sprzedawcy, czy konsumenta? Kto ponosi koszty? Co w przypadku, gdy sprzedawca nie odbiera wadliwego towaru? Kto dokonuje demontażu i montażu wadliwego towaru?

Koszty reklamacji nie powinny nas odstraszać. Większość z nich ponosi sprzedawca. Dotyczy to m.in. kosztów dostarczenia wadliwego towaru do sprzedawcy, czy jego montażu.

Demontaż i montaż wadliwego towaru
Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięcia wady.

W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt sprzedawcy. W tym celu może np. sam wynająć monterów, którzy na jego zlecenie wykonają te czynności.

W przypadku, gdy koszty demontażu i ponownego zamontowania przewyższą cenę rzeczy sprzedanej konsument może:

  • zostać zobowiązany przez sprzedawcę do poniesienia kosztów przewyższających tę cenę;
  • żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.

Transport wadliwego towaru
Sprzedawca, aby mógł rozpatrzeć reklamację musi sprawdzić wadliwy produkt. W tym celu konsument powinien dostarczyć przedsiębiorcy wadliwy towar. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest zobowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie- do miejsca w którym rzecz została wydana kupującemu.

Co w przypadku sprzętu o dużych gabarytach?

Otóż, jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje. Sprzedawca powinien więc odebrać wadliwy towar albo dokonać naprawy na miejscu.

W przypadku, gdy sprzedawca nie wywiąże się z tego obowiązku konsument może odesłać rzecz na jego koszt.   

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket