Rekompensata dla sprzedawcy

Rekompensata dla sprzedawcy

Kupując produkt przez Internet przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy. Według ustawy o prawach konsumenta mamy na to 14 dni. W tym okresie możemy dokładnie sprawdzić zamówioną rzecz i podjąć ostateczną decyzję w kwestii jej zwrotu. Tu może pojawić się problem. W jaki sposób sprawdzamy zamówiony produkt? Czy możemy go rozpakować i sprawdzić, jak np. pralka pierze czy zmywarka zmywa? Jakie mamy w tym zakresie prawa i uprawnienia, a z drugiej strony obowiązki?

Niewątpliwie prawo odstąpieni od umowy zawartej na odległość jest przywilejem konsumenta. Często z niego korzystamy. Jednakże nie możemy pozwolić sobie na swobodne użytkowanie zamówionego produktu przez okres tychże 14 dni.

Nowa ustawa o prawach konsumenta mówi, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.

Konsument nie może więc korzystać z rzeczy w nieodpowiedni sposób. Ma możliwość sprawdzenia rzeczy w taki sposób, jaki jest dopuszczalny w sklepie stacjonarnym. Jeśli natomiast konsument będzie korzystał z rzeczy w sposób nieograniczony wówczas sprzedawca może obciążyć go dodatkowymi kosztami za zmniejszenie wartości rzeczy.

Zachowanie to nie pozbawia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży. Może więc zwrócić rzecz, ale musi liczyć się odpowiedzialnością za nieodpowiednie użytkowanie rzeczy.

Dla przykładu, jeśli kupiliśmy zmywarkę w sklepie internetowym to możemy ją rozpakować, obejrzeć, zapoznać się z funkcjami jakie posiada. Nie możemy jej włączyć i sprawdzić, czy dobrze myje naczynia. Za takie działanie sprzedawca może obciążyć nas dodatkowymi kosztami.

Należy więc pamiętać, że nie możemy swobodnie używać produkt, który kupiliśmy i bez problemu go zwrócić. Powinniśmy to robić w granicach rozsądku i z należytą starannością. W przeciwnym wypadku możemy odpowiadać za utratę wartości towaru i z tego tytułu ponieść dodatkowe koszty.

Zaznaczyć należy, iż w pewnych sytuacjach konsument nie będzie odpowiadał za wyżej wymienione działania. Mianowicie wówczas, gdy przedsiębiorca nie poinformuje go o prawie odstąpienia od umowy. Sprzedawca ma obowiązek wskazać sposób i termin odstąpienia od umowy, a także formularz zamieszczony w ustawie o prawach konsumenta.

Jeżeli nie dopełni tego obowiązku nie będzie mógł obciążyć konsumenta dodatkowymi kosztami  za zmniejszenie wartości rzeczy.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket