Odstąpienie od umowy z akwizytorem według nowych przepisów

Odstąpienie od umowy z akwizytorem według nowych przepisów

Coraz częściej zdarza nam się, że ktoś zaprasza na spotkanie podczas, którego będziemy mogli kupić „ rewelacyjne” rzeczy w „rewelacyjnych” cenach. Na specjalnie zorganizowanych pokazach ( nawet w naszym domu) możemy nabyć sprzęt AGD, kołdry itp. Zazwyczaj ulegamy namowom i stajemy się szczęśliwymi posiadaczami różnych przedmiotów. Gdy chcemy zwrócić nasz zakup akwizytor często odmawia jego przyjęcia, powołując się na zastrzeżenia zawarte w umowie. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Czy możemy odstąpić od umowy zawartej z akwizytorem? Ile mamy na to dni? O czym powinniśmy być poinformowani przed dokonaniem zakupu?

Umowy zawierane na ulicy, w domu klienta podlegają pewnym rygorom. Jeżeli chcemy kupić rzecz od akwizytora to możemy żądać, aby przedłożył nam dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej, dokument tożsamości ( np. dowód osobisty), adres pod którym konsument może składać reklamację. Ponadto w sposób jasny i zrozumiały powinien poinformować nas o łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkiem, o sposobie i terminie zapłaty. Nowa ustawa, która wchodzi w życie w grudniu 2014 r. nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków. Ma to na celu chronić konsumentów przed nieprzemyślanymi zakupami.

Jednym z najistotniejszych obowiązków przedsiębiorców zawierających umowę poza lokalem przedsiębiorstwa jest obowiązek poinformowania konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy. Konsument może skorzystać z tego prawa w ciągu 10 dni ( a od grudnia tego roku w ciągu 14 dni) bez podawania przyczyny. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o tym prawie termin ten przedłuży się do 12 miesięcy.

Aby odstąpić od umowy należy złożyć stosowne oświadczenie. Możemy skorzystać z wzoru, który stanowi załącznik do nowej ustawy o prawach konsumenta. Takie odstąpienie powoduje, że będzie ona niezawarta.

Gdy już złożymy oświadczenie przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia wszystkich dokonanych przez nas płatności ( w tym kosztów dostarczenia rzeczy). Ma na to 14 dni od daty otrzymania naszego oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Musimy pamiętać, że przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument (np. przelew), chyba że wyraźnie zgodzimy się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla nas z dodatkowymi kosztami.

Koszty dostarczenia rzeczy ponosi przedsiębiorca pod warunkiem, że wybraliśmy najtańszą zwykłą przesyłkę. Jeżeli jednak skorzystamy z usług np. kuriera to zwrot kosztów nie będzie nam przysługiwał.

W przypadku, gdy akwizytor dostarczył nam produkt do domu to zobowiązany jest również do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą.

Nowe przepisy dają nam wiele możliwości. Nawet nieprzemyślane zakupy możemy zwrócić bez konsekwencji. Mamy do tego prawo.

Prawnik Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket