Które prawo konsumenckie stosujemy stare, czy nowe?

Które prawo konsumenckie stosujemy stare, czy nowe?

Zmieniło się prawo konsumenckie. Już od 25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827). Konsumenci zyskują nowe prawa, a sprzedawcy nowe obowiązki. W gąszczu zmian możemy się pogubić. Jakie przepisy mamy stosować do naszych umów kupna- sprzedaży? Czy przysługują nam nowe prawa do umów zawartych przed wejściem w życie ww. ustawy?

Dla rozstrzygnięcia problemów ze stosowaniem przepisów decydujące znaczenie ma moment dokonania transakcji. Otóż od 25 grudnia 2014 r. reklamacje konsumenckie będą rozpatrywane na podstawie dwóch ustaw. Mianowicie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz ustawy Kodeks cywilny, w której znajdują się nowe przepisy dotyczące praw konsumentów.

Jeżeli więc chcemy skorzystać z praw przysługujących nam z reklamacji w pierwszej kolejności musimy ustalić, kiedy nasza umowa została zawarta. Po ustaleniu tej kwestii będziemy wiedzieli, którą procedurę zastosować.

Zasadą jest, że w przypadku towarów kupionych do 24 grudnia 2014 r. włącznie będą miały zastosowanie przepisy o niezgodności towaru z umową określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Na jej podstawie konsument będzie mógł żądać od sprzedawcy bezpłatnej naprawy lub bezpłatnej wymiany wadliwego towaru. Odstąpić od umowy będzie mógł gdy:

  • naprawa towaru lub wymiana go na nowy jest niemożliwa do dokonania,
  • sprzedawca nie zdołał naprawić albo wymienić towaru w odpowiednim czasie,
  • naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

Inaczej będzie w przypadku zakupów dokonanych po 25 grudnia. Tu będą miały zastosowanie nowe przepisy (korzystniejsze dla konsumentów) uregulowane w Kodeksie cywilnym. Przepisy te mają moc bezwzględnie obowiązującą. Nie można wyłączyć ani ograniczyć ich stosowania. Konsument na podstawie nowych przepisów w ramach reklamacji może żądać:

  • obniżenia ceny lub
  • odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów.

Nie musimy więc w pierwszej kolejności żądać naprawy wadliwej rzeczy lub jej wymiany na nową. Sprzedawca odmówi zwrotu gotówki, jeśli uda mu się niezwłocznie wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Sprzedawca naprawy może dokonać tylko raz, potem możemy od razu żądać zwrotu gotówki.

Podsumowując

Warto pamiętać, że po 25 grudnia 2014 r. ( przez okres 2 lat) będzie trzeba w wielu przypadkach stosować jeszcze stare prawo. Jeżeli więc będziemy chcieli korzystać z reklamacji w pierwszej kolejności sprawdźmy, kiedy dokonaliśmy zakupów. Wiadomo, że każdy z nas chciałby już mieć nowe korzystniejsze prawa, ale nie do wszystkich transakcji będą one miały zastosowanie.

Transakcje do 24 grudnia 2014 r.- stosujemy ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, czyli dotychczas obowiązujące przepisy;

Transakcje od 25 grudnia 2014 r. – stosujemy nowe prawo konsumenckie zawarte w Kodeksie cywilnym.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket