Kiedy konsument nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Kiedy konsument nie może odstąpić

Zasadą jest, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny. Musimy jednak pamięta, że nie zawsze tak jest. Od tej zasady są pewne wyjątki, w których prawo to konsumentom nie przysługuje. Warto o tym pamiętać, by nie mieć potem problemów ze zwrotem kupionego przez nas towaru. Kiedy więc od umowy nie będziemy mogli odstąpić? Na co musimy uważać, aby nie stracić przysługującego nam prawa?


    Zasadą jest, że konsument który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Od tej zasady są wyjątki określone w ustawie o prawach konsumenta. W art. 38 tejże ustawy wymienione są umowy w odniesieniu do których konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia. Nie oznacza to oczywiście, że konsument nie może skorzystać z praw wynikających z reklamacji. Może on dochodzić swoich roszczeń w ramach gwarancji lub rękojmi.
    Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje, jeżeli dotyczy to umów np.:
- o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu utraci prawo odstąpienia od umowy;
    Jeżeli np. zamówiliśmy przez internt usługę montażu zakupionego piekarnika i zostaliśmy poinformowani, że tracimy prawo odstąpienia w przypadku, gdy usługa zostanie w pełni wykonana, to prawo odstąpienia już nam nie przysługuje.
- w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.
    Jaki to jest produkt nieprefabrykowany?
    To taki, który jest produkowany na nasze zamówienie. Sprzedawca wysyła więc nasze zamówienie do producenta, który produkuje towar według wskazanych przez nas standardowych parametrów np. zamawiamy łóżko wybierając rozmiar spośród kilku proponowanych przez sprzedawcę.
    Jaki to jest produkt służący zaspokojeniu zindywidualizowanych potrzeb?
    Nie służy nam prawo zwrotu towaru, który zostanie wyprodukowany według naszego zamówienia np. zamawiamy meble o niestandardowych wymiarach, czy obraz z naszym zdjęciem.
- w których towarem są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
    Oznacza to, że nie możemy odstąpić od umowy, jeżeli usuniemy folię fabryczną np. z płyty CD czy DVD. Brak opakowania niewątpliwie obniża wartość produktu. Nie możemy więc pozwolić sobie na to, by kupić płytę DVD z filmem rozpakować ją, a potem odesłać do e-sklepu.
    Bardzo ważne jest to, że konsument na etapie zamawiania ww. produktów powinien być poinformowany, że w odniesieniu do tych produktów prawo odstąpienia od umowy jest ograniczone.

    Ponadto nie można również zwrócić żywności, plików z piosenkami, gdy już ściągnięto je z serwera, dzienników, periodyków, czasopism.
    Bardzo ważne jest to, ze sprzedawca ma obowiązek poinformowania konsumenta o braku prawa odstąpienia od umowy. Dzięki temu zamawiając dany produkt, czy usługę mamy świadomość o braku możliwości odstąpienia od umowy.                                      

 Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket