Konsument może dochodzić swoich praw w ramach rękojmi. Reklamacja wadliwego towaru jest podstawową czynnością, która ma na celu usunięcie wady. Nowe prawo konsumenckie daje nam szerokie możliwości. Wato więc z nich korzystać. Co w przypadku, gdy towar zepsuje się po raz kolejny? Jakie przysługują nam prawa? Czy sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany rzeczy?
Wiemy, że przy reklamacji konsument może żądać:
Roszczenia te przysługują zarówno przy pierwszej, jak i przy kolejnej reklamacji. To, który sposób wybierzemy zależy tylko i wyłącznie od nas. Jeżeli więc wybierzemy wymianę towaru na nowy lub stwierdzimy, że chcemy jego naprawy to sprzedawca powinien uwzględnić nasze żądania.
W dwóch przypadkach może nam odmówić. Mianowicie wówczas, gdy wybór konsumenta będzie niemożliwy do zrealizowania (np. towar nie jest już produkowany) albo wymagałby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. W takim przypadku konsument może wybrać inny sposób dostępny w ramach rękojmi.
Jeżeli więc konsument wybrał wymianę produktu na nowy, a przedsiębiorca odmówił wówczas może żądać naprawy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Najczęściej przy kolejnej reklamacji mamy dosyć biegania z uszkodzonym produktem i decydujemy się na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Przy kolejnej reklamacji sprzedawca nie może zmienić żądania konsumenta dotyczącego odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny jeżeli:
- towar był już wcześniej wymieniany lub naprawiany- oznacza to, że jeżeli przy pierwszej reklamacji była naprawa lub wymiana wadliwego produktu to przy kolejnej reklamacji możemy od razu odstąpić od umowy i żądać zwrotu ceny. Sprzedawca nie może naprawiać towaru w nieskończoność.
- sprzedawca nie wywiązał się z obowiązku wymiany lub naprawy towaru na etapie wcześniejszego żądania- dotyczy to sytuacji, gdy sprzedawca uznał reklamację, ale nie naprawił towaru w rozsądnym terminie i bez nadmiernych niedogodności. Wówczas również konsument może odstąpić od umowy i żądać zwrotu ceny.
Oczywiście wady muszą mieć charakter istotny. Przy kolejnych reklamacjach nie ma znaczenia, czy wada w produkcie była ta sama, czy pojawiła się inna. Jeżeli więc reklamowaliśmy pralkę ze względu na uszkodzony programator, a w kolejnej reklamacji ze względu na uszkodzony czytnik to od razu możemy skutecznie odstąpić od umowy.
Przy kolejnych reklamacjach prawo daje nam określone możliwości z których, jako konsumenci powinniśmy korzystać.
Anna Golas
© 2024 InfoMarket