AKG

Słuchawki nie tylko dla profesjonalistów

Słuchawki nie tylko dla profesjonalistów

Rozmowa z Rafałem Czanieckim - projektantem wzornictwa przemysłowego, AKG lead industrial designerem.

Rafał Czaniecki urodził się 5 kwietnia 1988 r. w Bielsku Białej. Studiował wzornictwo przemysłowe na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a także w Warszawie. Obecnie pracuje w firmie Harman jako lead industrial designer dla marki AKG. Do jego największych osiągnięć jak dotąd można zaliczyć otrzymanie nagród „Red Dot Design Award” za modele słuchawek AKG Y40 oraz Y45BT oraz tytułu „Produktu Roku” brytyjskiego magazynu „What Hi-Fi?” dla modelu Y50. W wolnych chwilach lubi... projektować – wszystko, co tylko przyjdzie mu do głowy, np. różnorodne interfejsy użytkownika. Koncepcja UI dla konsoli Sony PSVita to zresztą jeden z jego najpopularniejszych projektów z portfolio, które można zobaczyć na jego profilu w serwisie Behance.net. Bogatym źródłem inspiracji jest dla niego architektura (współczesna oraz modernistyczna) i oczywiście muzyka, której słucha prawie non-stop.

Redakcja: Jak rozpoczęła się Pana współpraca z koncernem Harman?

Rafał Czaniecki: Wszystko zaczęło się od tego, że jeden z pracowników biura projektowego Harmana ulokowanego w Shenzen w Chinach przypiął na znajdującej się tam tzw. tablicy inspiracji mój projekt zamieszczony w serwisie internetowym Behance.net. Był to głośnik bezprzewodowy Tenor. Został on dostrzeżony przez dyrektora projektowego Harmana. Otrzymałem propozycję pracy i postanowiłem podjąć wyzwanie. Na początku zajmowałem się projektowaniem interfejsu użytkownika do sprzętu audio-wideo marki Harman Kardon, głównie amplitunerów i odtwarzaczy DVD. Projektowałem także opakowania i akcesoria do głośników. Po około roku dostałem szansę stworzenia planu rozwoju i pozycjonowania dla marki AKG. Projekt zakładał opracowanie dwóch nowych serii produktów – Y oraz N, skupiających się na nieco bardziej lifestyle'owej części rynku. Modele Y50, Y40 oraz Y45BT są pierwszymi zrealizowanymi elementami większego planu. Kolejnym krokiem będzie debiut produktów z serii N. Pierwszy z modeli z serii N został już zaprezentowany na CES 2015 w Las Vegas i zdobył nagrodę dla najlepszego produktu audio na całych targach. W biurze projektowym w Shenzen pracowałem około dwóch lat. Obecnie już od trzech miesięcy pracuję w Amsterdamie, w europejskim oddziale Harmana, gdzie jako lead designer zajmuję się projektowaniem słuchawek oraz dbam, by wszystko, co ma związek z AKG, było spójne z rozpoczętym rok temu planem ewolucji marki.

Powróćmy jeszcze na chwilę do chińskiego Shenzen. Jakie cele przyświecały utworzeniu tam biura projektowego?

Biuro projektowe w Shenzen powstało kilka lat temu. Koncern, nie chcąc korzystać z zewnętrznych firm czy agencji projektowych, postanowił sam otworzyć centrum designu. Gromadzi ono utalentowanych projektantów z całego świata, którzy zajmują się projektowaniem urządzeń dla poszczególnych marek należących do koncernu, a więc m.in. JBL, Harmana Kardona czy właśnie AKG. Obecnie w biurze projektowym mamy około 30 projektantów. Własne centrum projektowe znacznie ułatwiło produkcję, ponieważ wszystko kontrolowane jest na bieżąco. Wygodniej jest nadzorować proces produkcji opracowanych wcześniej modeli. Sampli produkcyjnych nie trzeba wysyłać do kontroli i czekać na odbiór przesyłki, ponieważ mamy je praktycznie na miejscu. Znacznie skraca to proces produkcji, pozwala szybciej i łatwiej uzyskać ostateczny, dobrze dopracowany model. Odkąd Harman stworzył swoje centrum projektowe, zdobył w sumie ponad 100 różnych nagród za design swoich produktów, m.in. „Red Dot Design Award” dla słuchawek AKG Y40 i Y45BT, „iF Design Award” dla modelu K845BT oraz nagrodę „Red Star Design Award”.

Jest Pan autorem całej serii Y słuchawek marki AKG. Jakie jeszcze modele wchodzą w jej skład?

Do serii Y należą także douszne modele Y10, Y15 i Y16. Są one dostępne, w zależności od modelu, w kolorach: białym, czarnym, brązowym lub niebieskim. Wspomniany już przeze mnie model Y40 dostępny jest natomiast trzech kolorach: czarnym, żółtym i niebieskim, a bezprzewodowy nauszny Y45BT w kolorze czarnym lub białym. Oprócz tego do serii Y należą nauszne Y50 i Y55, a każdy z tych modeli występuje w czterech wersjach kolorystycznych. Niektóre ze słuchawek z nowej serii Y wzorowane są na najpopularniejszych i cenionych modelach z serii K, np. model Y55 to odświeżone K619. Dodaliśmy w nim m.in. wymienialny kabel oraz ulepszyliśmy pilot do kontrolowania muzyki i odbierania połączeń.

Co przyświecało wprowadzeniu przez AKG zupełnie nowej serii słuchawek?

Chcąc rozwijać markę, postanowiliśmy wyjść naprzeciw szerszej grupie odbiorców. Seria K i ogólne rzecz biorąc sama marka AKG była dotąd kojarzona głównie z profesjonalnymi muzykami czy audiofilami – czyli ze światem muzyki. Nowe serie produktów kierowane są do grupy odbiorców poszerzonej o projektantów, architektów, artystów – ludzi kreatywnych, tworzących kontent. Seria Y to produkty w bardziej przystępnych cenach, kierowane do młodych ludzi – stąd odważne kolory, minimalistyczny, „graficzny” design. Nową serię N kierujemy natomiast głównie do dojrzałych profesjonalistów, gotowych zapłacić więcej za najlepszy dźwięk, najlepsze materiały, najnowsze technologie i nowatorski design.

Słuchawki nie tylko dla profesjonalistów

Słuchawki nie tylko dla profesjonalistów

Rozmowa z Rafałem Czanieckim - projektantem wzornictwa przemysłowego, AKG lead industrial designerem.

Który z modeli z serii Y jest Pana ulubionym?

Flagowym modelem tej linii słuchawek, a zarazem moim ulubionym, jest Y50, którego sam używam na co dzień. Ma on duże, miękkie poduszki z tzw. efektem pamięciowym, pokryte ekoskórą. Dzięki temu słuchawki skutecznie tłumią dźwięki z zewnątrz. Pod poduszkami nauszników znajduje się osłona przetwornika. To wyjątkowy i ciekawy detal, którego wzór nawiązuje do logo serii Y, ale to nie wszystko. Dzięki ścisłej współpracy z inżynierami akustyki udało się nam stworzyć detal, który ułatwia dostrajanie przetworników i pozytywnie wpływa na końcową jakość dźwięku, a przy tym dobrze wygląda. Zewnętrzna część obudowy przetworników, ta najbardziej widoczna, dostępna jest w czterech wersjach kolorystycznych. Wersje: czerwona, niebieska i żółta mają wykończenie na wysoki połysk, a model w kolorze czarnym – matowe. Mocowania nauszników wykonane są m.in. z poliwęglanu wzmocnionego włóknem szklanym. Pałąk słuchawek Y50 chciałem zaprojektować tak, aby był smukły i lekki, a przy tym wytrzymały. Zanim powstała jego ostateczna wersja, testowaliśmy bardzo dużą liczbę rozmaitych rozwiązań i konfiguracji. Ostatecznie pałąk w tym modelu to jeden element ze stali nierdzewnej wykończony specjalną nanofarbą. Sprawiło to, że jest on odpowiednio elastyczny i wytrzymały, a jednocześnie warstwa farby nie odpryskuje przy wyginaniu go. Projektując ten model, starałem się połączyć takie cechy jak wygoda użytkowania, niewielka masa i odporność mechaniczna. Słuchawki, zanim trafią do sprzedaży, musza przejść testy wytrzymałościowe, zarówno jeśli chodzi o konstrukcję pałąka i nauszników, jak i przewodu słuchawkowego. Przewód w modelu Y50 zakończony jest kątowym wtykiem jack, który jak wynika z naszych badań, w słuchawkach do urządzeń mobilnych jest preferowany nad klasyczny, prosty wtyk. Zakończenie przewodu to newralgiczny punkt w słuchawkach, który może zostać stosunkowo łatwo uszkodzony. W całej serii Y wtyk pokryty jest materiałem TPE (elastomer termoplastyczny – przyp. red.), który jest trwały, a jednocześnie elastyczny. Pokrycie wtyku jest wykonane z jednego elementu, jednej formy, co znacznie wydłuża trwałość kabli i wtyczek. Nietypowe w modelu Y50 jest to, że ma on przewód słuchawkowy podłączany nie do lewego, a prawego nausznika. Jest to podyktowane względami praktycznymi, ponieważ większość osób jest praworęczna, a tym samym trzyma smartfon z prawej strony, np. w prawej kieszeni spodni. Przewód słuchawkowy może więc znajdować się po tej samej stronie co smartfon, a tym samym będzie mniej przeszkadzał w użytkowaniu.



Jak powstają słuchawki AKG? Ile czasu potrzeba na uzyskanie ostatecznego efektu, który klienci mogą zobaczyć później na sklepowej półce?

Pierwszy etap, to stworzenie dokumentu PC (product concept – przyp. red.). Zapisywane są w nim założenia związane z mającym powstać produktem. Dokument określa m.in. to, jakie rozwiązania techniczne maja zostać wykorzystane. Wstępnie definiuje się ponadto materiały, które mają być stosowane do jego budowy, końcową cenę produktu, a także docelową grupę użytkowników. Taki dokument daje projektantom wstępne rozeznanie i wizję produktu. Wtedy zaczyna się właściwy proces projektowania. Oczywiście, każdy projektant ma nieco inne podejście do swojej pracy. Ja najpierw robię solidny research, aby „napełnić” sobie głowę pomysłami, z których później mogę czerpać inspirację do swoich projektów. Poświęcam dużo czasu na oglądanie jak największej ilości rzeczy. Nie muszą to być jakieś konkretne produkty, ale np. albumy z architekturą czy modą i inne tego typu publikacje, np. blogi poświęcone projektowaniu, a także targi designu. W wypadku Y50 inspiracją była historia marki. Po przeczytaniu historii AKG, tego, co osiągnęła ona dotychczas, co sobą reprezentuje, stwierdziłem, że zdecydowanie zasługuje na większą liczbę fanów. Dlatego flagowe słuchawki Y50 mają tak duże logo i mocne kolory – jeśli chcemy, by więcej ludzi przekonało się o jakości AKG, musimy sprawić, by marka stała się bardziej rozpoznawalna. Model Y50 to taka mała manifestacja uwielbienia dla dobrego dźwięku. Dla bardziej konserwatywnych fanów powstała dyskretniejsza, czarna wersja tych słuchawek, jedynie z lekko błyszczącym logo.
Projektując wygląd nowego modelu, tworzę szkice oraz modele 3D. Korzystam także z drukarek 3D, które pomagają w dopracowaniu proporcji poszczególnych elementów produktu. Gotowy model 3D wybranej koncepcji, tzw. ID Shell, jest wysyłany do inżynierów produkcji i inżynierów dźwięku. Sprawdzają oni, czy można go przełożyć na finalny model, wyprodukować, np. czy w zaprojektowanym modelu jest wystarczająca ilość miejsca, aby osiągnąć odpowiednią jakość dźwięku, zmieścić tam przewidziany w założeniach przetwornik. Na tym etapie projektanci i inżynierowie stale ze sobą współpracują, dostosowując model 3D tak, by był możliwy do wyprodukowania. Zanim słuchawki trafią na półki sklepowe, dostajemy kilka egzemplarzy z różnych etapów produkcji, które pozwalają nam zweryfikować produkt zarówno pod względem wyglądu, jak i brzmienia. Jeśli próbki spełniają nasze oczekiwania, dajemy „zielone światło” dla masowej produkcji. Cały proces zajmuje około roku – w zależności od złożoności produktu.



Czy możemy spodziewać się kolejnych modeli słuchawek zaprojektowanych przez Pana dla koncernu Harman?

Tak, każdy produkt z serii Y oraz N to moje projekty. Koncern Harman stale powiększa swoją ofertę o nowe urządzenia. Jeśli chodzi o słuchawki AKG, będzie to tym razem seria N, która zadebiutowała podczas tegorocznych targów CES w Las Vegas. Został tam zaprezentowany model N90Q, nad którym pracowaliśmy razem z Quincy Jonesem oraz jego córką Kidadą Jones. Kolejnymi nowościami będą słuchawki z serii Y oraz N, które najprawdopodobniej pokażemy podczas marcowych targów Mobile World Congress w Barcelonie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będą one dostępne w sklepach na początku wakacji.

Dziękuję za rozmowę i życzę wielu nowych pomysłów na nowe projekty.

Dziękuję bardzo.
 

Rozmawiał Łukasz Sowiński

2015-02-17
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket